מענדי קורטס | יום ב' אדר ה׳תשפ״א 14.02.2021

נחשף: כך ניסה הרב גרליק, כנער, להשיג היתר יציאה לנסיעה לרבי

תשעה חודשים לפני שנסע לראשונה לחצרות קודשנו ניסה הרב גרשון מענדל גרליק ע"ה 'להפעיל' את נשיא המדינה בן צבי שידאג בעבורו להיתר יציאה • "מוכרח הנני לעבור קורס מיוחד שנתי להשתלמות, אצל הרבי בברוקלין"
נחשף: כך ניסה הרב גרליק, כנער, להשיג היתר יציאה לנסיעה לרבי
הרב גרליק (צילום ארכיון: מאיר אלפסי)

מענדי קורטס

השליח הרה"ח ר' גרשון מענדל גרליק ע"ה, שהלך לעולמו בשבת האחרונה, הגיע אל הרבי לראשונה בשבת מברכים החודש תמוז של שנת תשט"ו. ב-770, בצלו של הרבי, נשאר במשך מספר שנים, כמעט עד יציאתו לשליחות באיטליה.

כתשעה חודשים קודם לכן, בתשרי תשט"ו, כתב הרב גרליק מכתב לנשיא המדינה דאז יצחק בן צבי, ובו ביקש ממנו שיפעיל לחץ על משרד הבטחון בכדי שיעניקו לו היתר יציאה.

במכתב הארוך, שנכתב כולו מתוך רגש עז, פירט הרב גרליק את מסע ההשתדלות שלו באותן שנים למען השגת ההיתר ועל כך שהעלה חרס בידיו. תחילה קיבל אמנם היתר לשנה אך הויזה בוששה מלבוא וההיתר כבר פג תוקפו. 

"הדבר נוגע לי במאד מאד, בעצם נפשי", כתב הרב גרליק על רצונו לנסוע לרבי, בפתח מכתבו לבן צבי. בהמשך המכתב גולל בקצרה את שנות ילדותו ונעוריו. את מלחמות הגבורה של חסידי חב"ד ברוסיה הסוביטית, מעבר למסך הברזל, בהדרכתו של הרבי.

"מקננת בי תשוקה עזה לזכות ולראות ולהסתופף בצלו הקדוש של הרבי מליובאוויטש, כי השלשלת אחת היא מהרבי נשמתו עדן עד הרבי הנוכחי שליט"א. אב רוחני הם לי".

בהמשך מפרט הרב גרליק: "עם גמר מלחמת העולם השנייה זכו מספר משפחות של חסידי חב"ד להימלט על נפשם מעמק הבכא שמאחורי מסך הברזל, ובניסים הצליחו להגיע לארצות אירופה החופשיות. אחרי כמה שנים זכו חלק מהם להכיע ארצה.

"הורי ואני גם היו בין הזוכים האלה. מיד עם בואנו ארצה סדרו אותי בישיבה הגדולה "תומכי תמימים" בלוד. לומד אני בישיבה זו כארבע שנים. וב"ה שהצלחתי בלימודי בתורת הנגלה ובתורת החסידות.


הרב גרליק בנערותו, כתלמיד בישיבה בכפר חב"ד. נראה במרכז המשפיע הרב שלמה חיים קסלמן


"כאמור, הנה תשוקתי עזה היא לזכות לרגע המאושר בחיי, לראות את פני אבי הרוחני הרבי שליט"א מליובאוויטש שגידלני באמרי פיו ובהוראותיו".

בהמשך המכתב מפרט הרב גרליק בהרחבה את מוסדות החינוך החב"דים שהוקמו בכל הארץ באותן שנים. הוא מוסיף כי העומדים בראש מערכת החינוך החב"דית מצאו אותו מוכשר לתפקיד מדריך. "וגם הרבי שליט"א הסכים לכך". אלא שבכדי להצטרף אכן אל המערכת "מוכרח אני לעבור מקודם קורס מיוחד שנתי להשתלמות בתורת החסידות אצל הרבי הנמצא בברוקלין".

