צבי סופר | יום י"ח שבט ה׳תשפ״א 31.01.2021

הח"כים החרדים נעדרו, חוק הגדלת הקנסות עבר בכנסת

חוק הקנסות אושר סופית במליאת הכנסת, בהיעדרם של מרבית חברי הכנסת החרדים שנכנעו ללחצים • יו"ר הכנסת יריב לוין הטיח בראש הממשלה החליפי בני גנץ כי "כשל קשות בשמירה על כבודה ומעמדה של הכנסת" בהצבת האולטימטום • הקנס המירבי למוסדות חינוך שיפעלו כנגד ההנחיות: במקום 5,000 – הקנס יוכפל ל-10,000 שקלים
הח
יו"ר הכנסת יריב לוין, מתעמת על הדוכן עם ראש הממשלה החליפי בני גנץ (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

ברוב של 42 בעד ו-18 נגד, אישרה לפני זמן קצר (ראשון) הכנסת את העלאת הקנסות למפרי הנחיות הבריאות. על הפרה של התכנסות בטקס דתי, או פתיחת מוסד חינוך בניגוד להוראות, יוכלו לקנוס את מפירי ההוראות במקום עד 5,000 שקל עד היום – בקנס של 10,000 שקלים.

רוב הנציגים החרדים נעדרו מהמליאה – ככל הנראה בשל מנוף לחצים כבד שהפעיל בימים האחרונים ראש הממשלה נתניהו. הח"כים פינדרוס, מלכיאלי, אבוטבול ובוסו, נותרו במליאה והצביעו נגד.

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 5), התשפ"א-2021. 39 תמכו בהצעה מול 18 שהתנגדו.

בהצעת החוק: הוצע להחמיר את הענישה המוטלת על מי שמפר הגבלות מסוימות אשר נקבעו לפי חוק סמכויות מיוחדות או לפי פקודת בריאות העם. כמו כן מוצע להרחיב את סל האמצעים העומדים לרשות גורמי אכיפת החוק בפעולת האכיפה של ההגבלות לפי חוק סמכויות מיוחדות.

הוצע להעלות את הסכומים המרביים של הקנסות המנהליים שניתן לקבוע לגבי עבירות מנהליות מ5000 שקלים חדשים ל–10000 שקלים חדשים.

בין היתר הוצע להעלות את הקנסות על הפעלת מקום הפתוח לציבור או בית עסק, בדרך של פתיחתו לציבור, בניגוד לאיסור על הפעלתו כאמור שנקבע בתקנות, ועל הפרת ההגבלות לעניין מסיבה, כנס, טקס, לרבות טקס דתי, פסטיבל, טיול מאורגן, אירוע ספורט, מופע בידור או מופע אומנות.

כמו כן הוצע להחמיר את הקנסות על הפעלה של מוסד המקיים פעילות חינוך, בדרך של פתיחתו ללומדים, לחניכים או למטופלים בניגוד לאיסור על הפעלתו כאמור שנקבע בתקנות. יצוין כי הכוונה היא לקבוע בתקנות סכומי קנסות שונים בהתאם להיקף ההפרה ולעוצמת הסכנה הנשקפת ממנה, כך שמוסד שפותח את שעריו ומקיים פעילות לימוד למספר גדול יותר של תלמידים - יקבל קנס גבוה יותר ממוסדות שמקיימים פעילות חינוך למספר נמוך יחסית של תלמידים.

כזכור, התנה גנץ את ההחלטה על הארכת הסגר – בקבלת הצעת החוק להגדלת הקנסות.

יו"ר הכנסת יריב לוין פנה לראש הממשלה החליפי בני גנץ ואמר לו: "זה לא סוד שאני נוהג והקפדתי לנהוג בך בכבוד אבל אני חושב שאדוני כשל כשל קשה מאוד בשמירה על כבודה ומעמדה של הכנסת.

"לא היה כדבר הזה שבמהלך פגרה הוצב אולטימטום על שולחני כפי שעשית ונדרשתי לכנס את הכנסת באותו יום בלי הודעה מוקדמת, ביום שאינו יום מליאה, בזמן פגרה כאשר אדוני אוחז בגרונה של אזרחי ישראל ובגרונה של הכנסת גם יחד.

"אני ער לחשש שהיה לך שהחוק לא יעבור ולכן הצעתי לך הצעה שלא הייתה הוגנת ונכונה ממנה. לצערי גם את ההצעה הזו שהייתה שומרת על כבוד הכנסת וסדרי המנהל כאן, ושמירה על זכות המיעוט שמתנגד לחוק ורוצה להיות נוכח במליאה, לא קיבלת.

