שלמה מן | יום א' טבת ה׳תשפ״א 16.12.2020

כשקטלוג ספרי קה"ת, מהדורת שנת תשי"ח, הגיע למשרד הנשיא

אנשי הועד להפצת ספרי קה"ת הציעו לפני 62 שנה ליצחק בן צבי, מי ששימש כנשיא המדינה, להעשיר את ספרייתו בספרי חב"ד • בן צבי קיבל קטלוג שיצא באותם ימים והנחה משיחה • ערב ה' טבת, חושף COL את המסמכים
כשקטלוג ספרי קה
משמאל: בן צבי (צילום: ויקיפדיה)

יצחק בן צבי, מי ששימש כנשיא מדינת ישראל השני, זכה לשורה של מכתבים מיוחדים מהרבי.

אחד מהם, אולי המפורסם ביותר שבהם, הוא זה שבו תיאר הרבי בפניו את חלום ילדותו. "מיום הלכי ל'חדר' (בית הספר), ועוד קודם לכן, התחיל להתרקם בדמיוני ציור גאולה העתידה – גאולת עם ישראל מגלותו האחרון", כתב הרבי לבן צבי.

"גאולה כזו ובאופן כזה שעל ידה יהיו מובנים ייסורי הגלות הגזרות וההשמדות, וכחלק מעתיד מזהיר זה וכחלק מגאולה זו יהיה "נשיא זה מלך, לא נשיא שבט - אלא שאין על גביו אלא השם אלקיו. והכל יהיה באופן אשר בלבב שלם ובהבנה מלאה יֵאָמֵר ביום ההוא "אודך השם כי אנפת בי (אודה לך אלוקים על שכעסת עליי)".

באותו מכתב (מתאריך י"א ניסן תשט"ז, שהודפס באגרות קודש חלק י"ב), הסביר הרבי לבן צבי מדוע אינו פונה אליו בתואר נשיא. "אפשר שפסקא הבאה להלן צריכה היתה לבוא בראש המכתב, והיא - בקשת סליחה על שפתחתי מכתבי בלי להקדים תוארים וכו'", כתב לו הרבי קודם שתיאר את עניינו של הנשיא, המלך המשיח. "יכולתי להשתמש במילה זו מן השפה ולחוץ, אבל כיון ששמעתי אשר כבודו אמיתי הוא - לא רציתי לכזב בנפשי, ואתו הסליחה".

ערב 'חג הספרים', ה' טבת, מפרסם מרכז התקשורת החב"די COL מסמכים שהונחו על שולחנו של בן צבי בשנים מאוחרות יותר בח"י באלול תשי"ח - מסמכים שנשלחו בידי ה"ועד להפצת ספרי קה"ת" ובהם הצעה בעבורו לרכוש ספרים.

"הננו מרשים לעצמנו לפנות לכבודו ולהציע לו להעשיר את ספרייתו בספרי חב"ד", נפתח המכתב.

"בהם [בספרים] מתבארים יסודות חסידות חב"ד והשקפתה על בעיות אלקות, עולם ונפש. וכן מספקים חומר רב למחשבה תורנית מקורית והדרכה בתפקיד האדם הישראלי עלי חלד".


המכתב לבן צבי


למכתב, שנחתם באיחולים לשנה טובה ומתוקה, צורפה רשימה חלקית של ספרי קה"ת ומחיריהם וכן טופס הזמנה.

בראשית הקטלוג הובאה הקדמה קצרה על אודות ארגון קה"ת, שסקר את השתשלותו.

"יותר משלוש מאות ספרים וקונטרסים נדפסו מאז (יסוד קה"ת), שנתפשטו בכל תפוצות ישראל. מהם שהודפסו כמה פעמים אחרי שמהדורות ראשונות אזלו מן השוק", נכתב בין היתר בהקדמה.

"הקונטרסים, הספרים והחוברות כולם כאחד מצטיינים בצורתם ותכנם ועשו להם שם גדול בעולם הספר".

