שלמה מן | יום כ"ב כסלו ה׳תשפ״א 08.12.2020

כך חנוכיית פח קטנה מנעה לפני שנתיים אסון מיהודי באפריקה

ג'ק, יהודי אפריקני נטול כל, נפגש באקראי עם משפחה יהודית מיוהנסבורג, מקורבת לבית חב"ד המקומי • המפגש הזה, כך התברר בתוך חודשים אחדים, הציל את חייו • סיפור מטלטל שנחשף לאחרונה ומכה הדים בקרב השלוחים • כך חנוכיית פח קטנה מנעה אסון והצילה חיים של יהודי
כך חנוכיית פח קטנה מנעה לפני שנתיים אסון מיהודי באפריקה
צילום אילוסטרציה (ארכיון COL)

הסיפור הבא, שמכה הדים נרחבים בקרב שלוחי הרבי, התרחש לפני כשנתיים בפרבר סמוך ליוהנסבורג בדרום אפריקה.

אנג'ליקה לוין, יהודייה תושבת קרוגרסדורף, פנתה לבתה איימי, תלמידת בית הספר היהודי 'קינג דיוויד' ביהנסבורג, ושאלה אותה מה תרצה לקבל כמתנה ליום ההולדת השמיני שלה.

התשובה הפתיעה אותה. "יש לי כל מה שאני צריכה", אמרה בת השבע, "במקום מתנות בעבורי הייתי רוצה לבקש מקרובי שיתרמו מזון ושמיכות למקלט לבעלי חיים".

הרעיון פשט ולבש צורה. לבסוף החליטה משפחת לוין לערוך את חגיגת יום ההולדת במקלט לבעלי חיים. אלא שכזה, הפנוי לארח מסיבת אורחים לא נמצא בסביבה.

מקץ חיפושים נרחבים יצר אחד מבני המשפחה קשר עם ג'ק, איש צוות חביב במקלט לבעלי חיים לא רחוק מיהונסבורג. זה הצליח להשיג אישור מיוחד לקיים במקלט חגיגת יום הולדת.

במהלך המסיבה קשרו בני משפחת לוין שיחה ארוכה עם ג'ק, שהתברר כחובב של בעלי חיים. הלה סיפר בין היתר כי הוא יהודי שגדל במשפחה רחוקה מחיי תורה ומצוות.

את חודש החגים של שנת תשע"ט עשתה משפחת לוין במרכז החב"די בנורווד (שכונה מפורסמת ביהונסבורג) אצל השליח הרב מרדכי רודאל. באחת ההזדמנויות דיבר השליח בפני הקהל על חשיבות ההשפעה שיש לכל אחד על יהודים בסביבתו ושיתף כי מארגן קמפיין ענק לקראת חנוכה.

בסיום צום יום הכיפורים, עמד השליח ביציאה מבית חב"ד וחילק ערכות של חנוכיות לכל משפחה בכדי שכל אחד יעביר חנוכייה למכר יהודי.

גם איימי ג'ק הקטנה, בת השמונה, עברה עם אימא. בבית היא נזכרה בג'ק, איש הצוות מהמקלט לבעלי חיים, והחליטה שתעניק לו את החנוכייה שקיבלה מהשליח.

מלווה באימא, עשתה איימי את הדרך הארוכה אל המקלט, שם פגשה בג'ק ונתנה לו את החנוכייה. הוא קיבל אותה בשמחה ואמר תודה. הלוינים פירטו בפניו כיצד מדליקים ומתי. ג'ק מצדו הגיב כי זו לו הפעם הראשונה שהוא חוגג חנוכה.

שבועות אחדים חלפו. חייו של ג'ק קיבלו תפנית.

המקלט לבעלי חיים הודיע לו כי לא יוכל להמשיך לעבוד במקום. נוסף על כך, באותה תקופה היה ג'ק חסר בית, בודד. רעייתו ובתו נפטרו זמן לא רב קודם לכן בתאומת דרכים. גם הוריו נפטרו. שאר בשרו היחיד היה אחיו - וגם עמו איבד קשר בצרוצת השנים.

כשהרצון להצליח ולבנות חיים חדשים למרות הכל מפעם בו, עשה ג'ק את הדרך לפרבר יוהנסובורגי בשם קרוגרסדורף, שם - כך שמע - מחפשים עובד במקלט לבעלי חיים.

כסף לנסיעה לא היה לו. הדבר היחיד שעמו נסע היו כלביו. שלושה ימים ארכה הנסיעה. היא לא הייתה קלה בעבורו אולם הוא התאמץ לעשות אותה מתוך תקווה לפתוח במקום בחיים חדשים.

כשהגיע למקום, גילה לאכזבתו כי התפקיד שבו חשק נתפס בדיוק יום לפני.

ג'ק נותר שוב ללא עבודה, ללא בית, ללא משפחה. החיים כבר לא עניינו אותו ורעיונות מזעזעים החלו לרוץ במוחו (הוא אף איתר עץ שבאמצעותו יוכל לממש את הפרידה שלו מעולם הזה רח"ל).

לפתע, הוא נזכר בבני משפחת לוין. ובעיקר, נזכר בחנוכייה שקיבל מהם ובהרגשה הטובה שהמחווה הזו שלהם גרמה לו. חסד מצד זרים הוא כמעט לא חווה בימי חייו. החנוכיה הזו הכניסה אור לחייו.

הוא חייג אל אם המשפחה וחלק את תחושותיו ורעיונותיו. האם נבהלה. "אל תעשה כלום", אמרה לוץ "אני באה לעזור לך".

השליח הרב רודאל נרתם מיד לסייע, יצר קשר עם השליח הסמוך לאזור שבו שהה ג'ק. בתוך זמן קצר הגיע אל ג'ק רב חב"די, הרגיע אותו, שוחח עמו והעניק לו מזומנים.

למחרת, כך מעיד הרב, היה ג'ק "אדם אחר לגמרי. רגוע, מלא תקווה".

בחודשים שלאחר מכן התקרב ג'ק לקהילה היהודית המקומית. הניח תפילין לראשונה בחייו ומאז הספיק גם לחגוג פסח וסוכות.

כעבור תקופה ניתנה לו אשרת כניסה לארצות הברית, שם מצא עבודה במקלט לבעלי חיים. המעבר לאמריקה העניקה לו בעיקר את האפשרות לתפוח בחיים חדשים.

• הסיפור פורסם, באנגלית, באתר חב"ד.אורג. תורגם לעברית בידי מערכת COL.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.