על ניסיונותיו להשיג היתר יציאה בשנים המוקדמות יותר, ועל העובדה שחרף שקיבל כזו לא יכול היה לממש אותה, פירט הרב גרליק במכתב:

"בזמנו הגשתי בקשה למשרד הבטחון. אחרי שהוזמנתי לשיחה אצל המזכיר הכללי של משרד החינוך ניתנה לי היתר יציאה הנדרש למשך שנה אחת לשם ההשתלמות הנזכרת. אולם מפאת זו שלא קיבלתי הויזה מהקונסול האמריקאי לא יכולתי לנצל את היתא היציאה.


מכתבו של הרב גרליק לבן צבי


"כיום מוכן כבר הקונסול לתת לי את הויזה אולם תאריך היתר היציאה פג תוקפה. פניתי בבקשה שניה למשרד הבטחון בקרייה לחדש אותו ונענתי בשלילה מטעם זה שהבחורים שנסעו עד יום לרבי לשם השתלמות עדיין לא חזרו ארצה. ועל אף שהוכחתי שאחד מהם כבר חזר ומשרת כיום בצה"ל ושבשבועות אלה עומד לחזור עוד אחד מהם, לא עזר לי הדבר כלום ולא קיבלתי את ההיתר.

"בהתחשב עם תשוקתי העזה לזכות לראות את פני אבי הרוחני, שהצילני מרדת שחת ושחייב אני לו רבות מאוד, ובהתחשב עם משימת החינוך הגדולה העומדת כיום בפני תנועת חב"ד, ובהתחשב בעובדה שאחד התלמידים כבר חזר ארצה ומשרת בצה"ל ובחור שני עומד להגיע ארצה בשבועות הקרובים, ובהתחשב עם הבטחתי שכעבור שנת השתלמות אצל הרבי אחזור אי"ה ארצה ואתגייס מיד לצה"ל - פונה ההני אל כבוד הנשיא שימליץ בפני משרד הבטחון שיחדשו לי היתר היציאה".

את מכתבו חתם: "מניח אני שכבוד הנשיא יבין אותי היטב, את תשוקתי העזה והנמרצת להתראות עם זה שהציל אותי מרדת שחת והעמידני בקרן אורה של תורה וחסידות. וכמו כן יבין את נחיצות קורס ההשתלמות בתורת החסידות החב"דית לשם האדרת כוח החינוך החב"די בארץ, הנצרך לנו כיום כאוויר לנשימה - ויענה לבקשתי היוצאת מעומק פנימיות לבבי הנרגש ויתן את המלצתו הטובה לסידור העניין שאוכל לעשות נסיעתי זו אל הרבי, מצילי ומושיעי".

כעבור ימים אחדים קיבל הרב גרליק מכתב תשובה מבן צבי. במכתב, הנושא את התאריך ו' תשרי, כתב מזכיר לשכתו של הנשיא, מר ברטוב, כי "נשיא המדינה הורני לאשר בזאת קבלת מכתבך ולהודות לך על ברכותיך הנאמנות".


מכתב התשובה מראש לשכתו של בן צבי


את הבקשה עצמה לא הואיל בן צבי למלא. "באשר לבקשתך הנני מצטער להודיעך כי היא חורגת מתחום סמכויותינו ואין לנו כל אפשרות להשפיע על משרד הבטחון לשינוי ההחלטה בעניינך.

"תיטיב לעשות, לדעתנו, אם תחדש את פניתך, במישרין, למשרד הבטחון, ותשתדל להוכיח את צדקת דרישתך, ואנו מקווים כי הוקדש לה תשומת לב נאותה בגדר החוק והאפשרות".

את אשרת היציאה המיוחלת, קיבל הרב גרליק לבסוף, בדרכים אחרות.

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
הרב גרליק עשה את זה
ג' אדר ה׳תשפ״א
בעקבות חברו הטוב ר' לייבל רסקין, השליח למרוקו.
ר' לייבל רסקין קיבל היתר לנסוע לרבי שנתיים קודם, אחרי ששלח מכתב לבן גוריון ואף הוזמן לפגישה איתו. ר' לייבל גם ארגן את התשלום עבור הנסיעה של ר' גרשון מעמדך לרבי
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.