צבי סופר | יום ח' שבט ה׳תשפ״א 21.01.2021

"התינוק במרכז" • המוהל הרב נחמנסון על בריתות בימי קורונה

תגיות: אחד משלנו
מדור 'אחד משלנו' הפופולרי חוזר ל-COL, והשבוע עם 'בעל מקצוע' מיוחד: הרב יואל נחמנסון, מוהל מרחובות, מזה 11 שנה • הברית הראשונה, רופא המשפחה הכועס שכובד בסנדקאות וסגר מעגל, בריתות בימי קורונה וטיפים להורים לחוצים • ויש גם סיפורים מרתקים, ואפילו משעשעים
מימין: המוהל הרב יואל נחמנסון בברית מילה. הסנדק משמאל: הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי מזכיר בי"ד רבני חב"ד

"אחד משלנו"

שם האורח: הרב יואל נחמנסון

עיסוק: מוהל

כתובתו: רחובות

מתי החל במקצוע: תש"ע

איך הגעת להיות מוהל? יש מסורת במשפחה?

הרב נחמנסון: כשלעצמי מעולם לא עלה בדעתי שאולי אי פעם אהיה מוהל. אבל בהשגחה פרטית לפני כ-13 שנה, בשיחה שגרתית עם ה'עשה לך רב' שלי, הוא שאל אותי בדרך אגב: "מה דעתך ללמוד את אומנות המילה?" שאלתי אותו: הרב באמת חושב שהתפקיד מתאים לי? והוא השיב לי: "בהחלט כן, שמתי לב שיש לך גישה לנושאי רפואה, בנוסף לכך אתה אברך ירא-שמים, אחראי, מסודר ודייקן, ואלו תכונות בסיסיות שיסייעו לך להיות מוהל מוצלח."

אותי לימדו שכיון שהרבי הורה להתייעץ ולשמוע ל'עשה לך רב' – פירוש הדבר שה'עשה לך רב' משמש גם כעין 'צינור' שדרכו הרבי מעביר לך את הוראותיו וברכותיו. לכן, כיון שהדברים נאמרו לי בהשגחה פרטית על ידי ה'עשה לך רב', לקחתי אותם לתשומת לבי ברצינות מלאה, והיה מונח אצלי בפשיטות שבוודאי יש לי בכך גם 'ברכה' מהרבי.

גם אם בהתחלה היה עוד מקום להסתפק האם אכן זהו התפקיד שלי (שהרי כל ההתחלות קשות), כאשר נוכחתי לראות בהמשך דרכי ריבוי ענייני השגחה פרטית מופלאים על כל צעד ושעל, וכפי שאספר על מקצת מהם כאן, שוב היה ברור לי שאכן זה מה שה' רוצה ממני ושברכת הרבי מנחה אותי.

מאז התחלתי להתעניין בתחום ברית מילה: למדתי את הלכות מילה בשולחן ערוך, קראתי ספרי הלכה ורפואה בנושא מילה, ובמקביל חיפשתי מוהל שיסכים שאתלווה אליו בקביעות ואלמד ממנו את רזי המקצוע.

לאחר זמן נודע לי שבעירי רחובות ישנו מוהל ותיק ומומחה בשם ר' עמנואל משולם, שמסכים ללמד בשמחה את כל מי שרוצה ללמוד. יצרתי איתו קשר, והתחלתי להתלוות אליו יום יום לבריתות בכל רחבי הארץ. במקביל, מדי פעם התלוויתי גם למוהלים נוספים כדי ללמוד "טכניקות" שונות, כידוע שלכל מוהל יש את הגישה שלו על פי הניסיון שצבר. במשך כשנה וחצי זכיתי לצפות בכ-800 בריתות! חלקן נדירות ומסובכות, וצברתי ב"ה ידע רב.

לאחר שהרגשתי שאני מסוגל לבצע ברית כראוי, התחלתי בשלב הראשון למול תינוקות שנפטרו (ל"ע) קודם שזכו להיכנס בבריתו של אברהם אבינו (כידוע שעל פי הלכה גם 'נפלים' צריכים לעבור ברית לפני הקבורה).

ואז הגעתי לשלב הקשה באמת – כיצד להשיג "ברית ראשונה". באותו זמן עדיין לא נולד לי בן, ולכן המשימה להשיג ברית נראתה בלתי אפשרית; סוף סוף, איזה הורה יזמין עבור בנו מוהל טרי שעדיין לא עשה ברית אמיתית מעולם.

