צבי סופר | יום י"ז טבת ה׳תשפ״א 01.01.2021

כשהסבא קנה עיתון דווקא אצל מוכר עצבני | הרב שמואל רסקין

מדור שבועי ב-COL: 'בודפוסט' - עם מסר לשבת קודש מאת הרב שמואל רסקין, שליח חב"ד בבודפשט בירת הונגריה • המצפן הפנימי: כשהנכד שאל את הסבא: "למה אתה הולך למוכר העצבני לקבל ממנו אנרגיה שלילית? לך למוכר אדיב ומאיר פנים"
כשהסבא קנה עיתון דווקא אצל מוכר עצבני | הרב שמואל רסקין

צפו:

 

המצפן הפנימי

שני מוכרי עיתונים היו באותו הרחוב, האחד מאיר פנים, נעים, נחמד, והשני מעברו של הכביש עצבני ורגזן. יהודי מבוגר שגר לא הרחק משם, היה מגיע בכל בוקר באופן קבוע בליווי הנכד שלו לקנות עיתון דווקא אצל המוכר העצבני. בכל בוקר בהגיעו לדוכן, היה מאחל למוכר העיתונים בוקר טוב, ובתמורה היה מקבל מהמוכר צעקות וגידופים. אבל הוא המשיך ללכת ולקנות דווקא אצלו את העיתון היומי.

בוקר אחד, שאל הנכד את סבא שלו: "סבא, למה אתה הולך למוכר העצבני, ככה על הבוקר לקבל ממנו אנרגיה שלילית שיכולה לפגוע לך בכל היום. לך לצד השני, עומד שם מוכר אדיב ומאיר פנים, הוא ייתן לך אנרגיה נעימה ליום מוצלח ומחויך". פניו של הסבא הרצינו, הוא הישיר מבט לנכדו, וענה: "אני רוצה להוכיח לעצמי, שמצב הרוח שלי לא תלוי בתגובה של מוכר כזה או אחר. אם אני שלם עם עצמי, אני אהיה שמח בכל מצב!".

חברים יקרים, השבת אנחנו מסיימים את ספר בראשית. בפרשת ויחי מספרת לנו התורה על יוסף הצדיק שנפטר: "ויישם בארון במצרים". יוסף הוא דוגמה כל כך מיוחדת לאדם שעבר דברים מאוד קשים בחיים שלו, אבל הוא בחר לתת להם פרשנות נכונה של אופטימיות, של אמונה, שהכל בא מאת ה'.

אפשר לראות את זה לאורך כל מסלול חייו: האחים שלו רוצים להרוג אותו, ובסופו של דבר נמכר לעבד במצרים. שפל עצום? יוסף נותן לזה פרשנות נכונה ומאמין שהכל מאת ה', ועובד במקום שבו הוא נמצא בחריצות ובמרץ. האדון שלו שם לב שמדובר בבן אדם מיוחד והופך אותו להיות מושל בכל ביתו.

אבל אז, מגיע הניסיון הקשה של אשת פוטיפר. יוסף בוחר לא לבגוד באדון שלו ומה הוא מקבל בתמורה? משליכים אותו לכלא המצרי. ייאוש? לא אצל יוסף. הוא ממשיך להאמין ולהיות אופטימי גם בכלא. הוא עוזר לכולם בבית האסורים, מתוך אמונה שאלוקים שלח אותו לשם. גם שם מתנהגים אליו בכפיות טובה.

אבל יוסף ממשיך ובסופו של דבר נהפך להיות משנה למלך מצרים, האדם הכי חזק בעולם אחרי פרעה, שולט בכלכלה העולמית. וגם אז, בקצה השנה של הסקאלה, הוא מבין שהוא לא צריך "לעוף על עצמו" - הכל זה מאת ה'. לכן, כשהוא פוגש את האחים שלו, במקום לנקום בהם חלילה, הוא אומר להם: "לא אתם שלחתם אותי למצרים, אלוקים שלח אותי לפה. אתם חשבתם עלי לרעה ואלוקים חשבה לטובה".

אולי אפשר לומר שהמודל ההתנהגותי הפופולרי 'אפרת', על פי רעיונותיו של הפסיכולוג היהודי האוסטרי אלפרד אדלר מבוסס גם כן על ההתנהלות של יוסף הצדיק. מודל 'אפרת' כידוע - הוא ראשי התיבות של: אירוע, פרשנות, רגש, תגובה. לכל אירוע בחיים, אם אנחנו ניתן את הפרשנות הנכונה, נאמין שהכל מאת ה' והכל זה לטובה, הרגש יהיה בהתאם, והתגובה תהיה נכונה, בונה ומקדמת. חזק חזק ונתחזק!

שבת שלום,

הרב שמואל רסקין

בית חב"ד קרן אור בודפשט

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.