צבי סופר | יום י"ג טבת ה׳תשפ״א 28.12.2020

"בטלות מעיקרא": טורפדו שורת מינויי בזק במועצות הדתיות

שורת מינויי-בזק שנחתמו על ידי שר הדתות הרב יעקב אביטן, שעות לפני פיזור הכנסת בלא פחות מ-16 יישובים ומועצות אזוריות - טורפדו בידי המשנה ליועמ"ש לממשלה: "דינם של המינויים שנעשו לפי החלטה זו הוא בטלות מעיקרא"
שר הדתות הרב יעקב אביטן, מבקר בכפר חב"ד (ארכיון COL)

במכתב ששוגר אמש (ראשון) לשר לשירותי דת הרב יעקב אביטן, מטעם המשנה ליועמ"ש לממשלה, הוא מכנה את שורת המינויים של ממונים והרכבים במשרד הדתות, עליהם חתם שר הדתות הרב יעקב אביטן שעות בודדות לפני פיזור הכנסת, – כ"בטלות מעיקרא", וזאת בשל שורת פגמים מהותיים שנפלו בהליך המינוי.

להלן רשימת היישובים המדוברת, לא פחות מ-16 יישובים ומועצות אזוריות: אשדוד, בני ברק, גני תקווה, קריית מלאכי, קריית שמונה, רמת השרון, שדות דן, שדרות, אופקים, בנימינה, יהוד, כוכב יאיר, מבשרת ציון, מזכרת בתיה, עמק יזרעאל ועפולה.

ברשימה מספר יישובים בהם מונו בסבב זה בין היתר גם חסידי חב"ד להרכבים במועצות הדתיות. כאמור, מינויים אלו בטלים.

סבבי מינויים קודמים שנערכו לפני מספר חודשים בנוהל תקין, לא נפסלו על ידי המשנה ליועמ"ש, כמו למשל בקרית גת, שם נכנס לאחרונה כחבר חדש במועצה הדתית, הרב בערל'ה גרונר מאנ"ש חסידי חב"ד בקריית גת.

על המכתב חתום ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני המשפט האזרחי – ובו נאמר: “נודע לנו כי ביום 22.12.2020, שעות בודדות לפני פיזור הכנסת ויציאה לבחירות, חתם כבודו על עשרות מינויים של ממונים והרכבים למועצת דתיות רבות בכל רחבי הארץ”.

המשנה ליועץ המשפטי כותב: “לצערנו וכפי שיפורט להלן, בהחלטת השר ובהליך המינוי נפלו פגמים משמעותיים שיורדים לשורשו של הליך, מינויים אלו נעשו בניגוד להוראות הדין, בהליך מזורז וחטוף, מבלי שנעשתה עבודה מקצועית, בלי שנתקבלו חוות הדעת הנדרשות לפי הדין ומבלי שהתקבלה תשתית עובדתית מינימאלית או למצער מספקת ביחס למינויים אלה. לפיכך החלטת השר לעניין המינויים חורגת מגבולות הדין ודינם של המינויים שנעשו לפי החלטה זו הוא בטלות מעיקרא”.

המשנה ליועמ"ש מוסיף, כי "בתקופה האחרונה נעשו מאמצים רבים, כדי לסייע למשרדכם לייעל את ההליכים לחידוש הרכבי מועצות דתיות במטרה לקדם תחום זה”, והם מצפים שדברים שסוכמו יתנהלו כפי שסוכמו.

“אין כל מניעה לפעול על פיו כדי לסייע למשרד לשירותי דת לטייב את הליך כינון הרכבי מועצות דתיות בהתאם להוראות הדין”.

המשנה ליועמ"ש מבין את המניע “להספיק ולבצע מינויים רבים ככל הניתן עובר להתפזרות הכנסת, ואולם, עם כל הכבוד, לא ניתן לממש רצון זה באופן המנוגד לדין”.

בין הפגמים אותם מציין המשנה ליועץ המשפטי:

היעדר קבלת המלצת הוועדה המייעצת לשר לעניין התאמתם של המועמדים לחברי מועצה דתית, אי בדיקת כשירות והתאמה של מועמדים לראשות המועצה הדתית, היעדר בדיקת כשירות ופסלות של הממונים, היעדר ייצוג הולם לנשים, בדיקת רישום פלילי (לחברי המועצה הדתית, ליושבי הראש, לממונים), פילוח סיעתי חסר (בדיקה שההרכב תואם את הפילוח הסיעתי ברשות המקומית).

העתקים מהמכתב שוגרו ליועץ המשפטי לממשלה; למנכ”ל משרד הדתות עו”ד עודד פלוס; לעו”ד דני חורין ראש אשכול מינויים במחלקה למשפט ציבורי-מנהלי ייעוץ וחקיקה; לעו”ד גליה קליין – היועצת המשפטית במשרד לשירותי דת, שכבר התריעה בעבר לא פעם כנגד מינויים לא תקינים, לדעתה, במשרד; לד”ר עמרי בן צבי מהמחלקה למשפט ציבורי-מנהלי ייעוץ וחקיקה; ולעו”ד איגי פז במחלקה למשפט אזרחי ייעוץ וחקיקה.

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.