צבי סופר | יום ב' שבט ה׳תשפ״א 15.01.2021

"שלום גדליה - גדלות ושלום": רבה של רוסיה סופד לשלדון אדלסון

"שלדון היה השתקפות של שמו היהודי, "שלום גדליה" - גדלות ושלום. דווקא ממקום גדולתו, הצליח שלדון ז"ל להתחבר עם אנשים הנמצאים במקום נמוך. נדהמתי לראות אדם הממנף כל הזדמנות ופגישה כדי להביא תועלת לאחינו" • רבה של רוסיה הגר"ב לאזאר, סופד בי'שראל היום' לשלדון (שלום גדליה) אדלסון ז"ל שנפטר השבוע • בעיתון גם מודעת ניחום אבלים גדולה מטעם רבה של רוסיה 
יושב במרכז: שלדון (יוסף גדליה) אדלסון ז"ל, במהלך ביקור בשנה שעברה במוסדות חב"ד במוסקבה. מימין, יבדלח"ט רבה של רוסיה הגר"ב לאזאר

הרב בערל לאזאר

פגשתי לא מעט אישים ודמויות בעלי מעמד שהכירו במשקל ובמשמעות שיש לכל מילה והחלטה שלהם. עד כמה הן יכולות להוסיף לעולם צדק, יושר ואור. אבל לצד גודל האחריות שלהם, לעיתים התלוותה תחושת גדלות או אף יוהרה.

זיכה אותי הקב"ה ובשל סיבות מסוימות זכיתי להכיר את מר שלדון אדלסון (שלום גדליה). אחת התכונות הבולטות שלו היתה היכולת להקרין חברות וחום כבר מהמפגש הראשון, כאילו אנחנו ידידים ותיקים. היתה בו התעניינות כנה, אנושית, כזו המעניקה לך הרגשה שיושב איתך אדם שמעוניין לסייע, להיות שותף, להוסיף טוב ואור בעולם. הדבר החשוב ביותר עבורו היה לראות חיוך המאיר את פני האנשים, להביא לכך שאנשים יחייכו מאושר.

הוא היה השתקפות של שמו היהודי "שלום גדליה", גדלות ושלום. לא מכבר קראנו בתורה על פטירת יוסף הצדיק. אם אנחנו מחפשים דמות בהיסטוריה היהודית המקבילה לחייו של מר אדלסון – הרי שהוא יוסף הצדיק.

פרק חייו הראשון היה כלל לא קל, רועה צאן שאחיו לא אהבו אותו, הושלך אל הבור, הוגלה, היה לעבד, הושב בבית הסוהר בשל עלילה שפלה, ורק לאחר מכן עלה לגדולה. על דברי הפסוק "ויוסף היה במצרים", אומרים חז"ל: "להודיע צדקתו של יוסף, שהיה רועה את צאן אביו, ואף על פי שנתמנה למלך במצרים הוא יוסף בצדקתו".

יוסף היה "בצדקתו" בכל מצבי החיים, גם כשהיה רועה פשוט וגם כשעמד בפסגה. הוא היה "בצדקתו" לא רק במובן של "צדיק", אלא גם במובן של "צדק", מצפן הצדק והיושר היה מורה הדרך שלו בכל תהפוכות חייו. יוסף האכיל את כולם, הציל את העולם בימי הרעב, הוא היה שם למען כולם. רצה לראות שטוב לזולת, לראות אותו שמח – כי הצדק היה נר לרגליו.

דאגה לזולת, להרגיש את הכאב של השני, לעזור לכולם ותמיד - זאת היתה דרך החיים של מר אדלסון ז״ל. באחת הפגישות שלנו, אמר לי מר אדלסון, שאחד החלומות שלו הוא לבקר ברוסיה, ואני מודה לה' שחלומו התגשם.

למרות הקושי הפיזי שלו להתנייד, הוא התאמץ לבקר בכל מוסדות החסד של הקהילה. לא היה מאושר ממנו כשהוא העניק יחס לבבי לכל ילד וילדה ב"בית הילדים", כשהוא נפגש עם הקשישים ב"מרכז החסד". הוא הקדיש לזה ערך וחשיבות עליונה, כמו לפגישה שהסדרנו לו עם הנשיא פוטין.

ישנו ביטוי בתורת החסידות: "כל הגבוה ביותר, יורד למטה ביותר". דווקא ממקום גדולתו, הוא הצליח להתחבר עם אנשים הנמצאים במקום נמוך.

נדהמתי לראות אדם הממנף כל הזדמנות ופגישה כדי להביא תועלת לאחינו היושבים בציון. עם חוכמת חיים וניסיון עשיר הוא העלה רעיונות מדהימים איך להוסיף שלום ואחוה בעולם. ראיתי עד כמה הנשיא פוטין התפעל מהתובנות שהוא העלה בכל נושא שעלה בשיחתם.

אין ספק שהצלחתו נזקפת לרעיה שלצידו, ד"ר מרים אדלסון. כל החלטה שלו היתה אחרי התייעצות איתה. הודות לה הוא הוסיף באהבתו לארץ הקודש ולכל הדברים הקדושים והיקרים לנו.

אאחל לילדיו, שהוא היה כה גאה בהם, שימשיכו בעשייתו הברוכה ובחזונו הגדול, ובקרוב נזכה לגאולה השלמה.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.