מענדי קורטס | יום כ"ג טבת ה׳תשפ״א 07.01.2021

המאמצים והשכנועים הכבירים להקמת שיכון חב"ד בתל אביב

בשנות הכ"ף נרקמה תכנית להקים שיכון חב"ד בתל אביב • לרגל היארצייט של הרב משה אשכנזי, רב קהילת חב"ד בעיר במשך עשרות שנים, מפרסם COL את המסמכים שנשלחו לנשיא המדינה ולראש העיר בהם נפרסה התכניות
המאמצים והשכנועים הכבירים להקמת שיכון חב
ברקע: תל אביב (צילום: מענדי הכטמן). בקטן: המסמכים לשז"ר ולנמיר והדיווח בגיליון החב"די

במשך שנים רבות נחשבה קהילת חב"ד בעיר תל אביב לאחת מן החשובות והגדולות ביותר בישראל. עד להקמת כפר חב"ד, בשנת תש"ט, התרכזו חסידי חב"ד בעיקר בתל אביב, בירושלים וברמת גן.

בשלהי שנות הצד"יק עלו חסידים רבים מברית המועצות והתיישבו בתל אביב ובכך הרחיבו את הקהילה החב"דית בעיר. הרבי הקודם נ"ע, בביקורו בישראל בשנת תרפ"ט, אף ביקר בתל אביב ואמר בעיר מאמר חסידות.

מאמצים רבים השקיעו עסקני חב"ד בשנות הכ"פים לבניית שיכון חב"ד בתל אביב. מאות משפחות חב"דיות, בעיקר זוגות צעירים שהוריהם התגוררו בעיר, התקשו למצוא מקום מגורים במחירים מתאימים. הצורך בהקמת שיכון ייעודי היה רב.

בגיליון "חדשות חב"ד, מערב חג הפסח תשכ"ג, פורסם דיווח על אודות בנייתו הצפויה של השיכון. ההרשמה לשיכון נקבעה ללאחר חג הפסח.

תחת הכותרת "השיכון בתל-אביב - לשלב מעשי", דווח העיתון: "אופטימיות לגבי הסיכויים לתזוזה בקשר להקמת שיכון חב"ד בתל-אביב, נשתרשה בקרב המטפלים בעניין זה, אחרי שבשיחות המוקדמות לאיתור השטח המתאים, הבטיחו כל הגורמים - עירוניים כממשלתיים - את עזרתם ותמיכתם למציאת פיתרון שישביע את רצון הצדדים.

"בשיחות עם ראשי העירייה ומשרד השיכון, הועלתה האפשרות של עליית משפחות חב"דיות צעירות מהתפוצות, במידה ויובטחו תנאי שיכון נאותים, בסביבה טובה ובריכוז חב"די גדול. בשלב הראשון מתכננים בניית מאה יחידות דיור, ומקווים כי אחרי פסח תיפתח ההרשמה ותוחל בבנייה".


הדיווח בגיליון "חדשות חב"ד"


לרגל היארצייט ה-14 של הרה"ח ר' משה אשכנזי ז"ל, שכיהן כרבה של קהילת חב"ד בתל אביב במשך עשרות שנים, מפרסם COL צילומי מסמכים ששוגרו בשנת תשכ"ג עסקנים, רבנים וחברי אגודת חסידי חב"ד לראש עריית תל אביב ולנשיא המדינה שז"ר בנוגע לבניית השיכון.

בי"ד מנחם אב תשכ"ג שלחו הרב שמריהו גוראריה, מחשובי חסידי חב"ד בתל אביב, והרב שלום חסקינד, ששימש כמשפיע בעיר, מכתב למרדכי נמיר, מי ששימש כראש העיר באותה תקופה, ובו פירטו את הצורך הכבד בבניית שיכון לחסידי חב"ד.

"אמנם אגודת חסידי חב"ד אינה מפלגה פוליטית", נכתב המכתב אל ראש העיר, "אבל היא תנועה אשר לזכותה יש לזקוף השגים רבים בשל פעולותיה הברוכות למען היהדות כולה ללא מאיזהבדל השקפה ומעמד.

"חסידי חב"ד בתל אביב תקעו יתד בעיר הזו זה למעלה משלוש עשרות שנים, מבלי להזכיר את הישוב החב"די שהתפתח ביפו ולאחד מכן בשכונות נווה צדק ונווה שלום - מקום שם קיים עד היום בית כנסת מפואר העומד בחצר ששטחו למעלה משני דונמים.

