שלמה מן | יום כ"א כסלו ה׳תשפ״א 07.12.2020

נחשף כתב־יד של הרוגצ'ובער שמפתיע את העולם התורני

התגלית שמטלטלת את עולם התורה: הגהות חדשות של הגאון הנודע רבי יוסף רוזין זצ"ל (הרוגצ'ובער) מעלות כי עסק באופן נרחב גם בחלק הקבלה שבתורה ובספרי האחרונים • הסופר החב"די הרב יאיר בורוכוב, חוקר תולדות חייו של הרוגצ'ובי: "זה מפתיע גם למי שעוסק בתולדות חייו של הגאון. זו בהחלט תגלית, ותגלית מפתיעה"
נחשף כתב־יד של הרוגצ'ובער שמפתיע את העולם התורני
הגאון הרוגצ'ובי (ארכיון COL). בקטן: עלי ההגהה שנחשפו

בימים האחרונים נחשפו הגהות חדשות של הגאון הנודע רבי יוסף רוזין זצ"ל, המכונה הרוגצ'ובער, על ספר הקבלה המפורסם "עשרה מאמרות" של הרמ"ע מפאנו זצ"ל.

ההגהות נחשפו במסגרת מכירה פומבית באחד מבתי המכירות המובילים בישראל.

ההגהות מופיעות בשולי הגליונות, כפי שנהג הגאון מרוגצ'וב לכתוב על גבי הספרים, ובסך הכל מופיעות בספר 11 הגהות, חלקן ארוכות.

בהגהותיו דן הגאון, כדרכו, ב'גדר' הדברים תוך שהוא מציין לדברי הרמב"ם ביד החזקה.

הסופר החב"די הרב יאיר בורוכוב, חוקר תולדות חייו של הרוגצ'ובי, מתייחס בשיחה עם COL לתגלית המפתיעה. לדבריו, ההתפעה היא בכפליים.

"אמנם ידוע שהרוגצ'ובי נהג לכתוב על גבי הספרים, אך לא ידוע עד היום הגהות מהרוגצ'ובי על ספרי האחרונים, שכן הרוגצ'ובי מיעט מאוד לצטט מספרים אלו, אם בכלל", מסביר הרב בורוכוב. "כאן אנו נחשפים לתגלית שהרוגצ'ובי למד ואף כתב על אחד מספרי האחרונים.

"הפתעה נוספת היא שההגהות האמורות עוסקות בספר קבלה. למי שמעיין ומכיר את תולדות הרוגצ'ובי בוודאי ידוע שבספריו ב'צפנת פענח' ישנם מספר מקומות שהגאון מזכיר מושגים מעולם הקבלה, וברור שהוא עסק גם בחלק זה של התורה, אך הגהות שיטתיות על גבי ספר שלם של קבלה, זה מפתיע גם למי שעוסק בתולדות חייו של הגאון. זו בהחלט תגלית, ותגלית מפתיעה".

כפי שידוע, הרוגצ'ובי הרבה לכתוב על גבי שולי גליונות ספריו, אך אלו נשרפו במהלך כיבוש הנאצים את העיר דווינסק. יחד עם זאת, נותרו לפליטה מספר מצומצם ביותר של ספרים עם הגהות הרוגצ'ובי (מספרם מוערך בפחות מ-10 ספרים), לכן תגלית כזו היא משמעותית ונדירה.

הגאון מרוגצ'וב היה נערץ על רבותינו נשיאינו, כ"ק אדמו"ר הרש"ב, כ"ק אדמו"ר הריי"צ, וכן כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו שהעיד על עצמו - שיטתי בלימוד היא על דרך שייסד הגאון הרוגצ'ובי.

בשיחותיו של הרבי פזורים אלפי איזכורים וציטוטים מתורת הגאון מרוגצ'וב, וידועה גם ההתכתבות שהייתה בין הרבי לגאון, ולימים אף היה הרבי "יוצא ובא" אצל הרוגצ'ובי כאשר הגאון שהה בעיר פטרבורג לאורך עשור שנים משנת תרע"ה עד שנת תרפ"ה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.