מנחם קרביצקי | יום ט"ז כסלו ה׳תשפ״א 02.12.2020

מהדורה חדשה לתניא המבואר של הרב עדין אבן-ישראל

איפה נפגשו המשוררות זלדה, מרים ילן-שטקליס, נעמי שמר, פרופסור שמואל הוגו ברגמן ונשיא המדינה זלמן שז"ר? זוהי לא תחילתה של בדיחה אלא רשימת משתתפים חלקית בשיעור התניא שהעביר הרב עדין שטיינזלץ במשך עשרות שנים וכעת מתקבצים לביאור תניא חדש
מהדורה חדשה לתניא המבואר של הרב עדין אבן-ישראל

איפה נפגשו המשוררות זלדה, מרים ילן-שטקליס, נעמי שמר, פרופסור שמואל הוגו ברגמן ונשיא המדינה זלמן שז"ר? זוהי לא תחילתה של בדיחה אלא רשימת משתתפים חלקית בשיעור התניא שהעביר הרב עדין שטיינזלץ במשך עשרות שנים וכעת מתקבצים לביאור תניא חדש

ישראל שוחט- קרוב אליך

סביב שולחנו של נשיא המדינה הצטופפו פרופסורים ואמנים והקשיבו בלהט לאיש צעיר עם זקן בוער. נעמי שמר תיארה אותו כתיבת נח, הרבי מליובאוויטש ליווה אותו וזלדה המשוררת כתבה עליו בהתפעמות. שישים שנות שיעור שתובלו בו נושאים מרתקים ודוגמאות מכל מרחבי המדע התמצו לפירוש, שאין דומה לו, לספר התניא.

מדי יום חמישי בערב, במשעולי שכונת רחביה בירושלים, נכנסה קבוצת אנשים בדלת בית משפחת חן, והתיישבה ללימוד משותף בתורת החסידות. בין המשתתפים ניתן היה למנות את מיטב אנשי ההגות והרוח של אותם זמנים, לצד אישי ציבור נכבדים. המשוררות זלדה, מרים ילן-שטקליס וגם פרופסור שמואל הוגו ברגמן היו באים באופן קבוע, כשהמשתתף הוותיק ביותר היה מר זלמן שז"ר. לימים כשהתמנה לנשיא המדינה, השיעור עבר לבית הנשיא ואחר כך נדד בין עוד מספר מקומות.

את השיעור המיוחד הזה ייסדו ידידיו של הרב אברהם חן, שהיה איש הגות רב פעלים ונצר למשפחת חן החב"דית. השיעור נוסד לזכרו והם למדו בו דברי חסידות, אבל התמקדו בעיקר בלימוד תורת אדמו"ר הזקן 'בעל התניא'. עם הזמן הקבוצה הזו זכתה לכינוי, 'חוגי חן' למשנת חב"ד. מוסר השיעור היה איש צעיר, שהרצה בפניהם את הדברים במתינות ובבהירות.

האיש הצעיר הפך לימים לרב הנודע עדין אבן-ישראל (שטיינזלץ). שיעור החסידות בימי חמישי בערב נהיה למסורת של קבע ונמשך קרוב ל-60 שנה. יש מי שמגדירים אותו, כאחד השיעורים הקבועים ביותר בעולם היהודי.

השיעור היווה את היסוד לסדרת הספרים המוכרת והמיתולוגית, 'ביאור תניא' של הרב עדין שכולם זוכרים אותה כמהדורה רבת כרכים צהובים. הסדרה יוצאת כעת, במסגרת יריד החסידות, במהדורה חדשה ומרהיבה. במהדורה אוחדו כרכים ועוצבו מחדש, ובעיקר: הפירוש הרציף והעיונים הופרדו על מנת להקל על הקוראים למצוא את מבוקשם. 'ביאורי התניא' הפכו את הלימוד בספר התניא לדבר קל ונגיש, גם למי שאינו בקי בשיג ובשיח החסידי והקבלי.

