הרב שבתי ויינטראוב | יום ז' שבט ה׳תשפ״א 20.01.2021

כשהרבי ציטט מההגדה מבית לוי בריסק בעת ביקור ה'פני מנחם'

ביקור ראש ישיבת שפת אמת הגאון רבי פנחס מנחם אלתר מגור זצ"ל ה'פני מנחם'', ובו ציטט הרבי מתוך הגדה 'מבית לוי בריסק' שיצאה לאור זמן קצר קודם לכן, עורר בשעתו התפעלות גדולה אצל המו"ל • COL מגיש את מה שאירע מאחורי הקלעים, לאחר הפגישה ההיסטורית
כשהרבי ציטט מההגדה מבית לוי בריסק בעת ביקור ה'פני מנחם'
ביקור ה'פני מנחם' זצ"ל אצל הרבי

מאת הרב שבתי ויינטראוב

חודשים ספורים לאחר שיצאה לאור ה"הגדה מבית לוי בריסק" שהוציא הרה"ג הרב מענדל גרליץ, הרבי ציטט מתוך ההגדה עצמה  כשביקר אצלו בעל ה"פני מנחם" מגור זצ"ל. כיצד הגיב על כך המוציא לאור?

ביום ד' אייר תשמ"ג ביקר אצל הרבי ראש ישיבת שפת אמת הגאון רבי פנחס מנחם אלתר זצ"ל - לימים האדמו"ר מגור הנודע כ"פני מנחם'.

באותה יחידות ציטט הרבי באורח פלא קטע מתוך ה"הגדה מבית לוי" בריסק שיצאה לאור חודשים ספורים קודם לכן, וכך אמר הרבי: (ציטוט מדוייק מתוך סרט ההקלטה)

"אני שמח, משום שישנם כאלה שיש להם טענות על כך שאני מדבר על משיח כל יום,  שלחו לי עכשיו שהודפסה הגדה של פסח עם פירושים של הרב מבריסק ר' וועלוועלע, השנה בירושלים תשמ"ג, הוא כותב שם בנוגע לתקוות משיח, שהכוונה שבכל יום יש לקוות שמשיח יבוא באותו יום.

"הוא ממשיך (בהגדת בריסק בשם ר' וועלוועלע מבריסק) שמתעורר שאלה  מדוע אליהו הנביא לא בא אתמול והוא ממשיך שמשיח יתרץ גם קושיא זו. כאשר אומרים לישעותך קיוינו כל היום אין הכוונה שאנו מקוים שיבוא מחרתיים אלא לישועתך קיוינו כל היום אנחנו מקוים כל היום "בכל יום שיבוא".

עשינו חיפוש ומצאנו בדיוק את הקטע מהההגדה מבית לוי בריסק שהרבי ציטט ואף התבטא שהוא שמח מציטוט זה של הגאון ר' וועלוועלע מבריסק.

מדובר ב"הגדה מבית לוי  - מתורתם והליכותיהם של  רבותינו גאוני ומאורי ישראל שושלת בריסק". ההגדה יצאה לאור על ידי הרה"ג ר' מנחם מענדל גרליץ מחשובי חסידי סטריקוב לקראת חג הפסח תשמ"ג.

*

הקטע שעליו הרבי התייחס מופיע בעמוד ק"כ בקטע "לימות המשיח" (ראה צילום) ובו נאמר ש"הגאון הקדוש מבריסק מרן רי"ז הלוי שהיה חוזר ומבהיר ומסביר ומנהיר עיקר זה של ביאת המשיח ושל החיוב לחכות לביאתו בכל יום וכל היום".

 ובהמשך נאמר: "אלא שכאן אנו אומרים במילואו את כל מה שצריך להאמין ביסוד ועיקר זה של משיח,שלא די רק להאמין בביאת המשיח, אלא שגם צריך לחכות לו בכל יום שיבוא, וזה שאנו אומרים שאף על פי שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא, וכמו שכתב הרמב"ם ביד החזקה שמי שאינו מחכה לביאתו הרי הוא כופר, וכמו שכתב בפירוש המשניות אם יתמהמה חכה לו, והיה מוסיף שלא די בזה שיחכה לו "בכל יום" שיבוא, אלא כמו שאנו אומרים בתפילה לישעותך קיוינו "כל היום", דהיינו מחכים ומקוים "בכל יום" ו"כל היום", כל רגע ורגע ממש (הגרי"ז תורת זאב)

"ומה שהקשה שאמרו חז"ל שאליהו הנביא יבוא ג' ימים לפני ביאת המשיח, ואם כן איך מחכים שיבוא בכל יום אם לאיהו לא בא קודם לבשרנו על כך, כשיבוא משיח יתרץ קושיא זו וההלכה היא כמו שכתוב אחכה לו בכל יום שיבוא" (הגרי"ז חוברת שערי תורה)

ההגדה כאמור יצאה ממש לפני חג הפסח תשמ"ג והרבי כבר ציטט מתוך ההגדה בעת ביקורו של הפני מנחם. המו"ל הרב מענדל גרליץ  חתנו של הרב יוסף שיינברגר מי שהיה מזכיר העדה החרדית ששמע על כך, הביע את התפעלותו הגדולה מגאונותו של הרבי כיצד בתוך מספר חודשים מעת צאת ההגדה, הרבי עבר על כל ההגדה, כאשר הרבי עם כל עיסוקיו הרבים, מצא לנכון ללמוד את ההגדה ואף לצטטו בפני הגאון הגדול בעל ה"פני מנחם" זצ"ל מגור.

קטע האודיו מהשיחה של הרבי עם ה'פני מנחם' מגור והרבי, בו מדבר הרבי על ההגדה של בריסק. האזינו:

 

 

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
מדהים
ח' שבט ה׳תשפ״א
הגאונות של הרבי אין לשער. לא יאומן כי יסופר.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.