שלמה מן | יום כ"ג אדר ה׳תשפ״א 07.03.2021

כתי"ק שנחשף, עצר את הדפסת הכרך החדש של "תורת מנחם"

תכונה רבה בקרב אנ"ש והשלוחים ברחבי תבל, לקראת יום הבהיר י"א ניסן הבעל"ט, שנת המאה ועשרים להולדת הרבי • ספר חדש בסדרת "תורת מנחם – התוועדויות" ירד לדפוס כדי להיות מוכן להפצה בזמן לי"א ניסן, אבל אז הגיע הטלפון שגרם לעצור את ההדפסה • הסיפור המלא מאחורי המענה בכתב יד קודשו של הרבי, שהמתין 47 שנים עד שהגיע ליעדו
כתי
מימין: כתב היד שנחשף לאחרונה. משמאל: כריכת הספר שהודפס מחדש

במהלך החודשים האחרונים, עמל צוות ה'חוזרים' וה'מניחים' של 'ועד הנחות בלה"ק' על הכנת הכרך החדש בסדרת "תורת מנחם – התוועדויות", כדי להוציאו לאור לקראת יום הבהיר י"א ניסן, פתיחת שנת המאה ועשרים להולדת כ"ק אדמו"ר זי"ע.

י"א ניסן בשנה זו, הוא גם ציון דרך חשוב בתולדות ימי חב"ד ליובאוויטש בדור השביעי: יובל הארבעים להקמת המוסד ששם לעצמו למטרה להוציא לאור בצורה מסודרת ובהירה, את כל תורתו של הרבי ממשך השנים כולם בלשון הקודש, בתרגום משפת האידית בה נאמרו הדברים מפה קודשו, שפת רבותינו נשיאינו. החוברת הראשונה שיצאה לאור, לאחר הקמת המוסד באופן רשמי, היתה התוועדות י"א ניסן ה'תשמ"א.

לאחר שגליונות הדפוס הראשונים של כרך ע"ב החלו לרוץ בין גלגלי המכונות בדפוס 'יד החמישה' באה"ק, בניהולו האחראי והמסור של ר' בנצי שיינברגר שיחי', התקבל טלפון מהמערכת בחצרות קדשנו.

מהעבר השני של הקו, נשמע קולו הנרגש של מנהל המוסד ר' חיים שאול ברוק שיחי', שסיפר כי בהשגחה פרטית מופלאה, הופיע לפני רגעים ספורים במשרדי לה"ק א' מאנ"ש שיחי' שהיו ספונים אצלו כמה כתבי יד קודש שאגר במשך השנים, והחליט מסיבותיו הוא להגיע ולתת זאת למערכת ההו"ל על מנת לזכות את הרבים ולהוציאם לאור עולם. עיון זריז בניירות שהוא הביא, גרם להחסיר פעימה.

היה זה פתק שככל הנראה נכתב על ידי ה'חוזר' הראשי הגה"ח הרב יואל כהן שליט"א, שעומד בראש מערכת ההוצאה לאור מאז ומקדם, ובו הוא שואל על הלשון שנשמע כמ"פ בעת ההתוועדות "קנה לך רב" בשעה שלשון המשנה באבות הוא "קנה לך חבר" ו"עשה לך רב", וכן על הלשון שנשמע בעת אמירת המאמר "אכין וגמין מיעוטין" ביחס להמילה "גם" ב"שבת אחים גם יחד".

וראה זה פלא, אלו השיחות והמאמר שהלכו ונדפסו בספר החדש, מהתוועדות ש"פ בהר י"ז אייר ערב ל"ג בעומר ה'תשל"ג, אך כמובן ללא המענות שרשם הרבי בכתב יד קודשו.


כתב היד של הרבי, שהתגלה לאחרונה


פתק זה שכפי הנראה לא נמסר בזמנו בחזרה לרי"כ, וממילא לא הופיעו התשובות וההוספות ב'הנחה' שיצאה לאור בשעתו מהמאמר, התגלה זה עתה לראשונה. במילא, התקבלה ההחלטה לעצור את ההדפסה, ולסדר את המאמר בהתאם להוספות אלו הן בה'פנים' והן בשוה"ג, משום שענינים אלו לא נאמרו בעת אמירת המאמר בשעתו אלא נוספו רק על גבי גליון שאלה זה.

כפי הנראה (מצו"ב צילום מהאורגינל) החל כ"ק אדמו"ר זי"ע לרשום את התשובה בפינה שמאלית תחתונה של הגליון, ולאחר מכן רשם קו והוסיף בצידו הימני את המשך המענה, וכן כמה פעמים.

שמחה רבה שררה בין חברי המערכת, כאשר זכו ל'גילוי' כזה בדיוק מופלא בשעה שהספר כבר בדפוס אך קודם הכריכה וכו', 47 שנים לאחר שנרשם מענה זה, ועתה יוכלו להוציאו לאור עולם לראשונה. על פענוח המענה, הבנתו ושילובו בשיחה ובמאמר, עמלו חברי מערכת ההו"ל הרב ישראל שמעון קלמנסון, הרב מנחם מענדל קפלן והרב אהרן לייב ראסקין, יחד עם העורך הראשי הרב דוד פלדמן. כאשר גם חברי מערכת 'אוצר החסידים' שע"י קה"ת, הרב אלי' מטוסוב והרב דוד אולידורט סייעו בזה.

למרות העיכוב הבלתי צפוי אך המשמח, הוחלט לעשות מאמץ עליון כדי לסיים את העריכה וההדפסה, כך שהעותק הראשון של הכרך הטרי יהיה מוכן לפני יום הבהיר י"א ניסן, ויובא מבית הכורך באה"ק אל הציון הק' ביום ההולדת הקי"ט, תחילת שנת המאה ועשרים. 

אי"ה לאחר חג הפסח יהיה ניתן לרוכשו בסניפי קה"ת בארה"ק וברחבי תבל, בחנויות הספרים והיודאיקה המובחרות בריכוזי אנ"ש, וכן קרוב לאלף מאנ"ש והשלוחים החברים ב'מועדון המנויים' של לה"ק בחמישים מדינות ארצות הברית יקבלו זאת לביתם במשלוח מיוחד.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.