צבי סופר | יום י"ב אדר ה׳תשפ״א 24.02.2021

מגדרה ועד חדרה: כך נערכים שלוחי חב"ד לפורים בקורונה

שנה מאז פרצה לחיינו הקורונה, ושלוחי חב"ד עסוקים בימים אלו בעשייה סביב השעון, לקראת חג הפורים, קריאות המגילה, ומשלוחי המנות • איך זה הולך לקרות השנה בצל הקורונה? הצצה מיוחדת לאחד מבתי חב"ד התוססים והפעילים בארץ, עם שלוחים הפזורים ברחבי העיר גדרה, בראשות השליח הרב בנימין קרניאל • תתפלאו: דווקא הקורונה הביאה משהו שלא היה קודם
מגדרה ועד חדרה: כך נערכים שלוחי חב
צוות מנצח: תמונת ארכיון שלוחי חב"ד בגדרה . מימין: משלוחי המנות המיוחדים שיחולקו השנה לאלפי משפחות בעיר (עיבוד: COL)

משה כהנא, COL

כדי לשוחח עם השליח הראשי בגדרה הרב בנימין קרניאל, היינו זקוקים ל'חלון זמן' מיוחד, ביום עמוס לעייפה בסבב פגישות, רכישות, ותיאומים עם השלוחים שפזורים ברחבי העיר גדרה, כמו גם תיאום מתנדבים מתושבי נחל'ה – חסידי חב"ד מקריית מלאכי שמשתלבים באופן מעורר השתאות בכל העשייה הנפלאה של שלוחי הרבי.

השליח הרב קרניאל 'מנצל' את הקרבה היחסית של נחל'ה לעירו, והשלוחים בגדרה מארגנים מתנדבים לקריאות המגילה הרבות וכולי, ועל כך תקראו בשורות הבאות.

כשהשליח הרב קרניאל מדבר על ההתוועדות המסורתית, הוא מתרפק על התיאורים משם, היות ולמרבה צערו – וצערם של השלוחים ומאות המקורבים – היא לא תתקיים השנה, כלל וכלל.

בשנה שעברה, עוד בטרם הקורונה נכנסה באופן ממשי לחיינו ורק היתה בחדשות בעיקר, כבר ספגו שם 'מכה': במהלך התוועדות פורים נדבקו כמה וכמה מקורבים, ולכן השנה לא לוקחים סיכונים.

מגבלה נוספת שהולכת לעשות שלוחים 'חיים קשים' היא ההרחקה החברתית עם 10 בפנים ו-20 בחוץ, וקריאות המגילה שיתקיימו לפי כל הכללים ובהגבלה חמורה, יאלצו את השלוחים והמתנדבים לערוך קריאות מגילה רבות בכל פעם, שוב ושוב, עד שכולם ישמעו את קריאת המגילה, כדת וכדין.

"בחלומות הכי שחורים שלנו לא חלמנו שנוכל לומר ליהודי "לא תוכל להכנס לקריאת מגילה", אומר לנו השליח הרב קרניאל.

הוא מוסיף ומתאר את ההערכות המיוחדת ומה שהולך לקרות: "למרות הכל, השנה פורים יערך על כל ה'שטורעם', רכב טנק המבצעים יסתובב ברחבי העיר, יעשה תחנות קריאת מגילה עם הפעילים, יחלק משלוחי מנות וגם מטבעות לצדקה, ונשתדל להביא את שמחת הפורים הכי גדולה שאפשר".

בעקבות הקורונה וההרחקה החברתית, נחלצו בגדרה לפעולה יוצאת דופן: אחד משלוחי חב"ד הנמרצים בעיר, הרב חנוך גכטמן מארגן עשרות קריאות מגילה בכל רחבי העיר. "הוא מגייס את תושבי נחל'ה שהיא במרחק כ-12 דקות נסיעה מפה, ויש מאות בתים שנערכות בהם קריאת מגילה למשפחות, בכל רחבי העיר, מה שבאמת מצריך התארגנות לוגיסטית מיוחדת ומורכבת."

גם 'אבות ובנים', שביימים כתיקונם מכיל לפחות 100 משתתפים, הופך בתקופת הקורונה למשהו אחר: ערכות לימוד מיוחדות ומושקעות מחולקות בקהילה ללימוד ביתי.

למעלה: 'אבות ובנים' בימים אחרים, טרום הקורונה. למטה: ערכת לימוד ביתית בעריכת בית חב"ד

 

נקודה מעניינת ושווה הרחבה, היא כל נושא ההתנדבות בעיר, שבניהול בית חב"ד והשלוחים הפך לפרוייקט עירוני חברתי ראשון במעלה, בשיתוף המון גורמים התנדבותיים, שרובם אגב, לא ממבקרי בית הכנסת... לעת עתה לפחות.

בגדרה קוראים לזה 'מעגל הידידות', והמעגל הזה מורכב מחניכי תנועת 'הצופים', מתנדבים קהילתיים, חניכי 'חב"ד לנוער' וכל מי שאוהב לתרום לחברה.
"הפעילות הזאת קיימת זמן רב בגדרה, אבל הקורונה הזניקה אותה לממדים גדולים הרבה יותר", אומר הרב קרניאל. "יש לנו כ-100 קשישים שדואגים להם, כשהם מרותקים לביתם בבידוד מרצון".

מתנדבים של 'מעגל הידידות' ובחורי 'חב"ד לנוער' באריזת משלוחי מנות לקראת פורים

 

מערך שיעורי התורה הפך גם הוא לסיפור הצלחה ששילש את עצמו – דווקא בגלל הקורונה. "היו לנו שיעורים שבועיים, אבל הקורונה הביאה את שיעורי הזום, שגדלו הן בכמות המשתתפים שקפצה פלאים, והם בשל התכנים שהפכו איכותיים מושקעים ולפי נושאים. ביום ראשון שיעור פרשת שבוע, שני חסידות, וכן הלאה".

ידי השלוחים מלאות עבודה: כבר כעת עמלים על תכנון חלוקת המצות, וכ-8,000 משפחות (!) בגדרה הולכות לקבל סט 3 מצות שמורה, כהוראת הרבי.
במבצעים הללו הכוללים קריאות המגילה, מתנות לאביונים, ואחרי פורים חלוקת מצות, משתתפים מגוון מדהים של מתנדבים, מ'הצופים' מ'חב"ד לנוער', ואברכי נחל'ה. "זה מבצע מטורף", מסכם השליח הרב בנימין קרניאל.

ופטור בלא משהו פורימי אי אפשר: "למה מתחפש השנה השליח?" שאלנו בסקרנות.

"שכשלומדים בחסידות מה זה פורים מבינים שהגיע הזמן סוף סוף "להתחפש" למי שאנחנו באמת..." עונה הרב קרניאל מיניה וביה, וממהר לריצה נוספת, שקשורה להתארגנות לקראת פורים.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.