אבל כאן זכיתי לסייעתא דשמיא והשגחה פרטית מיוחדת במינה. המוהל הנ"ל שאצלו למדתי, תמיד היה אומר לתלמידיו שהוא רק "מלמד" אותם אבל אין לו אפשרות "לסדר להם" בריתות, לזה הם צריכים לדאוג בעצמם. ואכן עד כמה שידוע לי, בכל עשרות השנים שהעמיד מוהלים (והוא העמיד הרבה), לאף אחד הוא לא "סידר" בריתות. אבל איתי הוא נהג באופן חריג ויוצא מן הכלל באופן משמעותי, ו"העניק" לי לא רק ברית אחת אלא שתי בריתות, יום אחרי יום. בשני המקרים היה מדובר בתינוקות שנולדו לאמא יהודיה ואבא גוי והוא הוזמן למול אותם. כשנסענו לברית הראשונה, היינו ברכב כמה תלמידים יחד עם המוהל, שאר התלמידים היו פחות 'ותיקים' ממני. באמצע הנסיעה שאל המוהל את שאר התלמידים: מה דעתכם, האם אתן ליואל למול את התינוק הזה? וכולם ענו פה אחד: בוודאי, תן לו, מגיע לו. ואכן כך היה, נכנסנו לבית התינוק, והמוהל הצביע עלי וקבע עובדה – "הוא עושה את הברית היום". ההורים קיבלו את דבריו בהסכמה מלאה. בצורה זו זכיתי לבצע את שתי הבריתות הראשונות.

אחרי "יריית הפתיחה" הזו, ההצלחה האירה לי פנים והגיעו אלי עוד ועוד בריתות בסייעתא דשמיא.
 

בכל מקום יש מוהלים בעלי שם ומפורסמים. בוא תשכנע זוג הורים מאושר, להפקיד את בריאות הרך הנולד דווקא בידיך?

ברוך ה' הנסיון שצברתי בביצוע בריתות ב-11 השנים האחרונות הוא רב מאוד. בנוסף, אני מאוד משתדל להעניק לתינוק את "הכי טוב שאפשר" בכל תחום, הן מבחינה הלכתית – שהברית תיעשה בצורה המהודרת ביותר לפי ההלכה ולפי הוראות רבותינו נשיאינו, והן מבחינה רפואית – אני משתמש בכלי מילה וחבישה סטריליים ברמה של חדר ניתוח, ובחומרי חבישה והרגעה הכי מתקדמים ויקרים שקיימים בשוק. והדבר החשוב לא פחות הוא היחס שמקבלים ממני ההורים והתינוק – אני משתדל לתת את השירות המסור ביותר, הן מבחינת הטיפול עצמו, והן מבחינת ההוראות וההסברים לפני הברית, במהלך הברית ולאחריה – עד להחלמה מלאה של התינוק בעזרת ה'.

איך אתה מתמודד עם הקשיים במשבר קורונה עם כל ההגבלות? שתף בדוגמא של ברית מצומצמת שאותה לא תשכח.

הגבלות הקורונה אכן משפיעות על כמות המשתתפים בבריתות. אך לא על עצם קיום המצווה חס ושלום, הנעשית בכל מצב בכל הסקטורים.

בתקופה האחרונה, בריתות בפורום מצומצם כבר הפכו לדבר שבשגרה, אנשים עושים ברית בבית, בחצר, ואפילו בגינות ציבוריות.

ברית מצומצמת הזכורה לי במיוחד, התקיימה בערב פסח אשתקד. קיבלתי טלפון בשעות הבוקר לבצע ברית "היום"! שאלתי אותם: קרה משהו למוהל שבוודאי כבר הזמנתם? אך הם ענו לי: "עדיין לא הזמנו מוהל, לתינוק היתה קצת צהבת ולא היה ברור לנו שהברית תהיה בזמן, בנוסף נאלצנו לעבור דירה ממש בימים האחרונים ועכשיו אנחנו עדיין "על החבילות" בבית החדש, ומתוך כל הבלגן והטירדה הכרוכים במעבר הדירה 'לא התפנינו' להזמין מוהל..."

כמובן נסעתי אליהם במהירות (מרחק שעה נסיעה) ועשיתי את הברית. ברית זו אכן הייתה בפורום ממש מצומצם – אבא, אמא, תינוק ואני.

טיפים להורים מודאגים, לפני הברית, ולאחריה?

קודם כל, עצם הדאגה של ההורים לפני הברית היא דבר לגיטימי בהחלט, הרי ברית מילה זה בעצם ניתוח, ומי אינו מוטרד במידה זו או אחרת לקראת ניתוח מתוך ציפייה שהכל יעבור כשורה ובהצלחה. מבחינה מעשית, כשהורים מביעים בפניי את "דאגתם" לקראת הברית, אני תמיד אומר להם שבנוסף להשתדלות שלי בכל ברית ובפרט בברית שלהם שהכל ייעשה בצורה המושלמת ביותר, אני אשמח מאוד אם הם יעזרו לי בכך – על ידי אמירת פרק תהילים. כשהאמא של התינוק אומרת פרק תהילים לפני הברית ומבקשת מה' שהכל יעבור כשורה – מלבד זאת שאנו מאמינים שזה בוודאי עוזר למוהל לעשות את הברית כראוי, זה עוזר גם לה להיות יותר רגועה ובטוחה שהברית אכן תתבצע בהצלחה בעזרת ה'.

