צבי סופר | יום ט' שבט ה׳תשפ״א 22.01.2021

אולי תיקח אחריות על חיי הנישואין שלך? | מרדכי רוט

הוא התגרש פעם אחת והתחתן שוב, אבל גם הנישואין השניים לא פתרו את הבעיה והוא נשבר. אבל אז, לאחר תפילה נרגשת, האירה בו תובנה • המאמן הנפשי ואיש החינוך מרדכי רוט במאמר השבועי למגזין שישי של COL
אולי תיקח אחריות על חיי הנישואין שלך? | מרדכי רוט
כותב השורות, ר' מרדכי רוט

היה זה לפני כשנה, פגשתי יהודי יקר וכך הוא סיפר לי:

"התחתנתי לפני שלוש שנים. הייתי בחור צעיר בגיל העשרים לחיי ולא היו לי הרבה [אם בכלל] מושגים: מה זה חיי נישואין? מה זה מחויבות? מה זו אישה? מה זה לכבד אישה?

כמובן שידעתי הכול באופן כללי אבל בצורה שטחית ורדודה. ההדרכה שקיבלתי לפני החתונה על מהות חיי הנישואין ועל חיי הנישואין וכו' הסתכמה במספר פגישות בודדות, שכללו גם את לימוד ההלכות הנצרכות!

התחתנתי עם בחורה צעירה שגם היא לא קיבלה הרבה ידע על בעל, חיי נישואין וכו'.

בחודש הראשון הכול היה נפלא, מרגש ומעניין, אבל כבר אחרי חודש התחילו הבעיות.

אני לתומי חשבתי שאשתי זה בס"ה כמו חבר טוב מהישיבה וכך גם התנהגתי אליה.

וכך התחילו בעיות בתקשורת, בפגיעות מילוליות אחד על השני מבלי משים.

הלכנו לרב אחד שאמר לנו: 'תתגרשו עכשיו! אתם לא מתאימים אחד לשני. חבל שתתגרשו עם כמה ילדים. חבל על הכוחות ועל הייעוץ, אתם לא מתאימים, וזהו'.

לצערי הרב אכן התגרשנו. הייתי מאוד שבור מהגירושין. כבחור צעיר ללא מהמורות בחיים ונחשב כבחור די טוב, פתאום הכול נוחת עליך בכזו מהירות. אני אדם חזק ברוך השם והצלחתי איכשהו להתגבר ולהמשיך הלאה.

לאחר שנה בס"ד התחתנתי שוב. הכול היה בסדר בחודשים הראשונים ואז פתאום שמתי לב שהנה שוב פעם מתחילות בעיות ביני ובין אשתי.

הייתי מאוד שבור. מה קורה לי? מה עובר עליי? שאלתי את עצמי. האם הכול תקין אצלי?

אני זוכר שנסעתי, ערב חורפי וגשום אחד, לכותל המערבי להתפלל. בכיתי שם מעומק ליבי להשם שיציל אותי וירחם עליי ששוב זה לא יקרה. זה כבר היה נשמע לי לא יציב להתחתן ולהתגרש בתוך שנתיים, פעמיים!

בחזור מהכותל לביתי שבאזור המרכז פתאום השם האיר לי תובנה: אולי תיקח אתה אחריות על חיי הנישואין שלך!

אל תחכה שיקרה מה שקרה לך בנישואיך הראשונים.

החלטתי ללכת לבד, בלי אשתי, לייעוץ. לטפל בעצמי, לקחת אחריות על עצמי במה אני לא בסדר בחיי הנישואין האלו ומה אני צריך לתקן ולשפר.

אני לא מרגיש שיש לי בעיות נפשיות, ההפך הוא הנכון, אני אדם חזק מאוד מבחינה רגשית. אז למה זה קורה דווקא לי?

והנה אני אצלך, אני מוכן לעשות כל דבר למען המטרה".

הייתה לי איתו שיחה ארוכה. ניסיתי באמת ובתמים להבין מה קורה פה ומה שורש הבעיה. והנה אני רואה שהאדם שמולי הוא אדם טוב ומקסים אין לו בעיות רגשיות מהעבר, יש לו הורים טובים ומשפחה תומכת.

רק חסר לו המון ידע בסיסי בחיי זוגיות. מה זו אישה? מה הם הצרכים שלה? איך צריך להתנהג לאישה? מה אסור ומה מותר להגיד? מה אסור ומה מותר לעשות? הוא כמעט ולא יודע כלום.

הוא באמת ובתמים לא יודע מהי זוגיות! הוא יודע באופן כללי שגבר ואישה הם שונים, וזהו! אבל באמת ובאופן רציני הוא לא יודע.

אמרתי ליהודי היקר שיושב מולי: "לדעתי אין לך שום בעיה, אבל חסר לך משהו אחד קטן שהוא בעצם דבר די גדול, שאתה צריך ללמוד: מהם חיי הנישואין? מה זו אישה? מה זה בית? מהי מחויבות? מה זה כבוד? מה זו אהבה?