"מאות משפחות חב"דיות קשרו את עתידם עם העיר תל אביב יפו, מי במסחר ותעשיה, מי בחרושת ובמלאכה, ומי בחינוך והוראה, ואילו הזמן עושה את שלו הצעירים העומדים להקים משפחה בישראל אין להם אפשרות לרכוש לעצמם דירה בעיר והם נאלצים לעזוב את העיר למקומות ישוב אחרים למרות שאת פרנסתם את מוצאים כאן בעיר".


שני משמאל: הרב שלום חסקינד ז"ל (צילום: ארכיון שמואל בן צבי)


בהמשך המכתב פרטו כי רוב המשפחות החב"דיות המתגוררות בעיר דרות בדירות גרועות, "ובפרט אלו הדרים בדרום העיר או בשכונות שליד הגבול עם יפו - ששם הצפיפות והמחנק קשים מנשוא".

את המכתב חתמו הרב גוראריה והרב חסקינד: "בהמשך חפניותינו בכתב ובעל פה דורשים אנו מעריית תל אביב יפו להקצות לנו שטח מתאים בגודל של 20-25 דונם שעליו נוכל להקים שיכון לחסידי חב"ד בתל אביב, כולל בית כנסת וכו'.

"לשם הבהרת העניין הננו לציין כי אין בכוונתנו לקבל את הקרקע בחינם. מוכנים אנו לשלם בעבור קרקע זו כפי המקובל לגבי גופים ציבוריים אחרים, העושים זאת לא לשם מטרה מסחרית.

"מקווים אנו כי עריית תל אביב יפו תתייחס לבקשתנו זו בחיוב ובאהדה ותעשה כמיטב יכולתה להקצות לנו את השטח המבוקש בכדי שנוכל לתפור את בעיית השיכון של חסידי חב"ד בתל אביב".


המכתב אל ראש העיר


אל המכתב צורפו רשימות של חסידי חב"ד, עם כתובת מגוריהם, ש"זקוקים לשיכון". העתק המכתב נשלח אף לשלוש סגני ראש העיר.

באותו יום שלחו הרבנים גוראריה וחסקינד מכתב אף אל נשיא המדינה באותם ימים זלמן שז"ר (שנבחר לכהן חודשים אחדים קודם לכן) ובו עוררו אותו לרתום את השפעתו על רשויות העיר, שיואילו לאשר הקצאת שטח בתנאים מתאימים לבניית שיכון. אל פנייתם לשז"ר צירפו השניים את המכתב ששיגרו אל ראש העיר. 

"כבודו יודע עד כמה חיובי וחשוב הוא לנו הקמת השיכון בתל אביב", כתבו לשז"ר. "חסידי חב"ד שעלו לארץ בשנים תרצ"ג - תרצ"ח תקעו יתד בעיר תל אביב, וזו הפכה להיות המרכז החב"די בארץ ישראל.

"מאות מאנ"ש הגרים בעיר זו מוצאים כאן את פרנסתם, וחיים בתנאי דיור גרועים מתוך שאין ידם משגת לרכוש דירה נאותה. עשרות של זוגות צעירים מבין אנ"ש אין באפשרותם להשיג דירה בתל אביב, וקיים חשש רציני להתפוררות - ח"ו - של המרכז החב"די בעיר - דבר שיהיה לא לכבודה של חב"ד ולא לכבודה של תל אביב.


המכתב לשז"ר


"ישנן מפלגות אשר היו בשמחה מקבלות אותנו תחת חסותן ואז יכולנו להשיג את כל ההקלות לקבלת השיכון המבוקש, אולם אנו קבענו בעיקרון שלא להזדקק לשום מפלגה ולטפל בעניין זה רק עם גורמים ממשלתיים ועירוניים, למרות שאין מאחורנו גב פוליטי וד"ל.

"פונים אנו לכבודו לבוא לעזרתנו ולהטיל את מלא השפעתו על הגורמים השונים המטפלים בזה, על מנת להביא את רעיון שיכון חב"ד בתל אביב לידי הגשמה.

"בתור אחד אשר ענייני חב"ד קרובים לנפשו ויקרים לו במאוד, מקווים אנו כי כבודו ימצא את ההזדמנות הנאותה ושעת כושר להחיש את מילוי מבוקשנו בכדי שנוכל לפתור בהקדם את בעיית שיכונם של מאות המשפחות החב"דיות בעיר תל אביב".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.