צבי סופר | יום ט"ו שבט ה׳תשפ״א 28.01.2021

הרב ירוסלבסקי: "רבים מתוכנו אינם מקפידים על ההנחיות"

במכתב שפורסם ב'המבשר' קורא הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי, מד"א נחלת הר חב"ד ומזכיר בי"ד רבני חב"ד לציבור החרדי כולו להקפיד על שמירת ההנחיות: "החכמה היא לזרום עם התקופה ולא להילחם נגדה" • על התנהלות המשטרה והפגנות החרדים: "כואב לראות את המקרים החמורים שאירעו בימים האחרונים בקרב המגזר שלנו (החרדי) מול המשטרה, כי כל אחד מבין שבמחלוקת כל אחד משני הצדדים נושא באשמה ובאחריות" • על החיסונים: "יש לקחת את החיסונים כדי למנוע הפצת מחלות ולא להתמהמה"
הרב ירוסלבסקי:
הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי (ארכיון COL)

הרב יצחק-יהודה ירוסלבסקי

כל מי שעיניו פקוחות בעיניים מציאותיות רואה בבירור כי אין זו תקופה פשוטה לכלל ישראל בכל העולם כולו, ובפרט לנו יהודי ארץ הקודש המתמודדים עם סיפורים כאובים ביותר מאז פרוץ הנגף לפני שנה. ההשתדלות המתבקשת מכל אחד באופן טבעי, היא לעשות הכל כדי לשמור ולהיזהרשלא לחלות חלילה, אם זה על ידי שמירה קפדנית כהוראות הבטיחות של משרד הבריאות, ואם זה על ידי קבלת חיסון כדי להקדים רפואה למכה ולמנוע בעיות מיותרות בעוד מועד.

אוכל לספר לכם כי בקהילה הנכבדה שלנו בקרית מלאכי, משתדלים לשמור על כללי הזהירות בחומרה יתירה, מתוך הבנה ברורה שאין כאן מקום להקל ולעגל פינות כאלו ואחרות, כי בעסקי נפשות אנו מתעסקים ואין מי שיכול למצוא היתר ולהקל ראש בדברים החמורים של דיני נפשות, וכפי שראינו בפרשת עגלה ערופה שאם חלילה מוצאים חלל בקרבת העיר, תלויה האשמה באנשי הקהילה שלא עשו מספיק כדי למנוע את הטרגדיה, ומי הוא זה שיוכל לרחוץ בניקיון כפיו ולהצטדק ולומר 'ידינו לא שפכו את הדם הזה ועינינו לא ראו', אם חלילה לא מקפידים כראוי על כל ההנחיות.

עלינו לדעת כי אנו מחויבים בשמירת ההנחיות המתבקשות מטעם מומחי הרפואה, ולו מהסיבה הפשוטה של חובת ההשתדלות המוטלת על כל אחד לשמור על עצמו ובוודאי לשמור שלא יזיק אחרים, כפי שאמרו חז"ל (בבא קמא נג.) 'יותר יש לאדם להיזהר עצמו שלא יזיק אחרים משלא יוזק 

רבים מתוכנו שאינם מקפידים כל כך על שמירת ההנחיות ויש מהם שאפילו מזלזלים בכללי הזהירות, אם זה מחוסר תשומת לב ואם זה מחמת התקופה הארוכה שנמשכת כבר זמן רב מאז פרצה המגפה, אך עליהם נשאלת השאלה: מי מהם מוכן לקחת אחריות על היזק שייגרם חלילה למישהו בסביבתם בגללם?!

בשבת האחרונה צוין אצלנו בחצר הקודש ליובאוויטש, יום ההילולא של כ"ק אדמו"ר הריי"צ זצוק"ל שהסתלק בי' שבט.

כמובן שהרצון הפנימי שלנו עלה על גדותיו בהשתוקקות עזה להתכנס יחד בהתוועדות חסידית כמו שאנו רגילים לעשות כל שנה ביום סגולי זה, אך כל אחד הבין שהשנה לא נוכל להתוועד יחד בדיבוק חברים כבימים כתיקונם, כאשר תחת זאת אמרתי לבני הקהילה שכל אחד יתוועד בשולחן השבת עם בני ביתו וילדיו היקרים, וכפי ששמענו לא־אחת מפי קדשו של כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצוק"ל, שעיקר ההתוועדות היא לספר בבית את פעולותיו הנשגבותשל הרבי הריי"צ ולהעלות את זכרו הטהור בפני צעירי הצאן.

דברינו אמורים גם על חובת ההשתדלות בנטילת החיסון שהוא הצלת נפשות ממש. כל אחד חייב לעשות זאת, בזריזות וכמה שיותר מהר. במקרים דומים למצב של היום, כאשר הגיעו חיסונים חדשים לארץ ישראל והופנו שאלות אל כ"ק  אדמו"ר מליובאוויטש זצוק"ל, דעתו הנחרצת היתה שיש לקחת את החיסונים כדי למנוע הפצת מחלות ולא להתמהמה.

