צבי סופר | יום י"ד כסלו ה׳תשפ״א 30.11.2020

ככה הוא רוצה להיות רוה"מ: גנץ מוביל חקיקה 'שיוויונית'

יחסי 'כחול לבן' והחרדים עומדים בפני רתיחה: הסיעה בראשות ראש הממשלה החליפי בני גנץ יוזמת הצעת תיקון לחוק יסוד - "חוק השוויון", שעלולה לסכן שורת נושאים בלב הסטטוס-קוו במדינה, ובמרכזם סיכון מעמד השבת, דת, כשרות, נישואין על פי ההלכה וגם השלכות בנושא הגיוס • יו"ר כחול לבן, בני גנץ הודיע כי אישר לקדם עוד השבוע שני חוקים נוספים: חוק הפונדקאות, חוק יסוד מגילת העצמאות. לאחר ההודעה פורסם כי רה״מ נתניהו ימסור הצהרה מיוחדת בנושא הבחירות 
ככה הוא רוצה להיות רוה
ראש הממשלה החליפי בני גנץ עם כיפה וטלית (ארכיון)

סיעת כחול לבן מקדמת הצעת חוק 'השוויון' - "שוויון בפני החוק ואיסור הפליה".

מדובר בתיקון לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו שנחקק בשלהי ימי הכנסת השתים עשרה, בשנת תשנ"ב. הסעיף המוצע לתיקון בחוק, על פי הצעת 'כחול לבן', יורה על "שוויון בפני החוק ואיסור הפליה. הכול שווים בפני החוק; אין מפלים בין אדם לאדם במישרין או בעקיפין, להלכה או למעשה".

מדובר בהצעת חוק שעלולה לסכן שורת נושאים בלב הסטטוס-קוו במדינה, ובמרכזם סיכון מעמד השבת, דת, כשרות, נישואין על פי ההלכה וגם השלכות בנושא הגיוס. ב'כחול לבן' לא שקטים על השמרים ויוזמים שתי הצעות חוק נוספות.

בעקבות הכוונה לקדם את החוק, שעלולות להיות לו השלכות רוחב בנושאי דת ומדינה, עלולים היחסים עם המפלגות החרדיות להגיע למצב רתיחה, וב'כחול לבן' נערכים למאבק סביב הצעת החוק, כפי שכבר אירע בעבר סביב הצעות חוק דומות.

בדברי ההסבר לחוק יסוד השוויון נכתב: "אף שעקרון השוויון מוכר כעקרון יסוד של הדמוקרטיה הישראלית הזוכה למעמד חוקתי ואף שהוא רכיב הכרחי בכל דמוקרטיה חוקתית שלאחר מלחמת העולם השנייה, הוא אינו אחת מהזכויות המנויות במפורש בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו".

"כך, הזכות לשוויון נותרה עד היום אחת מזכויות היסוד שאינן כתובות עלי ספר, אף שהיא זכתה להכרה בחקיקה ובפסיקה, בין היתר בקביעתו של בית המשפט העליון שהזכות החוקתית לכבוד האדם כוללת, בנסיבות מסוימות, את האיסור על הפליה. אולם הכרה זו היא חלקית והזכות לשוויון והאיסור על הפליה זוכים להגנה חוקתית חלשה וחסרה".

בהצעת החוק נכתב בין היתר, כי מטרתו להכרה מפורשת בזכות מלאה לשוויון בין כלל אזרחי המדינה, לאחר שמעמדה החוקתי של הזכות לשוויון נחלש בעקבות חקיקת חוק-יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי, אשר הדגיש את הזיקה בין מדינת ישראל לבין הרוב היהודי, על פני בני המיעוטים.

תגובת סיעת 'כחול לבן' בכנסת: "לפי החלטת יו"ר המפלגה בני גנץ, יקודמו שלוש הצעות חוק חדשות, מתוך כוונה להשלים את הליך החקיקה כבר בכנסת הנוכחית".

• 

יו"ר כחול לבן, בני גנץ הודיע כי אישר לקדם עוד השבוע שני חוקים נוספים: חוק הפונדקאות, חוק יסוד מגילת העצמאות. לאחר ההודעה פורסם כי רה״מ נתניהו ימסור הצהרה מיוחדת בנושא הבחירות.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.