בהמשך ההקמה מפורטים שלושת הסוגי הספרים שהובאו בקטלוג. הסוג הראשון - ספרים בהוצאת המל"ח. על שפות הספרים נכתב: "מופיעים בלשון הקודש, באידיש, אנגלית וצרפתית, ובקרוב עומדת להיפתח גם מחלקה ספרדית".

הסוג השני - בעיקר ספקי 'אוצר החסידים' - ספרי רבותינו נשיאנו. הסוג השלישי כולל הוצאות שונות.



לצד כל ספר בקטלוג הובא הסבר קצר על תוכנו וכן מחירו בלירות.

מהספרים של הרבי, אגב, היה קיים אז לרכישה רק - הגדה של פסח, ספר התולדות של הרבי המהר"ש, קובץ 'היום יום' וקובץ מאמרים ושיחות.

לקטלוג צורפה אף 'הנחה' משיחת הרבי בהתוועדות שבת מברכים החודש אלול של שנת תשי"ב - שיחה שיצאה לאור והופצה בישראל בידי את"ה וצעירי חב"ד בכפר חב"ד.

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
5 תגובות
1.
ההתמסרות של הרבי למאמרי רבותינו נשיאינו
א' טבת ה׳תשפ״א
הערה לסיום שזה נראה שסה"כ המאמרים הידועים פחות או יותר של הרביים היו כבר מודפסים וז.א. שהרבי בעצם הדפיס בעיקר את כל שאר ספרי המאמרים בשביל המאמרים הפחות מוכרים... דבר שצריך לעורר חשבון פנימי לכל חסיד עם עצמו היכן ההתמסרות שלו לתורה של הרבי לקו"ש מאמרים וכן לתורות של הרביים הקודמים כי הרבי הוציא לקו"ש לא רק בשביל כמה שיחות ידועות על הפרשה אלא יש ט"ל כרכים וכן הלאה..
2.
הערה עם המלצה להנהלת קה"ת של היום
א' טבת ה׳תשפ״א
השיחה המובאת בסוף הובאה בלקו"ש ככל הנראה בחלקים הראשונים.
וכן אולי מומלץ לעבור על רשימת הספרים בקטלוג מעניין מאוד!! שדווקא אולי האפקטיביות של קטלוג ממוקד מסוקר בתמציתיות ושכל ספר בו כמעט קולע בול לעבודה פנימית ולחשיבה והשקפה חסידית מהותית הרי קטלוג כזה יש בו אולי הצלחה גדולה יותר להפצת המעיינות.
סתם אולי המלצה לקה"ת לשחזר דבר דומה לזה..?.. לא תמיד כל חסיד יודע איזה ספר הוא
3.
הערה מעניינת
א' טבת ה׳תשפ״א
שמעתי בשם כמה חסידים שספר השיחות תורת שלום של הרבי הרש"ב מצויין בקטלוג במחיר מופקע יחסית (9) לשאר הספרים (2-5) כי לא רצו שמישהו שאין לו שייכות לענינים של התקשרות וגאון ליובאוויטש ירכוש את הספר חלילה ויצא כביכול חילול ה' על השיחות המבהילות ממש של הרבי הרש"ב שם אלא תלמיד חכם רגיל פשוט יעדיף ספרים יותר רבים פשוט בכמות... בשפה של חנוכה כמות עדיפה על איכות וריבוי ספרים מצמיחים תלמיד חכם גדול ואולי כביכול ריבוי צדיקות זה גם רעבע גדול אולי...
לא עם הארץ חסיד
ב' טבת ה׳תשפ״א
זה מוסר השכל מדהים לגבינו.
צריך לדעת מה לפרסם וכיצד לעשות כל דבר כדי לא לרחק יהודים מתורת הבעל שם טוב ח"ו.
לא מבין את כבודו..
ב' טבת ה׳תשפ״א
איך בדיוק נכנס דווקא הביטוי לרחק יהודים מתורת הבעש"ט ...?!
תתעדכן בבקשה!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.