במכתב אחד אף כתב שהוא מזדרז לענות למרות שיש לו מכתבים דחופים יותר, בגלל החשיבות של לקיחת חיסונים. זוהי גם הסיבה שהזדרזתי ליטול חיסון ברגע שהתאפשר לי, כדי להוות דוגמא לציבור שבפיקוח נפש ובפרט בנושא ציבורי הנוגע לכלל ישראל כולו, יש לעשות את המצוה בזריזות כדי שלא יתמהמהו בלקיחת החיסונים.

אם נשים לב מה שקורה סביבנו במגזר החרדי, הרי מרבית ההידבקויות מתרחשות במפגשים הקהילתיים, ולכן חובה גמורה היא לשמור על כל הכללים שפורסמו על ידי משרד הבריאות, כי לאו מילתא זוטרתא היא. אכן, לא מדובר בהנחיות פשוטות על פיהן אנו אמורים להתרחק זה מזה ולא להתוועד יחד כפי שאנו רגילים, החתונות השגרתיות והשמחות המשפחתיות נערכות בזעיר אנפין ובכמות מצומצמת של משתתפים, אבל בכך אנו עושים את המוטל עלינו להישמר ולשמור על אחרים שלא יינזקו מאיתנו.

חשוב מאד גם להסביר לילדים הרכים שלנו הנאלצים להישאר בבית ולא ללכת לתלמוד־תורה בימי הסגר הנוכחי, כי אמנם קשה היא התקופה הנוכחית עד מאד ובפרט להם שכל סדר יומם משתמש בלי הלימודים הסדירים, אבל שידעו כי בכך גופא הם מקיימים את מצוות התורה של 'ונשמרתם מאד לנפשותיכם'. ככה אנו מחנכים אותם להכיל ולחיות גם עם דברים קשים ולא פשוטים, לטוב להם כל הימים.

החכמה היא לזרום עם התקופה ולא להילחם נגדה, כי המגפה עצמה הרי הגיעה מידו של הקב"ה שמבקש לעורר אותנו ואת כל העולם כולו לתשובה ולתיקון המעשים, ולכן עלינו לראות מה אפשר לעשות כדי לעבור את התקופה הזו בשלום ובשלווה כרצון ד', ולא חלילה לעשות דברים הפוכים שגורמים לחילול שם שמים.

הדברים אמורים גם בהתנהגות שלנו מול אנשי המשטרה, כאשר מובן מאליו שאסור שיהיו לנו תקריות איתם בשום מצב שהוא, כי אם לשמור על הכללים ככל שניתן בקפדנות ובזהירות.

כואב לראות את המקרים החמורים שאירעו בימים האחרונים בקרב המגזר שלנו מול המשטרה, כי כל אחד מבין שבמחלוקת כל אחד משני הצדדים נושא באשמה ובאחריות, ולמה לנו להיכנס לסיפורים כאלו המביאים להבאשת שמנו הטוב בעיני העולם כולו.

על הפסוק 'וירעו אותנו המצרים' מפרשים, שהמצרים ניסו להכניס בנו את הרוע שלהם, לעשות אותנו אנשים רעים חלילה, לאבד את הסגוליות המיוחדת שיש לכלל ישראל.

אנו צריכים להכריז בריש גלי, כי אין לנו שום שייכות למקרים כאלה ולתגרויות המיותרות הללו שאינן מביאות שום תועלת לשני הצדדים. לא אנו אמונים על חינוך אנשי המשטרה, אבל את הילדים ואת הנערים שלנו אנו בהחלט אמורים לחנך ללכת בדרכי נועם ובנתיבות שלום, ומי חכם וישמור אלה בטוב ובנעימים.

קשה היא התקופה לאנשי עסקים ולבעלי חנויות שרבים מהם איבדו את פרנסתם בשנה האחרונה, בעקבות הסגרים החוזרים והנשנים שהוטלו בזה אחר זה. קשה היא התקופה לכל אחד ואחד באופן פרטי, ועל כן עלינו לשאת עינינו למרום ולהתפלל להקב"ה שיחוס וירחם עלינו, למנוע משחית ומגפה.

אף אחד מאיתנו לא יודע מה לעשות כדי לעצור את הנגף, זה מנסה בכה וזה אומר בכה, אבל עלינו להתחזק באמונה פשוטה שהקב"ה ייקח את המגפה הזו בדיוק כפי שהביא אותה לעולם, וכימי צאתנו מארץ מצרים אראנו נפלאות.

הביא לדפוס: יוסף מאיר האס

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.