שלמה מן | יום י"ז כסלו ה׳תשפ״א 03.12.2020

השליח ברובנא חשף את בית מדרשו הנעלם של המגיד ממעזריטש

מסמכים רשמיים שנמצאו בעיר רובנה שבמערב אאוקראינה אישרו סופית את מיקומו של בית מדרשו של המגיד ממעזריטש, שלא היה ידוע עד כה • במקום, שבו התפלל ולמד עם תלמידיו הרבים ובהם "האחים הקדושים" רבי זושא ורבי אלימלך, "סנגורן של ישראל" רבי לוי יצחק מברדיטשוב ואדמו"ר הזקן - נחשפה גם מקווה הטהרה שלהם
השליח ברובנא חשף את בית מדרשו הנעלם של המגיד ממעזריטש
על רקע אחד המסמכים: בית הכנסת (באדיבות המצלם)

בימים האחרונים, בהשגחה פרטית, עלה שליח הרבי ברובנא, הרב שניאור שניאורסון על תגלית היסטורית דרמטית ומפתיעה: מתברר כי בית הכנסת היחיד בעיר ששרד את אימי השואה והקומוניזם, ברחוב שקולניה 39, שבו מתפללים כיום יהודי רובנה, הוא למעשה ה"אלטע קלויז" – בית המדרש הישן ששימש את המגיד ותלמידיו.

למרות שהמגיד מכונה על שם העיירה מעזריטש, שבה השתקע בשנת ה'תק"ך – לאחר פטירתו של הבעל-שם-טוב, רובנה (במכתביו מופיעה כראוונא) שבאוקראינה (מרחק של 40 קילומטרים ממעזריטש) הייתה העיר שבה התגוררו המגיד ותלמידיו במשך תקופה ארוכה.

בתקופת הנהגתו בעיר, הפכה תנועת החסידות לנפוצה ופופולרית - דבר שהתאפשר בעיקר היות שישב במחוז פודוליה, אשר היווה את מרכז יהדות פולין באותה העת.

עד כה היו השערות בנושא, אך רק לאחרונה התברר כי מסמכים הנמצאים בידי הרשויות בעיר מאששים זאת. 

הרב שניאורסאהן  פועל עם רעייתו ו-8 ילדיהם זה כ-17 שנים עם, ב"ה בהצלחה גדולה. 

לדבריו, "העיר רובנה ידועה ומפורסמת כעיירה יהודית חשובה שבה שימש כ"ק המגיד ממעזריטש כמגיד מישרים לפני נשיאותו, וביתר שאת לאחר נשיאותו ולמעשה ברוב שנותיו כנשיא הדור הוא התגורר כאן ברובנה. לאחרונה, תוך כדי עזרה ליהודים רבים לברר את יהדותם באמצעות מציאת מסמכים בארכיון הממשלתי, גילינו עובדה מרעישה: מסתבר שבית הכנסת שמשמש את הקהילה שלנו הוא בדיוק אותו בית הכנסת ששימש את הרב המגיד ואת תלמידיו הקדושים, בהם אדמה"ז, רבי לוי יצחק מברדיטשוב, רבי מנחם מענדל הורודוקר, רבי אהרן מקרלין, ועוד צדיקים וקדושים זי"ע.

שלחנו את המסמכים לאנשי מקצוע בכדי לוודא את אמתותם, ולאחר בדיקה מעמיקה וגילוי מסמכים נוספים, הוברר מעל לכל ספק שמבנה בית-הכנסת הוא אכן המבנה הנקרא 'אלטע קלויז' ששימש את הרב המגיד ממזריטש וככל הנקרא הוקם בשנת ה'תק"ך (1760), לפני 260 שנה. קשה לי לתאר במילים את ההתרגשות הרבה שמילאה אותי ואת העוסקים במלאכה כאשר הבנו את גודל התגלית".
אבל הגילוי של בית הכנסת ההיסטורי אינו היחיד. לדברי השליח, "מצאנו סימנים למקווה קדומה באחת ממבואות הבניין. על פי עדויות, זהו מקווה הטהרה שימש את תלמידי המגיד".  על פי הידוע, המגיד עצמו לא השתמש במקווה, בשל מצבו הבריאותי ועל פי הוראתו של הבעל-שם-טוב; הבעל-שם-טוב הורה לתלמידיו לכוון בטבילתם כדי להוציא את המגיד ידי חובה.

בעקבות התגלית החליט הרב שניאורסאהן על שיחזור מאסיבי של בית הכנסת העתיק. "מאז שהגעתי לעיר, דאגנו כפי-יכולתנו לשיפוץ בית הכנסת כמה פעמים אך למרות זאת מצבו הגרוע מחייב שיפוץ נרחב, שמא יקרוס חלילה. הגג, החלונות והקירות מתפוררים ובחורף הקשה דולפים מהם מים ושלג ורוחות עזות. בית הכנסת הקדוש נמצא בסכנה מוחשית וזקוק להצלה מיידית. האדמו"ר הזקן העיד שהמופתים 'התגלגלו אצל המגיד מתחת לספסלים', אבל לא היה זמן להרים אותם. כל זה התרחש כאן בבית הכנסת, מקום שאפשר לחוש בו הוד וקדושה וכעת עומד בפני סכנה", מזהיר הרב שניאורסאהן.

יש לציין כי בנוסף לערכו הרוחני וחשיבותו ההיסטורית, בית הכנסת משמש גם כמבנה היחידי הנמצא בחזקת הקהילה ובו מתקיימת מרבית הפעילות הקהילתית, כאשר מבנה נוסף מושכר לטובת מוסדות חינוך.

בכוונת השליח ברובנה לגאול מבנה גדול הנמצא בסמוך, שבו שוכן בית הכנסת הגדול של העיר אשר הולאם על ידי הרשויות, טרם הוחזר עד כה לידי הקהילה וכעת עומד למכירה. "מדובר במבנה גדול ומרשים בן כמאה שנה, רחב ידיים ונמצא במצב יחסית טוב, הוא זקוק לשיפוץ נרחב אך לא לשחזור. רכישתו תאפשר לנו לגאול בית-כנסת שבו התפללו אלפים מקדושי השואה הי"ד ונגזל מעמנו, להגדיל ולהרחיב את הפעילות הרוחנית וההומניטרית בקרב חברי הקהילה ולהקים מרכז מבקרים מרהיב שיעצים בצורה ויזואלית ומוחשית את החוויה הרוחנית של באי בית-הכנסת העתיק".

"אחרי שאזכה לגאול את בית הכנסת, כאשר אצליח לגייס את הכסף, בכוונתי להקים פה מסלול לימודים חוויתי ועיוני להעצמת התודעה היהודית בקרב משלחות של צעירים ומבוגרים מרחבי תבל, שיפסעו בעקבות ערש לידתם ומקום פועלם וחייהם של אבות החסידות וילמדו את עיקרי תורתם. לצד הסיור באתרי החסידות, המסע יכלול ביקור באתרי הנצחה לזכר השואה האיומה ויאפשר למשתתפים רבים טיול שורשים בו הם יכולו לאתר את שרידי משפחותיהם".

במוצאי השבת הקרובה יתפלל הרב שניאורסאהן על ציוניהם של "המגיד ממעזריטש" ותלמידו רבי זושא מאניפולי, הטמונים יחדיו בעיירה אניפולי.

לשליחת שמות לתפילות: 380-503136901+ / [email protected]

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.