כמוהל בוודאי נתקלת במקרים מביכים, אולי גם משעשעים. שתף אותנו.

כמוהל אני נחשף לציבורים שונים ומגוונים בחברה הישראלית, החל משומרי מצוות החרדים לדבר ה' כמו ציבור אנ"ש חסידי חב"ד, ועד ליהודים הנראים בחיצוניותם כמנותקים מכל זיק ליהדות לעת עתה.

אך לפעמים אני עומד משתומם לראות איך יהודים שעל פי הנהגתם החיצונית היומיומית לא הייתי מצפה מהם לטיפת רגש לענייני יהדות, מפתיעים ומגלים 'אדיקות יתירה' במצוות מסוימות.

אספר דוגמה אחת מני רבות: הוזמנתי פעם לברית בשבת מחוץ לעיר. ביום חמישי, יומיים לפני הברית, נסעתי לבית התינוק לבדוק אותו. כשהגעתי לכתובת שנתנו לי, ראיתי וילה ענקית עם שלושה מפלסים, בחצר הקדמית שני כלובי ענק, באחד כחמישה כלבים ובשני כמות כפולה של חתולים. כשדפקתי על דלת הבית, שמתי לב שעל השלט כתוב "כאן גרות בכיף פלונית ופלונית"... כשהדלת נפתחה, קידמו את פני עוד כמה כלבים שבדקו אותי מכף רגל ועד ראש וכרכרו סביבי, ובתווך עמדו שתי נשים (אחת מהן האמא) שניסו להשליט סדר בהמולה שיצרו הכלבים עם כניסתי. לאחר שבדקתי את התינוק וראיתי שהוא כשיר לברית בשבת, שאלתי את האמא מתי ואיפוא תהיה הברית. וכאן נכונה לי הפתעה: אני הייתי בטוח שירצו ברית עם מינימום משתתפים ועם מינימום סממני דת, אבל התברר להיפך – האמא כבר סגרה עם גבאי בית הכנסת הסמוך שהברית תתקיים שם מיד אחרי התפילה, וגם קנתה כבר אוכל כשר למהדרין עבור המתפללים, וגם דאגה למקומות לינה לאורחים שיבואו לשבת ממקומות רחוקים כדי שלא יצטרכו לחלל את השבת. באותו רגע אמרתי לעצמי: אם רבי לוי יצחק מברדיטשוב היה נוכח כאן, בוודאי היה עושה מזה מרקחת ואומר "מי כעמך ישראל".

"מי כעמך ישראל": הרב נחמנסון במהלך ברית

 

מקרה נוסף, קצת מביך, אירע לפני כשש שנים. באחד הימים נתקלתי בשאלה רפואית בקשר לתינוק שהייתי צריך למול והייתי מסופק האם ניתן למול אותו בזמן, ורופא הילדים שאיתו הייתי רגיל להתייעץ לא היה זמין. אמרתי לעצמי, יש לי את רופא הילדים של קופת חולים שאצלו מבקרים הילדים שלי מעת לעת, והוא בוודאי ישמח לענות לי. כיון שהרופא הזה נוהג לתת למטופליו את הפלאפון האישי שלו למקרי חירום, הרשיתי לעצמי להתקשר אליו. הצגתי את עצמי כאבא של הילדים שהוא מטפל בהם במרפאה, ושבתור מוהל הייתי רוצה להתייעץ איתו. בהתחלה הוא היה מאוד נחמד והביע נכונות לענות על שאלותיי. אך בהמשך השיחה, כאשר הוא שם לב שהוא בעצם לא מצליח לפתור את הדילמה שהצגתי בפניו, הוא החל פתאום לדבר אלי בסגנון בוטה: "תגיד לי, אתה הרי מקבל שכר על עבודתך כמוהל, ובכן, מדוע עולה על דעתך שאתה יכול להתקשר לרופא לקבל ייעוץ מבלי להציע תשלום על כך? כשאני מטפל בילדים שלך במרפאה אני מקבל על זה תשלום, אבל על הייעוץ הזה אני לא מקבל תשלום, תחשוב על כך אדוני", סיים וטרק לי את הטלפון בכעס.

הייתי בהחלט המום ופגוע מתגובתו, אך לא היה לי הרבה מה לעשות (חוץ מלהחליט שמכאן ולהבא עלי לחפש לילדיי רופא ילדים אחר...). לבסוף השגתי את רופא הילדים שאיתו הייתי רגיל להתייעץ והכל בא על מקומו בשלום.