אתה באופן אישי אדם מקסים וטוב אבל אין לך את הכלים הבסיסיים איך לנהל חיי נישואין.

אתה יכול להיות האיש הכי טוב בעולם, אבל אם אתה לא יודע את הכללים איך לנהל את הבית שלך אז יש סיכוי גדול מאוד שלא תצליח לנהל אותו.

לדוגמה: אדם שבונה עסק. אדם יכול להגיע עם הרצון הכי גדול להקים את העסק, אם הוא לא יגיע מוכן ויברר איפה כדאי להשקיע ואיך מנהלים את העסק נכון וכמובן בקרה והדרכה כל הזמן. סיכוי גדול שהעסק יפשוט את הרגל.

גם כשהולכים לפי כל הכללים בעסק צריך סייעתא דשמיא גדולה שהעסק יצליח אז בטח ובטח שצריך בסיס של השתדלות לתפעל את העסק נכון וזה ללמוד טוב על העסק שאתה רוצה לבנות, מהן מגמות השוק, רואה חשבון טוב וכו'.

אותו הדבר זה בחיי הנישואין, ואף הרבה יותר, כי זוגיות ומשפחה זה העסק הכי חשוב שיש לאדם בעולם. גם מבחינה נפשית וגם מבחינה רוחנית.

אדם שאין לו חיי זוגיות אין לו חיים מאושרים בעולם הזה ונפשו סובלת, גם מבחינה רוחנית הוא מפספס את עבודת המידות הגדולה ביותר שיש".

*

אני נפגש הרבה פעמים עם אנשים שמתמודדים עם בעיות בחיי הזוגיות שלהם ומחפשים פתרונות פלא, והרבה פעמים הבעיה היא פשוט חוסר ידע מה זה חיי נישואין בכל ההיבטים.

וזה לא רק ידע, אלא יש צורך באופן קבוע לתפעל ולתחזק את חיי הנישואין לאורך חיי הנישואין. לקרוא, לשמוע, וללכת לקורסים בנושא. וגם להתייעץ אם יש קושי אפילו הקטן ביותר, זו לא בושה.

אם אתה יודע שחיי הנישואין שלך זה העסק הכי שווה לך בחיים אז אתה צריך ללמוד עליהם, להיות במעקב ממש כמו בעסק האם אני בסדר בהתנהלות העסקית הזוגית שלי.

אדם משקיע כל כך הרבה כוחות וכסף ואנרגיה בחיים העסקיים שלו, בפרנסה שלו. כמה זמן הוא משקיע באמת כדי לדעת מה הם חיי נישואין? מה הם הצרכים של בן הזוג שלי? האם אני מתנהג בהתאם? האם אני לא פוגע בשני?

וכמו כל עסק אם אתה לא משקיע בעסק אז העסק נובל ויכול לפשוט את הרגל.

אם בראש שלך אתה יודע שהדבר הכי חשוב לי בחיים זה חיי הזוגיות שלי, המשפחה שלי, אז אני צריך להשקיע בזה.

ולא פותחים עסק רציני שאתה רוצה שיתקיים כל החיים אם נפגשת עם מדריך מספר פעמים לפני החתונה וקראת ספר אחד או שניים בנושא.

נראה לכם שבמספר פגישות אפשר לדעת מה זה חיי נישואין? הדבר הכי מורכב זה חיי זוגיות. כל אחד הוא שונה. כל אחד מגיע ממקום אחר, הורים אחרים, בית אחר, אופי שונה, דעות שונות, רצונות שונים.

ויש זמנים בחיי הזוגיות שפתאום יש שינוי פיזי, רגשי, הורמונלי שמוסיפים לכל הניסיון והקושי.

אז החובה היא לדעת מה זו זוגיות ומה זה נישואין.

חשוב להתחיל להתכונן לנישואין עוד לפני הפגישות, ולהבין שעבודת המידות צריכה להיכנס לדינמיקה גבוהה. צריך להשקיע יותר בעבודה על סבלנות, קבלת האחר, ענווה ושאר המידות שבין אדם לחברו.

ולא רק זה, אלא גם אחרי החתונה צריך לקרוא על זוגיות, ללכת לקורסים בנושא, לשמוע אודיו בנושא. לעשות חשבון נפש מה קורה עם חיי הזוגיות שלי ואם יש בעיה אפילו הכי קטנה לשאול ולהתייעץ. רק בעסק שלנו אנחנו הולכים ללמוד עוד ועוד איך לפתח את העסק, ומה עם חיי הזוגיות שלנו? זה העסק הכי רווחי שהכי כדאי להשקיע בו.

אהבה אמיתית וקשר זוגי אמיתי לא קונים בקלות זה דורש הרבה דם ויזע. זה דורש הקרבה רבה.

אותו יהודי יקר היה חכם ושמע למה שאמרתי והחליט באמת ובתמים לעשות עם עצמו עבודת המידות רצינית. וברוך השם היום הוא חי חיים מאושרים ושמחים.

שבת שלום מלאה אור, שלום, אהבה, קדושה ואמונה לכל עם ישראל הקדושים.

לתגובות: [email protected]

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.