המהדורה החדשה והערוכה של ביאורו של הרב עדין שטיינזלץ לתניא, נמכרת כעת בהנחה ביריד החסידות>> אל תחמיצו>> לרכישה:

https://www.yarid19kislev.co.il/?utm_source=News7&utm_medium=Article251120&utm_campaign=HaravShilat

להרשמה לאירועי צמאה>> חינם>>

 https://tzama.co.il/?utm_source=News7&utm_medium=Article&utm_campaign=Tanya

 

"מחזה שלא הורגלתי לראות"

לנשיא המדינה מר שז"ר, היתה מעורבות יתירה בשיעור ובניהולו. מעבר לכך שהוא היה משתתף פעיל ומעורב בדיון, הוא גם נהג להתייעץ עם הרבי מלובאוויטש על החומר אותו ילמדו בשיעור, הרבי מצידו ענה לו בכל פעם כשהוא משתדל לכוון ולבחור עבורם את החומר המתאים. וכך למשל כתב לו הרבי באחת מההתכתבויות ביניהם: "בשאלתו בהנוגע ללימוד התניא, אולי המענה שלי כבר מאוחר, אבל לדעתי מכמה טעמים נכון להמשיך, גם בשאר חלקי התניא, אגרת התשובה, ואגרת הקדש".

במהלך השנים, מר שז"ר אף הגדיל לעשות וביקש מידידו החסיד ר' שמואל זלמנוב, לבוא ולהשתתף בשיעור המיוחד ולחוות את הלימוד יחד איתם, והוא אכן הגיע אל אחד מהשיעורים. לאחר השיעור הוא התיישב לכתוב דו"ח מפורט לרבי אודות השיעור ובו תיאר בפרוטרוט את חוויותיו: "למראה עיני התגלה מחזה שלא הורגלתי לראות, מסביב לשולחן גדול בסלון ישבו כעשרים איש מבעלי מדע מפורסמים ובתוכם הפרופסור הוגו ברגמן ועוד, וספרי חב"ד פתוחים לפניהם (ספר מאמרי אדמו"ר הזקן שיצא לאור באחרונה). מר עדין שטיינזלץ יושב בראש השולחן ולמד עמהם מאמר עמוק בעניין שבירת הכלים. מר שז"ר ישב בראש השולחן מן הצד וכולם שומעים מקשיבים ברציניות וגם מתווכחים עמו וכנראה יש להם כבר קצת ידיעה בענייני חב"ד.

"האברך מר עדין שטיינזלץ עטור זקן ופאות ארוכים (בלי שום סלסול בשערו) יש לו פה מפיק מרגליות ומסביר העניינים בטוב טעם ודעת שכלי.... אחר הלימוד כשעה/שעה וחצי, כובדו המסובים בתה ומשקה ומזונות. מר שז"ר התערב איזה פעמים בוויכוחים בהבנת העניינים. יש בשיעור לימוד כזה משום חידוש גדול ובטח מקרב לבבות לחסידות".

הרב עדין ייחס לשיעור הזה חשיבות רבה. הוא הקפיד למסור אותו מדי שבוע בשבוע ללא הנחות. בניו מספרים שאפילו מחגיגת האירוסין שלו בצרפת, תקופה שבה טיסות היו עניין נדיר, בכל זאת הוא מיהר לחזור ארצה, על מנת שלא לבטל את השיעור.

אופי מסירת השיעור של הרב עדין, היה אכן שונה מהסוג שבו היו רגילים עד אז ללמד את ספר התניא. הוא השתמש בידע הנרחב שלו בכל תחומי החיים, החל מפיזיקה וביולוגיה וכלה בהיסטוריה ופילוסופיה על מנת להמחיש ולהסביר את המושגים המופשטים של החסידות. זה מה שמשך את כל אותם פרופסורים ואנשי רוח, אל השיעור המיוחד. הידע הנרחב של הרב עדין התבטא בפירושיו המקוריים.