עברו שלוש שנים, והנה יום אחד אני מקבל טלפון מזוג הורים ממושב 'גיבתון' שבקצה העיר רחובות. נולד להם תינוק בשבת והם מחפשים מוהל לשבת הבאה. שאלתי אותם היכן תתקיים הברית, והם ענו בבית הורי האמא בכפר ביל"ו הסמוך לרחובות. אמרתי להם, בשמחה רבה (זה אמנם 45 דקות הליכה ברגל לכל צד... אבל לא נורא...). יומיים לפני הברית באתי לבדוק את התינוק. תוך כדי שאני משוחח עם ההורים ונותן להם מידע והנחיות על הטיפול בתינוק לפני הברית ואחרי הברית, האמא פולטת לי: אתה לא צריך כל כך לדאוג על הנושא הרפואי, כי אבא שלי רופא ילדים בכיר, ככה שכל מה שקשור לפן הרפואי הוא יוכל בוודאי לתת לנו מניסיונו. המשפט הזה עורר לי מיד נורה אדומה, כי ידעתי שרופא הילדים הנ"ל מתגורר בכפר ביל"ו, ואם הברית מתקיימת בביתו זה אומר בעצם שאני עומד לפגוש בשבת פנים אל פנים את מי שדיבר אלי כל כך לא יפה בשיחת הטלפון לפני כמה שנים.

קיוויתי מאוד שהרופא לא יזכור מה שהיה בינינו בטלפון, כך שלא תהיה לי חוסר נעימות במהלך הברית. הברית אכן התקיימה בשבת בבית הרופא, והוא בכבודו ובעצמו ישב כסנדק. תקוותי לא נכזבה, והיה ניכר שהוא אכן שכח ולא קישר בין המוהל העומד לפניו ומל את נכדו על ברכיו לבין המוהל "שננזף" על ידו לפני כמה שנים.

מה ה'מוטו' שלך בברית מילה?

המוטו שלי הוא: "התינוק במרכז". כל מטרתי היא להעניק לתינוק את הטוב ביותר, הן מבחינה הלכתית והן מבחינה רפואית. כשאני בדרך לבריתות, מדי פעם אני משנן לעצמי חזור ושנן: "אני הולך כעת למטרה אחת ויחידה – למול את התינוק של משפחת פלוני בצורה הטובה, הכשרה והבריאה ביותר. זה הדבר היחיד שמעניין אותי בכל האירוע הזה". הניסיון מראה שכאשר המוהל שם אל מול עיניו מטרות נוספות חוץ מטובת התינוק עצמו (כגון: שכר הטרחה שיקבל, מציאת חן בעיני ההורים או בעיני הציבור), זה מהווה פתח למכשולות התנהגותיות שלו חלילה, הן בפן ההלכתי והן בפן המעשי.

הזווית החב"דית; כל חסיד, גם בעבודה, הוא סוג של 'שליח'. בבריתו של אברהם אבינו על אחת כמה וכמה. נשמח לשמוע על כך.

חז"ל קבעו כי "מצוה גוררת מצוה". ואכן רואים בחוש שאחרי שההורים קיימו בבנם את מצות ברית מילה, הלב שלהם פתוח לשמוע על ענייני יהדות בכלל. באירוע עצמו אין להורים פנאי ומנוחת נפש לדיבורים נוספים חוץ ממה שקשור לתינוק. אבל כאשר אני מבקר אצלם למחרת הברית, הרבה פעמים השיחה גולשת מעבר לנושא הטיפול בתינוק, ואז אני מוצא את ההזדמנות לחזק אותם באיזה דבר ששמתי לב שהם כבר שייכים אליו, או אף להוסיף איזה ענין ביהדות, וכן לקנות לתינוק אות בספר תורה.

*

כתובת: רחובות

שעות פתיחה: 24/7 (עושה בריתות בשבת גם מחוץ לעיר)

טלפון: 0504146159

ואצפ: 0584146159

אימייל: yoelhamohel@gmail.com

 

אתם חסידי חב"ד וגם לכם יש עסק? או בעלי מקצוע? רוצים להתפרסם במדור?

 שלחו כעת אימייל לכתובת  mendyr@col.org.il ציינו את שמכם, מספר טלפון ומעט פרטים ואנו ניצור אתכם קשר, בכפוף לתקנון המדור.

*

בעל עסק ומעוניין לפרסם? מרכז התקשורת החב"די – COL מתכבד להשיק את מערכת "אחד משלנו" – פרסום העסקים ובעלי המקצוע החב"דיים.

בסליידר המודעות החדש, פרסומות של העסקים ובעלי המקצוע החב"דיים המובילים בישראל.

בשלב זה, מושק המיזם בדף הבית ובהמשך הוא יושק גם בדף מיוחד באתר, בו יהיה מידע נרחב על עסקים חב"דיים לפי קטגוריות ואזורים.


 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.