צבי סופר | יום ח' ניסן ה׳תשפ״א 21.03.2021

מי היא מפלגה יהודית, ולאן נעלמה הזעקה? • טור דעה

פסיקת בג"צ שהתפרסמה לאחרונה בנושא הגיור, לא פחות משהיא הפסד ונזק עצום לעניין היהודי במדינת ישראל, היא מדגישה את מעמדן ומצבן העלוב של המפלגות הדתיות ובעיקר החרדיות בכנסת • טור דעה של עו"ד נחמה ציבין מכפר חב"ד ופעילה בתנועה להגינות שלטונית
מי היא מפלגה יהודית, ולאן נעלמה הזעקה? • טור דעה
"קל מאוד לסדר תקציב, אך קשה ולא מתגמל לנהל מאבק אידיאולוגי": ח"כים חרדים בכנסת (צילום: עדינה ולמן/ דוברות הכנסת)

 

טור דעה של עו"ד נחמה ציבין מכפר חב"ד ופעילה בתנועה להגינות שלטונית:

פסיקת בג"צ שהתפרסמה לאחרונה בנושא הגיור, לא פחות משהיא הפסד ונזק עצום לעניין היהודי במדינת ישראל, היא מדגישה את מעמדן ומצבן העלוב של המפלגות הדתיות ובעיקר החרדיות בכנסת. אלו, ששוב מציגות את עצמן בפני הבוחרים כנציגיה האמונים של תורת ישראל.

בפעם הזאת לא חטא בית המשפט לטעמי בהתערבות יתר (בלי קשר לעובדה שאין הוא צריך לדון בענין הלכתי טהור). שהרי השורה התחתונה, במקרה דנן הוא לא כפה את דעתו על בית המחוקקים ולא נטל לעצמו סמכויות. מי שעקב אחרי התגלגלות הפרשה יודע כי  משך עשור וחצי התחנן בית המשפט בפני הכנסת שתסדיר בחקיקה או בפשרה את הנושא ואף התריע כי מעמידים אותו במצב של אין ברירה קלאסי. זה לא קרה. משכך, פסק את מה שפסק.

וזה לא קרה מפני שהנושא הזה לא מספיק חשוב למפלגות החרדיות. כלומר, זה מספיק חשוב להם כדי להתראיין ביום הפסיקה בכל תכנית ואתר ולהביע זעזוע נורא על הפגיעה בעם ישראל ולאיים ב"מגילות יוחסין" (שחיוניותה כנראה כדי למנוע מצב שכיח ביותר במקומותינו שבו בחור מישיבת פוניבז' יישא חיילת שהתגיירה בגיור צבאי) - אבל לא מספיק חשוב כדי להפוך את זה לנושא עקרוני שנאבקים עליו בכל אמצעי קואליציוני ואלקטורלי. כזה שמפילים עליו ממשלות. ששוברים עליו את כל הכלים. אפילו שיוצאים עליו להפגנות במקומות כמו כביש 4 או גשר המיתרים.

נכון שאין רוב מובטח בסוגיה זו לא בכנסת הזו וכנראה גם לא בבאות. אבל כל מסע גדול מתחיל בצעד קטן. איפה החזון? היכן המלחמה? לאן נעלמה הזעקה? איפה האיום באי שיתוף פעולה פוליטי אם לא יקודם הנושא, שלכל הדעות הוא העקרוני ביותר מבחינת שמירת צביונה של המדינה כמדינה יהודית? נאדה. גורנישט.

התופעה הזו מייצגת נאמנה את המתח שקיים בין ראיה צרה לראיה רוחבית בכפל התפקידים שנוטלות לעצמן המפלגות המגזריות, במיוחד אלו הדתיות והחרדיות. הן גם מתיימרות לייצג את האינטרסים הישירים של ציבור בוחריהם וגם לייצג את העניין היהודי, ההלכתי והדתי, להיות לו לפה ולדאוג ליהדותה של המדינה.

ולעיתים נדמה כי קל מאוד לסדר תקציב לאולפנה או לרשום פנימייה חרדית כזכאית לתקציב. אך קשה ואף לא מתגמל לנהל מאבק אידיאולוגי.

במשך שנים רבות התקיים המתח הזה והמפלגות החרדיות והדתיות עמדו בו איכשהו בכבוד. עד שמסתבר שככל שגברו צרכי הקהילה כך הלך ופחת עניינם של הנציגים ברעיון. בשליחות האמיתית. במנוע האידיאולוגי שבלעדיו יאבדו את זכות הקיום.

נסו להזכר בהישגי המפלגות האלו - שום חקיקה דתית משמעותית, שום מלחמה על סטנדרטים בכשרות, על מיהו יהודי, על שאלות אופי וצביון, על כלל ישראל.

זוהי אכזבה מרה. כאדם חרדי אמשיך להצביע עבור מפלגה של יראי ה' אבל את תרומותיי, כבעבר - אמנע מהם בכאב גדול. מפלגה דתית צריכה קודם כל לייצג את הקב"ה ואת תורת ישראל ורק אחר כך את מי שהצביעו עבורה.

 

הכותבת, עו"ד נחמה ציבין מכפר חב"ד, ופעילה בתנועה להגינות שלטונית

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.