צבי סופר | יום ט' שבט ה׳תשפ״א 22.01.2021

ברקע פגיעות היולדות מהמוטציה: הד"ר שוסהיים בראיון מיוחד

הגל השלישי מכה יותר בצעירים: לאחרונה פורסם כי מספר נשים בהריון אושפזו במצב קשה וחלקן היו בסכנת חיים ממשית • מי שמכונה 'מציל הילדים' - ד"ר אליהו יוסף שוסהיים יו"ר אגודת אפרת, בראיון מיוחד ובלעדי למרכז התקשורת החב"די COL, מתייחס לשלל שאלות: האם המוטציות עלולות לפגוע בנשים בהריון או בעובר, האם יש סיבה לחששות כתוצאה מהחיסון לקורונה, ואיך מתמודדים באגודת אפרת עם השלכות הקורונה? • יש לו גם מסר חשוב לציבור החרדי, והסבר על תופעת הקורונה בעולם: "ה' שלח יצור שכדי לראות אותו, צריך הגדלה של פי 200 אלף. להוכיח לאדם את אפסיותו"
ברקע פגיעות היולדות מהמוטציה: הד
ד"ר אליהו יוסף שוסהיים (צילום: אגודת אפרת)

זה לא היה מוכר בגל הקודם, הפעם המחלה תוקפת באופן קשה גם צעירים: בשבוע שעבר דווח על חמישה מקרים של נשים בהריון במצב קשה בשבוע אחד, ועל הידרדרות במצב של שלוש יולדות שחלו בקורונה.

רופא בכיר הסביר: "גל התחלואה אלים וקשה יותר מקודמיו".

ד"ר אליהו יוסף שוסהיים יו"ר אגודת אפרת, כירורג בכיר וגם פרסם מאמרים הנוגעים לענייני הלכה ורפואה, נחשב כאוטוריטה בתחומו, ומשלב ידע עצום ברפואה והלכה.

כיום הוא מקבל בקליניקה שלו מטופלים, במשך מספר שעות ביום. את שאר שעות היממה הוא מקדיש לאגודת אפרת, לשיעורים והרצאות, בנושאי רפואה והלכה.

ד"ר שוסהיים, שהקדיש את חייו למען הצלת חיי עוברים, עובר יחד עם הארגון בראשו הוא עומד ואיתו הוא מזוהה יותר מכל, תקופה קשה מאוד.

"בעקבות הקורונה נגרם נזק כלכלי אדיר להמון משפחות, ומקרי ההפלות גדלים בהתאם, לצערינו הרב", פותח ד"ר שוסהיים. "הפניות אלינו גדלו ביותר, גם משום שיש נשים שבמצב הנוכחי החליטו שזה לא הזמן להביא ילד לעולם והחליטו לעשות הפלה רח"ל. העובדות הסוציאליות מפנות אלינו יותר ויותר מקרים, אני 'שובר את הראש' איך נבטיח סיוע כלכלי למקרים כאלו, מבלי שיש לנו את היכולת לכך?", הוא מוסיף בצער.

יותר ויותר מקרים בעקבות הקורונה: ד"ר שוסהיים במחסני אגודת אפרת

 

באגודת 'אפרת' טוענים כי המדינה אינה משתתפת במימון הפעילות, ויותר מכך: היא גובה מהאגודה מיסים עבור השירותים הניתנים לנשים הזקוקות לתמך וסיוע, כמו מכל עסק, למרות שכאן מדובר בהצלת נפשות במלוא מובן המילה.

בעניין שמירה על הנחיות הרחקה חברתית. מה יש לך לומר למי שמזלזל בהנחיות אלו?

ד"ר שוסהיים: "לאחרונה שלחתי מכתב בנושא, שהרבנים יקראו לציבור החרדי בתוקף להקפיד על ההנחיות.