"אני חשבתי שאסור לרמוס את הכנסת על ידי הממשלה. לצערי לא נענתי, אבל לשמחתי ראשי כל הסיעות הסכימו לפנים משורת הדין בהסכמה כדי שלא יווצר תקדים, ומצד שני לא להפוך את הבריאות של אזרחי ישראל במשחק פוליטי ציני, ואני מודה להם על כך. חבל מאוד שההצעה שהצעתי לא התקבלה על ידך וחבל מאוד שנעשה ניסיון כזה לפגוע כך בכבודה של הכנסת ומעמדה. אני מקווה שאירוע כזה לא ישנה."

ראש הממשלה החליפי ח"כ בני גנץ, הגיב ליו"ר הכנסת יריב לוין ואמר:  "אני מבין את נאום ההבאשה שאתה המנסה לעשות לי, דבר שמצופה שיו"ר הכנסת לא יעשה. אני מציע להחזיר לך באותו מטבע ולשאול איך קרה שמפלגה שאתה מבכירה, במשך חודשיים וחצי חוסמת את התהליך והינה צריך להתנהג בסוף כאילו זו פעולה דחופה ומעצור בנשק. במשך חודשיים וחצי ההצעה הזו מוכנה והועברה אליך ואתה לא דאגת שהדבר הזה יעלה בזמן וכנדרש וחבל שכך. הייתי משוכנע שכמו שאני שומר על ממלכתיות גם אתה תשמור על ממלכתיות, אבל לכולנו אכזבות בחיים."

גנץ התייחס לחוק הקנסות לפני ההצעה ואמר:  "לגופם של דברים, אני מברך על כך שלאחר ניסיונות בלתי נגמרים של דחיה של הליכוד, בכל דרך אפשרית, אנחנו מעבירים היום את החוק שיאפשר לנו אכיפה מוגברת ושוויונית מול מיעוט שפוגע בציבור כולו ומסכן את בריאותו.  פוגע בציבור מהמגזר שלו והן ממגזרים אחרים,  מעל הכל דרישה משמעת ציבורית. ראיתי הבוקר את התמונות מירושלים של אלפים שמתגודדים בניגוד לחוק- זו לא משמעת ציבורית.  וזה נכון לכל סיטואציה, לכל מגזר, ובכל מקום. חייבים אכיפה חזקה, אחרת נאבד את ממשלנו, ריבונותנו והחוק שלנו.

בישיבת הממשלה היום, אני אדרוש- "לחזור לרמזור". זה אומר שנתחיל בפתיחה מדורגת ודיפרנציאלית לפי רמת התחלואה ביישובים ולפי רמת ההתחסנות בהם."

שר הבריאות יולי אדלשטיין לפני ההצבעה על חוק הקנסות: " כשהבאתי את החוק לממשלה הוא לא כוון לא נגד חרדים, לא נגד ערבים, לא נגד דתיים לאומיים, אלא נגד עבריינים שעוברים על הנחיות הבריאות. אלה שפוגעים באנשים סביבם. זה שהם פוגעים בעצמם – זה עניינם, אבל לצערי הנגיף הוא כזה שלא נותן לך לפגוע בעצמך: אתה אומר 'אני מצפצף' ופוגע בכל האנשים בסביבה.

כולי תקווה שלא נהיה במצב שעד אתמול לא נתנו קנסות של 5,000 וממחר לא יתנו קנסות של 10,000 ושהכלי הזה יהיה כלי אפקטיבי.

הערב בפני הממשלה יעמדו שתי הצעות: אחת להאריך את הסגר; השניה לפתוח הכל. לא אשחק משחקים. לפני עשרה ימים ביקשנו סגר לשבועיים. למה עברנו את אי הוודאות של הימים האחרונים? כי היה צורך לקצץ בהצעה של משרד הבריאות. למה? אני לא יודע. הערב הממשלה תצטרך להחליט בין שתי האפשרויות. אם לא מוצא חן בעיני מישהו - שיקחו פעם אחת אחריות. שנפתח את כל המשק ונראה את התוצאות, אפרופו אלה שאומרים שהסגר מיותר ולא עובד".

 מסתבר, כי לא רק החרדים טוענים לאכיפה לא שוויונית: ח"כ אחמד טיבי אמר כי הציבור הערבי סובל מאכיפה בררנית: "בכל פעם שיש קנסות, הציבור הערבי אוכל אותה, אכיפה בררנית קוראים לזה, אני אומר לכם, זו אכיפה גזענית. ולכן התנגדנו לכינוס המליאה ולכן גם היום אנחנו נצביע נגד החוק הזה. אנחנו בעד קיום ההנחיות של משרד הבריאות ורוצים להוריד את התחלואה אבל לא אם המדינה מפלה באכיפה. אנחנו מבקשים להקים ועדת חקירה על האכיפה הגזענית."

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.