שלמה מן | יום ו' שבט ה׳תשפ״א 19.01.2021

הערוץ ההדוק של המיליארדר שלדון אדלסון ז"ל וחב"ד - נחשף

מאחורי דמותו הקשוחה של המיליארדר שלדון אדלסון ז"ל, שנפטר לאחרונה, הסתתר לב יהודי חם שראה ברבי ובשלוחיו את מצילי העולם היהודי • המזכיר הרב חיים יהודה קרינסקי ושורה של שלוחים חושפים את הקשר ההדוק
הערוץ ההדוק של המיליארדר שלדון אדלסון ז
אדלסון עם הרב הארליג. Photo credit: Marc Asnin for "A Light Unto the Nations," a photo book project in collaboration with Chabad.org looking at Chabad's work around the world.

שלדון (שלום גדליה) אדלסון, המיליארדר האמריקני-ישראלי שנפטר לפני כשבוע בגיל 87, יזכר עוד שנים ארוכות כיזם נועז, שלצד שלל פרויקטים מהפכניים שנטל בהן חלק, תמך באופן נלהב בפעילות שלוחי הרבי.

"אדלסון היה יהודי גאה", אומר הרב שי הארליג, מנהל בית חב"ד בלאס וגאס, שהיה מקורב לבני הזוג אדלסון בעשרות השנים האחרונות. "הוא לא היה גאה רק בעובדת היותו יהודי, אלא גם בענייני תורה ומצוות.

"בכל פעם שהגעתי אליו בשביל לעשות מצווה - הנחת תפילין, ד' מינים, מצות שמורות או כל מצווה אחרת - תמיד נעתר ברצון, בכלל לא התווכח. היה אומר, 'בוא נעשה את זה'".

הרב הארליג הכיר את אדלסון ורעייתו לראשונה בשנת תנש"א, זמן לא רב לאחר שהקים את בית חב"ד עם רעייתו דינה בסמוך לבית המשפחה. ככל שנקפו השנים, הקשר בין השניים העמיק.

בסרטון שהופק במלאת עשור לפתיחת הבית חב"ד, צולם אדלסון בסרטון תדמית. "אני גאה בשם שלי שמתנוסס על הבניין, באותה מידה שהשם שלי מתנוסס במלון המפואר כאן קרוב ובשאר המבנים שבניתי".

בהזדמנות אחרת אמר אדלסון: "כל מי שחושש מההתבוללות ורוצה להמשיך את המסורת היהודית - צריך לתרום לשלוחי חב"ד. הם אלה שמחזיקים את היהדות בחיים".

אדלסון שמר על קשר חם עם הרב יהודה קרינסקי, מזכירו של הרבי ויו"ר המרכז לענייני חינוך יבדלחט"א. השניים גדלו יחד, במרחק רחובות אחדים, בשכונת דורצ'סטר בבוסטון, ולמדו באותו בית ספר בילדותם. אחותו הגדולה של אדלסון ז"ל, גלוריה, ואחותו הגדולה של הרב קרינסקי, יוכבד, היו חברי כיתה בתיכון.


המרכז החב"די שבנה אדלסון בלאס וגאס. צילום: באדיבות חב"ד.אורג


"אני זוכר שאחרי ששלדון אדלסון איבד את אחותו", נזכר הרב קרינסקי, "נסענו אני ואחותי לשבעה. במובנים רבים, שלדון כמעט לא השתנה במרוצת השנים. אז הוא היה יהודי גאה לפני הכל וגם כך היה כשפגשתי בו עשרות שנים מאוחר יותר".

בשנת תש"נ, כשהיה כבר איש עסקים מצליח באזור בוסטון, פגש אדלסון את השליח בלקסינגטון הרב בוקעיט, שבדיוק פתח אז בית חב"ד עם רעייתו שרה. באותה תקופה אדלסון היה גרוש והתכונן לחתונה עם רעייתו מרים.

לפני חתונתם, בשנת תנש"א, ביקש הרב מוקעיט מאדלסון וכלתו המיועדת שיצטרפו אליו לביקור אצל הרבי קודם חתונתם. "בכל הטיסה", נזכר השבוע הרב בוקעיט, "שלדון דיבר על זה שאנו טסים כמה שעות בשביל מפגש שימשך שניות ספורות".

בעת שעברו לפני הרבי, ביקש הכלה מרים ברכה שילווד ילד. הרבי הגיב: "מדוע ילד לשון יחיד? ילד חייב שיהיה לו אח או אחות" - והעניק להם שני שטרות נוספים.


אדלסון עובר אצל הרבי קודם חתונתו, עם רעייתו. צילום: JEM


בשעת מעשה אדלסון לא עקב אחרי חילופי הדברים, שנאמרו בעברית, בשל אי ידיעתו את השפה. אולם לאחר מכן, כששחזרו לפניו את ברכתו של הרבי, האמין לה, בכל ליבו. "כל החברים שלנו", התבטא באוזני השליח באותם ימים, "איחלו לנו אושר וחיים ארוכים. הרבי היחיד שבירך אותנו בילדים".

ואכן לבני הזוג נולדו שני ילדים. בכל השנים זכר את ברכתו של הרבי וחזר עליה לא אחת בפניו של הרב בוקעיט.

השליח של הרבי בבית הלבן, הרב לוי שמטוב, שבמרוצת השניים הסתייע באדלסון, בעיקר בכל הקשור להדלקות ציבוריות בחנוכה, אומר השבוע: "אדלסון היה ידוע כאיש עסקים קשוח, אולם בד בבד ידע להקשיב לכולם, לחוש את הבאים עמו במגע ולתת להם תחושה נעימה".

יהי זכרו ברוך.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.