צבי סופר | יום י"ט טבת ה׳תשפ״א 03.01.2021

בעקבות מחסור ארצי בבדיקות קורונה: במשל"ט עדכנו המתווה

בעקבות התפרצות קורונה בישיבות של הציבור החרדי ברחבי הארץ, במשל"ט הישיבות החליטו לעדכן את מתווה הישיבות, בכל הנוגע לתוצאות הבדיקות ואופן עריכתן • גורם בישיבות המעורה בנושא: "אין חדש, הנחיות דומות כבר התקבלו בעבר"
בעקבות מחסור ארצי בבדיקות קורונה: במשל
אילוסטרציה: ארכיון COL

בעקבות התפרצות קורונה בישיבות של הציבור החרדי ברחבי הארץ, במשל"ט (מרכז השליטה) הישיבות של משרד הבריאות וועד הישיבות החליטו לעדכן את מתווה הישיבות, בכל הנוגע לתוצאות הבדיקות ואופן עריכתן.

בהנהלת כמה ישיבות בארץ בהן התגלו התפרצויות נגיף הקורונה, נמתחת ביקורת על התנהלות משרד הבריאות, ועיכוב רב במתן התשובות לאחר בדיקה.

בחוזר החדש שהופץ לישיבות, במשל"ט מבקרים את נוהל הבדיקות בישיבות, כפי שהיה עד עתה: "עיקר הביקורת היא שנהגנו ביד רחבה מדי בלא מעט מקרים, היכן שאישרנו היקף בדיקות רב, לעיתים לכל אוכלוסיית הישיבה ואף ביצוע בדיקה חוזרת מדי ימים ספורים - מהלך שאינו תורם לקטיעת מעגל ההדבקה, ובמצב הנוכחי של מצוקת בדיקות אינו מחויב".

במשל"ט מטילים את האחריות על הנהלת הישיבות: "זאת ועוד: לעתים, מלבד ביצוע בדיקות, הישיבות לא נקטו בצעדים של חזרה לקפסולות של 50 תלמידים, בידוד כהלכה של מבודדים וכו'".

"לאור זאת, עודכנו נהלי הבדיקות במדינה, ובכלל זה למתווה הישיבות, כמפורט להלן: הבדיקות הנדרשות לאור ההנחיות החדשות, בין בדיקה עם החזרה מהבית לאחר חופשה, בדיקה לפני מיזוג קפסולות, בדיקה לפני יציאה ובדיקות בגין תחלואה".

להלן שורת הנחיות ב'חוזר' המיוחד:

בדיקה עם החזרה מהבית לאחר חופשה – ההנחיה לבצע בדיקה בקהילה. במקרים חריגים של חופשה ארוכה מעבר ל -3 ימים נאשר ביצוע הבדיקה בישיבה.

בדיקה לפני מיזוג קפסולות – תבוצע בדיקה בישיבה, תהיה עדיפות למי שהתגלתה תחלואה בקרב תלמידים במהלך תקופת הבידוד.

בדיקה לפני יציאה – נבצע רק לישיבה בה הייתה תחלואה במהלך התקופה טרם החופשה.

במשל"ט מבטיחים להשיק 'פורטל' מיוחד לישיבות:

"כולנו תקווה שבשבוע הקרוב יושק פורטל הישיבות שמטרתו לאפשר לנציג הישיבה לראות את התוצאות בצורה שוטפת.

"נציג הישיבה לפורטל יכול להיות אדם בודד אחד שהוסמך מטעם ראש הישיבה, כמי שרשאי לראות תוצאות בדיקות של תלמידי הישיבה וצוות המלמדים והתפעול ולהבין את אחריותו לשמירת סודיות רפואית", מציינים במכתב.

לסיכום, במשל"ט מתנצלים על העיכוב במתן התשובות: "אמנם הדבר אינו תלוי בנו, אבל נמשיך לעשות ככל שניתן למען סגירת הפערים."

במשל"ט סיכמו, ב'חוזר' שהוציאו לישיבות, כי יש חובה להקפיד על עד 50 בחורים בקפסולות, בידוד מוחלט של הבחורים עם התסמינים, אופן עריכת הבדיקות והתחייבות שכבר בקרוב החברה שמבצעת את הבדיקות – תוחלף.

*

גורם בישיבות המעורה בנושא, טוען כי הנחייה דומה פורסמה לישיבות כבר לפני עשרה ימים, בדרישה מהבחורים להבדק לפני החזרה לישיבה:

"המצב כעת בארץ הוא שעקב ביצוע בדיקות בהיקף של מעל מאה אלף בדיקות ליום, יש קריסה במערכות המחשוב של משרד הבריאות, ולכן יש עיכוב בתשובות עד 72 שעות. 
כיוון שכך, הוחלט להפסיק מיידית כל בדיקות הסקר בישיבות ובמערכת החינוך. 

"לפיכך, בדיקות קורונה יבוצעו רק בישיבות בהן יש תחלואה או תסמינים לתחלואה. 

"במידה וישיבה יוצאת לחופשה, אנו ממליצים להנחות את התלמידים לבצע בדיקה בקהילה טרם החזרה לישיבה ולהמתין לתשובה בבית תוך הקפדה על כללי ריחוק. 
נעדכן מיידית ברגע ונחזור למדיניות הרגילה. 

"בנוסף, יש אפשרות להטלת סגר כולל במדינה נוכח התחלואה. אנו פועלים כבעבר שהדבר לא ישפיע על הישיבות כל עוד תלמידי הישיבה נשארים בישיבה."

כך או כך, נראה כי במשרד הבריאות מנסים לחסוך בבדיקות בשל העומס הכבד ברחבי הארץ, ולצמצם ככל הניתן את מימדי הבדיקות בתוך הישיבות.

צפו בהנחיות החדשות:

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
בשורה טובה
כ' טבת ה׳תשפ״א
פחות בדיקות- פחות חיוביים- פחות בידודים- פחות ביטול תורה...
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.