 יוצאים מן הלב

"המיוחד בשיעור הזה" אומר לנו ר' מאיר הנגבי, העורך הראשי של ביאורי הרב עדין על התניא ומי שהשתתף בעצמו בשיעורים, "שהוא היה קצת אחר, הרב עדין לא הביא מפרשים ומקורות אחרים שעסקו באותו נושא כדי לבאר, אלא קרא את החומר הנלמד וביאר את  הדברים כפי שהרגיש וחשב באותה שעה. זה היה מעין שיעור שנובע בכל רגע. תוך כדי שיחה או בתגובה לשאלה ראית שמשהו אצלו מתחדש, כשהוא דיבר הרגשת שהמחשבה והרעיון נוצרו עכשיו, זה דבר שתפס אותי מאוד. הוא לא אמר דברים שהוכנו מראש, הוא לא אמר את המובן מאליו, אלא איך שהוא רואה ומבין את הדברים עכשיו. כשדברים נמסרים בצורה כזאת, יש להם את הכוח של דברים היוצאים מן הלב שנכנסים ישר אל הלב. דבר שהיה חי אצלו, הפך להיות חי אצלך".

המשוררת זלדה, היתה אף היא מהמשתתפות הקבועות בשיעור. במכתב מיוחד שנמצא אחר פטירתה היא מתארת את תחושותיה בעקבות השיעור ומוסר השיעור: "שלום רחל יקירתי," כתבה זלדה, "ותודה על האור שבליבך ועל הזהב של הפרחים שהביאו חג לחדר ופאר לבית ומן תנועה על כנפי פרפרים באוויר. איזה שפע איזה עושר ואיזו רעננות. האיש הצעיר שאני שומעת מפיו על ספר 'התניא' יש לו זקן זהב שדומה לכריזנטמה (חרצית, י.ש.) מתולתלת ורוחנית. פתאום הם נראו לי הפרחים הללו כפסוקים בוערים מספר הקבלה.

"תמיד מול היופי יש רצון להשיר את כל הקליפות ואת כל הקרומים שנאספו ונדבקו לגוף ולנפש במשך השנים ולחזור לשורש ולחזור לעיקר. כי החיים קצרים עד אימה גם כאשר הם נמשכים תשעים שנה. ויפים ומסוכנים ועצובים ושמחים. היי בריאה ושמחה יפה ומאושרה ותודה על הפרחים ורק חבל שאת עצמך לא באת כי לעיתים פגישה איתך היא גם כן כעין כריזנטמה של זהב". למעלה, בצד השמאלי של הדף הוסיפה עזה צבי בכתב ידה את המשפט: "שטיינזלץ עם זקן הכריזנטמה / שושנה שעלים לה כתומים".

בראיון מיוחד שהעניק למשוררת נעמי שמר, במדור 'שבשבת' של עיתון 'דבר' שיצא בזמנו, הוא סיפר על תחושותיו בשעה שהוא מוסר שיעור לציבור הרחב: "כשאני מרצה בפני הציבור החילוני, אני יודע שבמחצית השעה הראשונה עלי לשחת את דברי לריק, עד שיתרגלו השומעים לזקני ופאותיי, וישתכנעו שאין לי קרניים".

ואכן נראה שברבות השנים הוא הצליח לשכנע וגם ליצוק תוכן רב בלב ההמון הישראלי.

"בחוץ הופך הערפל לגשם", סיכמה נעמי שמר את רישומה מהפגישה עם הרב עדין, "ובבואי לתל אביב הוא הופך מבול. מישהו, בתיבת נח שבקצה תלפיות, שוקד להציל את גופי הדברים שמהם יצמחו, ככלות הכל, החיים העתידיים".

המהדורה החדשה והערוכה של ביאורו של הרב עדין שטיינזלץ לתניא, נמכרת כעת בהנחה ביריד החסידות>> אל תחמיצו>> לרכישה: https://www.yarid19kislev.co.il/?utm_source=News7&utm_medium=Article251120&utm_campaign=HaravShilat

להרשמה לאירועי צמאה>> חינם>>  https://tzama.co.il/?utm_source=News7&utm_medium=Article&utm_campaign=Tanya

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.