מערכת COL | יום י"א תמוז ה׳תשס״ה 18.07.2005

החוב שהוחזר לאחר 50 שנה

"...הוא לא המתין הרבה. הוא מיהר לחתום על צ'ק, הכניסו למעטפה, ומסרו לידי השליח הנדהם. "פתח את המעטפה, בחור צעיר", אמר לו. השליח שלא ציפה כלל לקבל תרומה מהאיש, לאחר ששמע על קמצנותו, היה מופתע מכך שהאיש מסר לו צ'ק, ומפציר בו לפתוח את המעטפה מולו. "לבטח תרם לי אלף דולר" הרהר השליח לעצמו. הוא פתח את המעטפה, וכמעט נפל מהכסא. "מליון דולר לפקודת בית חב"ד", קרא בקול את הסכום שנכתב בצ'ק לצד חתימתו של האיש. הרבה הוא לא זוכר מהמפגש, רק את קולו של האיש שאמר לו משפט אחד: "זהו רק צ'ק מקדמה, אל תתרגש מהסכום, אני בסך הכול מחזיר חוב לרבי מליואבוויטש שבשליחותו הגעת לפעול בעיר"....סיפור מרתק מהרבי ב'כתבה מלאה'
החוב שהוחזר לאחר 50 שנה
סיפור שסיפר חבר בית-דין רבני חב"ד ורב העיר ערד, הרב בן-ציון ליפסקר בעצרת המרכזית של ג' תמוז שאורגנה על-ידי צעירי-חב"ד:

מעשה בשליח חב"די צעיר שיצא בשליחות לעיר במדינת קליפורניה שבארצות הברית. בתוך זמן קצר הצליח השליח הצעיר לבנות בניין מרשים ומפואר לפעילות הבית חב"ד, ששלוחים היו לבטח מתקנאים בו. את הקמת הבניין הגדול מימן יהודי אמיד המתגורר בעיר שלפני למעלה מחמישים שנה, בשנת תשי"ג, זכה להיות ב'יחידות' אצל הרבי. אותו יהודי, היה אז חייל צעיר בצבא ארה"ב, ועמד לפני נסיעה לוויטנאם. החייל הצעיר ביקש לקבל הדרכות ומענות מהרבי לקראת הנסיעה, והרבי בירך אותו, וביקש ממנו להקפיד על הנחת תפילין מידי יום, וקיום מצוות נוספות.

במהלך המלחמה נפלה פצצה במתחם בו שהה הבחור, וכל חבריו לפלוגה נהרגו במקום. הוא נפצע והוטס בחזרה לארצות הברית, לצורך טיפולים. "שנים רבות תהיתי מדוע רק אני נותרתי בחיים, ובמה אני טוב מכל חברי לפלוגה שנהרגו בוייטנאם", הוא מספר, "אך אז נזכרתי בביקורי אצל הרבי זמן קצר לפני יציאתי לוויטנאם, וייחסתי את הישארותי בחיים לברכתו של הרבי".

מיודענו החל לשלוח ידו במסחר, המזל האיר לו פנים, ואט אט הוא הפך ליהודי עשיר. הוא החליט לנסוע לרבי ולהודות לו על הברכות והחיזוקים שהעניק לו טרם צאתו למלחמה. בתום ה'יחידות' שלף היהודי צ'ק ורצה להעניק לרבי תרומה כאות הוקרה לנס הצלתו בחיים. הרבי סירב לקבל, ואמר: "אתה כבר תמצא את הזמן להחזיר לי את החוב".

שנים חלפו, ודומה שהסיפור היה נשכח מזיכרונו של האיש, לולא בואו של שליח חב"ד לעיר לפני מספר שנים. השליח הצעיר, נמרץ ומלא רוח חיים, נפגש מייד עם בואו לעיר עם ראשי הקהילה היהודית וסיפר להם על תוכניותיו בקרב בני הקהילה היהודית בעיר, ראשי הקהילה בירכו את השליח הצעיר על בואו לעיר, וציידו אותו ברשימת היהודים האמידים בעיר, אותם יוכל לגייס לתמיכה בפעילות הבית חב"ד. ראשי הקהל סיפרו כי בעיר מתגורר יהודי עשיר גדול, אך כגודל עושרו כן גודל קמצנותו. "מזמן, הסרנו את שמו מרשימת התומכים, מאחר והאיש אינו מעוניין לתרום, ושומר את כל רכושו לעצמו", סיפרו.

השליח הצעיר והנמרץ החליט שהוא לא מוותר על אף תורם. הוא ביקש את כתובת מגוריו ומספר הטלפון במשרדו, וראשי הקהילה נדו ראשם בחמלה למראה עקשנותו של הבחור הצעיר. השליח קבע עם הגביר פגישה, ובמהלכה סיפר לו כי הגיע לעיר בשליחותו של הרבי מליובאוויטש להפיח יהדות בקרב בני הקהילה היהודית. שקט השתרר בחדר, הגביר שקע בהרהורים, ומראה ה'יחידות' בחדרו של הרבי צפה ועלתה מול עיניו. "אתה כבר תמצא את הזמן להחזיר לי את החוב", הדהד קולו של הרבי באוזניו.

הוא לא המתין הרבה. הוא מיהר לחתום על צ'ק, הכניסו למעטפה, ומסרו לידי השליח הנדהם. "פתח את המעטפה, בחור צעיר", אמר לו. השליח שלא ציפה כלל לקבל תרומה מהאיש, לאחר ששמע על קמצנותו, היה מופתע מכך שהאיש מסר לו צ'ק, ומפציר בו לפתוח את המעטפה מולו. "לבטח תרם לי אלף דולר" הרהר השליח לעצמו. הוא פתח את המעטפה, וכמעט נפל מהכסא. "מליון דולר לפקודת בית חב"ד", קרא בקול את הסכום שנכתב בצ'ק לצד חתימתו של האיש. הרבה הוא לא זוכר מהמפגש, רק את קולו של האיש שאמר לו משפט אחד: "זהו רק צ'ק מקדמה, אל תתרגש מהסכום, אני בסך הכול מחזיר חוב לרבי מליואבוויטש שבשליחותו הגעת לפעול בעיר".

(ש. בן נפתלי מתוך 'נפלאות הרבי' שיצא לאור בקרוב)
לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
3.
אשרינו
י"ב תמוז ה׳תשס״ה
אשרינו שיש לנו רבי כזה והלוואי ונהיה ראויים לו
5.
תיקון היסטורי
י"ג תמוז ה׳תשס״ה
בתשי"ג הייתה מלחמת קוריאה (ויאטנם היתה בשנות ה-60 תש"כ...).
6.
אשרינו
י"ג תמוז ה׳תשס״ה
אשרינו שאנו חסידים ומה נעים חסידי חב"ד רבי מצפים
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.