מאז התחלת המגיפה הקטלנית של הנגיף COVID19 בעולם כולו וגם בישראל, המכונה "קורונה", הנני שומע בכלי התקשורת וקורא בעיתונות של ציבור החרד לדבר ה' והשומר בקפדנות קיום המצוות על פי התורה וחז"ל, דברים שסותרים לחלוטין את מה שחז"ל קבעו.

מזה כ-8 חודשים העולם נמצא במגיפה קטלנית בה חלו יותר מ-42 מיליון בני אדם ושגבתה יותר 1.150.000 קורבנות. בישראל חלו מעל 300,000 אנשים מתוכם נפטרו יותר מ-2.300.

מצד שני, על אף חומרת הנגיף, מניעת ההידבקות בנגיף זה, היא דבר קל פשוט ובטוח, בהשוואה להדבקה מנגיפים אחרים. כל מה שנדרש הוא לבישת מסיכה המכסה את הפה ואת האף  וריחוק של 2 מטר מאחד לשני.

כעקרון, יהודי חרדי מצווה על "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" מעצם הציווי האלוקי לכך ולא בגלל שזוהי תקנה או חוק מדינה.

השאלה שמתבקשת היא, מדוע לא כל הציבור החרד לדבר ה' מקפיד לקיים את ההנחיות ואפילו לצערנו, מזלזל במודע, בזמן שהוכח שעטיית מסכה כראוי וריחוק חברתי מונעים הידבקות?"

לאחרונה שמענו על מקרים של נשים בהריון שנקלעו לסיבוכים קשים בשל הקורונה, תופעה שכמעט לא היתה מוכרת בגלים הקודמים. מה הסיבה לכך?

"כנראה שהמוטציה הבריטית פוגעת יותר בצעירים, אך בשלב זה הנושא טרם הוברר מבחינה מחקרית. הרפואה לא יודעת עדיין מדוע, רק ברור שזה דבר איום ונורא. יש כרגע כמה שידוע לי עשרות נשים במצב קשה וזה מחייב ליילד אותן לפני הזמן, דבר שמסכן את העובר, חלקן במצב קשה וזקוקות להנשמה, וכך הלאה. דבר זה מביא את המסקנה של המומחים לרפואה שחייבים ורצוי מאוד לחסן את הנשים בהריון, וזאת משום שעד עכשיו הן היו כמעט ללא סיכון והנגיף פגע רק במבוגרים. היום רוב הנפגעים באורח קשה הם יותר צעירים ובתוכם גם הנשים, אז חייבים להתחסן.

יש כאלו שחוששים מהחיסונים. בציבור החרדי אחוז המתחסנים נמוך יותר מהציבור הכללי.

"אין שום סיבה לחשוש מהחיסון. המומחים קבעו שהמחלה מסוכנת מאוד. כלל גדול ברפואה: בכל פעם שאני נותן תרופה, צריך לשקול מה יותר מסוכן, המחלה או התרופה? אני גם שומע, שיש כאלו שחושבים שהחיסון מסוכן.

בדיוק להיפך, המחלה קטלנית! תינוקות שנולדו לנשים שהיו בקורונה לא נדבקו כי הווירוס לא עובר את השלייה. יש כן לחשוש לנשים בתחילת הריון. אבל כשמדובר בהריון מתקדם אין סיבה לא לקבל החיסון, התינוק מוגן.

אנו נמצאים שנה בתוך המגיפה והמון נשים שחלו בקורונה ילדו והתינוק לא נדבק. יש מעין מחיצה בפני הווירוס.

האם יש חשש שחיסונים ישפיעו על פריון?

"את השטות הזאת גם אני שמעתי. פנו אלי גם בשאלה הזאת, אין שום הוכחה לדברים כאלו, זאת קונספירציה נגד הילודה, אין דבר כזה.

כרופא בכיר, האם מערכת הבריאות אכן עומדת בפני קריסה? מנקודת מבטך.

