צבי סופר | יום ד' שבט ה׳תשפ״א 17.01.2021

"נשיא אלוקים בתוכינו": הבבא סאלי מעודד מבצעי הק' של הרבי

לרגל יום ההילולא של רבי ישראל אבוחצירא – הבבא סאלי זצוק"ל, שחל היום ד' שבט, שני מכתבים שלו ובהם יוצא בקריאת קודש לתמוך במבצעי הקודש של הרבי: על מבצע הדלקת נרות שבת ומבצע כתיבת ספר תורה לילדי ישראל • "אף אני מבקש ומורה בזה לכל אחת ואחת מישראל להשתדל ולהקפיד בע"ה להדליק נר בכל ערב שבת קודש בברכה..."
במרכז: הבבא סאלי זצוק"ל. משמאל: הרב בן ציון גרוסמן מחשובי חסידי חב"ד במגדל העמק

כידוע, רבי ישראל אבוחצירא ה'בבא סאלי' זצוק"ל תמך במבצעי הרבי, ואף היה ביניהם קשר שמימי מיוחד.

לרגל יום ההילולא: תקציר מתוך הספר 'חב"ד במרוקו' מאת הסופר החב"די הרב שניאור זלמן ברגר, ושני מכתבים של הבבא סאלי זצוק"ל  להצטרף למבצע נש"ק וספר תורה של ילדי ישראל

הבבא סאלי והרבי מליובאוויטש

⋅ שניאור זלמן ברגר

ארפוד. כפר קטן בפאתי מדבר סהרה, 600 קילומטר מקזבלנקה, ובקרב יהודי מרוקו נודע כמקום משכנם של הצדיקים הנודעים, רבי ישראל אבוחצירא – הבבא סאלי ובנו רבי מאיר אבוחצירא – הבבא מאיר.

הכפר ארפוד נחשב למקום נידח, סוף העולם, אבל בחודש ניסן תשי"א יצא שליח הרבי ומנהל מוסדות חב"ד במרוקו הרב שלמה מטוסוב למסע מיוחד אל מחוזות נידחים במרוקו וכך הגיע אל הכפר ארפוד. במהלך ביקורו בכפר התברר כי יש במקום קהילה יהודית מסורתית גדולה, אך אין מסגרת בה לומדים יהדות ובשל כך הילדים אינם יודעים ללמוד תורה כלל.

הרב מטוסוב נפגש עם רב העיר האדמו"ר רבי ישראל אבוחצירא ה"בבא סאלי", ויחד עמו הקים תלמוד תורה ובו למעלה מארבעים תלמידים. בחודשים הבאים, הרב מטוסוב הגיע מספר פעמים לארפוד הרחוקה וכתוצאה משיתוף פעולה מופלא בין הבבא סאלי לשליח הרבי, תוך מחצית השנה מספר התלמידים גדל מארבעים למאה.   

בשלהי שנת תשי"א, הבבא סאלי עזב את מרוקו ועלה לארץ הקודש, כדי להתרחק ממנהיגות רוחנית, ואף שקל להגר לארצות הברית במטרה להתנתק לחלוטין מפעילות ציבורית ולשקוע בלימוד התורה ועבודת ה'. ועל כך כתב לרבי וביקש את עצתו. והרבי השיבו כי בגין השפעתו הברוכה על היהודים הספרדים עליו לפעול עמם ולא להתנתק מהם.

המכתב הנזכר נשלח אל הבבא סאלי, ובו ביום – ט' ניסן תשי"ב – שלח הרבי מכתב אל הרב אליעזר קרסיק (יו"ר אגודת חסידי חב"ד בארץ הקודש ודוד שליח הרבי למרוקו הרב שלמה מטוסוב) אליו צורף העתק המכתב לבבא סאלי. במכתב מורה הרבי לרב קרסיק להיפגש עם הבבא סאלי.

הרב קרסיק יחד עם העסקן החב"די ר' פיניע אלטהויז נסעו אל הבבא סאלי שטען בפניהם כי הוא ביקש עצה לנסיעה לארצות הברית ואילו הרבי מדבר איתו על החובה להישאר בארץ. כתוצאה מדברי הרבי נשאר הבבא סאלי בארץ הקודש במשך כמה שנים, ובשנת תשי"ד שב למרוקו שם המשיך לפעול בקרב היהודים.

יחד עם בנו רבי מאיר אבוחצירא היה בקשר ידידותי קרוב עם הרב שלמה מטוסוב, ובאופן תדיר הבבא סאלי נסע לצרפת בה נהג לבקר בישיבת חב"ד בברינואה שליד פריז. 

בשנים הבאות עלה לארץ הקודש, והמשיך בפעולות כבירות למען הכלל, וכל השנים היה בקשר עם הרבי וחסידי חב"ד, ותמך פומבית במבצעים עליהם הכריז הרבי.

(מתוך הספר חב"ד במרוקו)

שני מכתבים של הבבא סאלי זצוק"ל, בהם קרא  להצטרף למבצע נש"ק וספר תורה של ילדי ישראל:

גילוי דעת

"כאשר הגיעה לאוזנינו השמועה הטובה, מרננת הלב, על התקנה החדשה שיצאה מפה קודש גאון עוזינו נשיא אלוקים בתוכינו, מרן אדמו"ר הגה"ק מליובאוויטש שליט"א מאור הגולה, אשר כל בנות ישראל החל מגיל חינוך ידליקו בברכה בכל ערב שבת קודש נרות שבת, וזאת כדי להרבות אורה בעולמינו החשוך, ולהאיר את חשכת הגלות הקשה בה אנו שרויים, אף אני מבקש ומורה בזה לכל אחת ואחת מישראל להשתדל ולהקפיד בע"ה להדליק נר בכל ערב שבת קודש בברכה..."

ומכתב מח' אייר תשמ"א, על מבצע כתיבת ספר תורה לילדי ישראל:

"...כ"ק אדמו"ר שליט"א מליובאוויטש, פנה בימים האחרונים ללכד את את כל ילדי על ידי כתיבת ספר תורה מיוחד לילדי ישראל שהם צבאות השם..."

(המכתבים מארכיון הסופר החב"די הרב שניאור זלמן ברגר)

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.