"אני לא נמצא היום בבתי רפואה, ורק מקבל חולים באופן פרטי. אבל אני בהחלט יכול להבין את הסיטואציה המורכבת: ההתמודדות עם הקורונה תופסת כמות אדירה של כוח אדם ובתי רפואה לא יכולים לתפקד כמו בשגרה, דברים שלא דחופים - נדחים.

מחלקת קורונה בקפלן (צילום: המרכז הרפואי 'קפלן')

 

צריך להבין שיש באמת עלייה באחוזים קיצונית ביותר. אם לפני זמן קצר היו רק מאה חולים מונשמים היום יש מספר מאות, זה משהו קשה ביותר. רק אתמול נפטרו 93 מהקורונה, איפה היה דבר כזה? אנו במצב מאוד קטסטרופלי בעניין זה.

מה יש לך לומר לציבור החרדי בהקשר שמירה על הנחיות הבריאות, והליכה להתחסן?

"צריך להודות על כך שבמדינה שלנו המצב מאוד מעודד בעניין הזה, וראש הממשלה לקח את הפרוייקט לידיים, והשיג כמות אדירה של חיסונים. כל מי שרוצה יכול להתחסן, גם צעירים יותר.

אלו שלא רוצים להתחסן - אני לא מבין ולא רואה סיבה הגיונית לכך. חיסון עדר זה מונח ביולוגי רפואי, כשהווירוס אין לו את מי להדביק. למצב הזה אנו רוצים להגיע עם החיסונים. אבל כל הקונספירציות אין בהם ממש, הם של אלו שמחפשים כותרות.

ד"ר שוסהיים, מנצל את הבימה כדי להתריע נגד דחיית חתונות: "אין שום סיבה הגיונית לדחות חתונות, אפשר להתחתן באירוע מצומצם, גם במשפחתינו יש נכדים שהתחתנו במסגרת המשפחה המצומצמת, וזה רק עושה טוב לכולם ומלמד על הסתפקות במועט".

האם העולם שלנו כפי שהכרנו אותו הולך להשתנות עם מוטציות חדשות לבקרים, או שהחיסונים ינצחו?

"כשהתחילה שנת 2020 העולם חשב שהוא יסתדר לבד. האדם חשב שיכול לעשות הכל, הטכנולוגיה התקדמה לדברים שהיו פעם נחשבים להזויים ודימיוניים. האדם חשב שיסתדר לבד ולא צריך לבורא עולם. ה' שלח יצור שכדי לראות אותו, צריכים הגדלה של פי 200 אלף. אתה מסוגל להסתדר איתו? זה לדעתי מה שקורה עם הדבר הזה. עד שאנשים לא יבינו את אפסיותו של האדם ושיש מי שמנהל את העולם, נצטרך ללמוד בדרך הקשה. אנו בתקופה של למידה, נקווה שהאדם יבין את מקומו בעולם.

מה קרה לפתע שהעולם עומד חסר אונים למול התפרצות וירוסים? בעבר, לפחות ממלחמת העולם השנייה, לא ראינו דבר כזה?

"עולם הרפואה בנושא זה נמצא ממש בליקוי מאורות וכל יום הבלבול גדול יותר. כל מנהיגי העולם והיועצים שלהם לא יודעים מה לעשות ומה לא לעשות. כרגע  מאשימים את הנהגת המדינה. אף אחד לא יודע מה נכון, דבר כזה לא היה. דברים משתנים, מה שהיה אתמול לא מתאים כבר להיום.

כל זה בא להוכיח לאדם את אפסיותו, אם לא תהיה סעייתא דשמייא אדם לא יוכל לעשות דבר. קללה עולמית שקיבלנו, פשוטו כמשמעו. תראה מאות מליונים שאיבדו את חייהם והחולים וכל הקטסטרופה הכלכלית והעולמית.

ד"ר שוסהיים מסכם: "העולם צריך ללמוד מכל זה משהו ולחזור בתשובה. תמיד אחרי דבר איום ונורא יש גאולה, כך אנו מקווים ומייחלים."

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.