הרצל קוסאשוילי | יום י' כסלו ה׳תשפ״א 26.11.2020

משבר כלכלי עמוק: בעלי עסקים חב"דים מספרים על ההתמודדות

אין ספור עסקים בעולם התמוטטו בעידן הקורונה, רבים וטובים אחרים משוועים לעזרה. גם בארץ המצב לא פשוט. תחומים רבים נפגעו. בעיקר התיירות והמסעדנות, אבל גם עולם הקמעונאות ועוד • 5 בעלי עסקים חב"דיים משתפים את COL באתגרים, בדרכי ההתמודדות ובהיערכות לצורת מכירות שונה הן בהיקף והן ביחס לעבר • ויש הפתעות
משבר כלכלי עמוק: בעלי עסקים חב
צילומים: אילוסטרציה (ארכיון COL)

המשבר הכלכלי הגלובלי הולך ומעמיק בצל מגיפת הקורונה. אמנם ההודעות של חברות התרופות השונות על הנפקת חיסונים קרובה העניקו תקווה לרבים, אולם עסקים רבים בעולם התמוטטו ורבים וטובים משוועים לעזרה.

גם בארץ המצב לא פשוט. בכל יום ויום מודיעות חברות רבות על הפסקת פעילות לצמיתות. תחומים רבים מטבע הדברים נפגעו. בעיקר בתחומי התיירות והמסעדנות, אבל לא רק. גם עולם הקמעונאות ספג מכה קשה.

בשיחה עם מספר בעלי עסקים חב"דיים, שמע COL על האתגר שהציבה מגיפת הקורונה לעסקים, על דרכי ההתמודדות וההיערכות מחדש לצורת מכירות שונה הן בהיקף והן ביחס לעבר. והיו גם כמה הפתעות.

ר' שמוליק לבנהרץ מ'שמוליק' בגדי ילדים מספר: "אין ספק שענף הטקסטיל וההלבשה ספג בהתחלה מכה קשה מאוד. כל מי שיש לו עסק למכירת בגדים יגיד לך את זה. כשאין לך הנגשה לקהל שהיה מורגל לבוא בפתח החנות על בסיס קבוע, משהו מתערער".

מאידך, הוא מעיד על עצמו, "כאחד שגדל בבית עם אמונה חזקה וידיעה ברורה שהקב"ה מנהל את העולם, אתה מוצא את עצמך מופתע מהכוחות שיש לך לעמוד גם באתגר קשה כמו עכשיו. אתן לך דוגמה: כל הזמן חשבתי לפתח ולבנות אתר לרכישה אונליין. בעולם של היום זה בסיס חובה לפעילות עסקית. אז הנה אני אומר לך בפה מלא: הקורונה האיצה את המהלך הזה של בניית האתר".

>> אז זהו, כולם עברו לקניה און ליין?

"לא. אבל בהחלט הרבה התרגלו למצב החדש והתאימו את חוויית הקניה שלהם בהתאם. אני כן יכול לומר לך בזהירות, שמי שמתרגל לקנייה אונליין ממשיך לקנות און ליין. אני רוצה בהזדמנות הזו להודות ללקוחות הנאמנים שלנו. הם שמרו לנו אמונים וחיפשו לקנות אצלנו גם בשיא משבר הקורונה".

ר' אבי עובדיה, מנכ"ל 'סים זול' המשווקת חבילות תקשורת וסים לכל העולם, מספר שענף התעופה כידוע היה הראשון לחטוף עם סגירת השמיים.

>> חברת סים זול מוכרת חבילות תקשורת לכל העולם.

"זה נכון", אומר ר' אבי. "ענף התעופה חטף מכה אנושה, אבל כעת יש ניצנים ראשונים של תנועת מטוסים. אבל בגדול, בתחילת המשבר הכל קפא".

>> אז מה עושים?

"עובדים יותר מהבית. פתחנו במקביל יותר ויותר מקומות איסוף. חתמנו חוזה עם השוק הקמעונאי הגדול בישראל-שופרסל להפצת כרטיסי הסים, ואנחנו עם הפנים קדימה לעידן שאחרי הקורונה בע"ה".

>> יש עכשיו בכלל ביקוש?

"תראה, זה כמו ענף התעופה למעשה. הביקוש לא כמו שהיה, אבל השוק מתחיל להתעורר בחזרה. ואנחנו מקווים שבע"ה נחזור לפעילות מלאה בהקדם. שהחיסונים באמת יהיו אפקטיביים ושערי השמיים ייפתחו-תרתי משמע".

ר' אלי וולפא מתכשיטי וולפא דווקא מפתיע ואומר שהקורונה דווקא עוררה אצלו את הביקוש.

"בתור בעל עסק עצמאי למפעל ייצור לתכשיטי זהב ויהלומים. אני רואה שיש עליה מתמדת בביקוש לתכשיטים. אני חושב שזה מכיוון שאנשים לא טסים לחופשות, אז מוציאים יותר על תכשיט בתור מתנה".

>> אתה חושב שזה הפיצוי באמת כתחליף לטיסה?

"עד היום אנשים היו קונים חבילות נופש או סמארטפונים וגאדג'טים בשביל לפנק את עצמם. מאז הקורונה אנשים שינו כיוון חשיבה והולכים יותר על דברים שיכולים להיות קרובים אליהם כמו תכשיטי יהלומים. אני בהחלט מזהה מגמה כנראה שתכשיטי יהלום הופכים בחזרה להיות מוצר מועדף בתור מתנה".

ר' ברלה שיינר המנהל את החנות של מותג כריכות העור "רובר", מספר על התמורות בהתרגלות של הלקוחות למצב החדש שנכפה עליהם.

"זה לא היה קל, אבל אנשים למדו לנצל את הקידמה הטכנולוגית ולבצע הזמנות מהירות דרך הטלפון והוואצאפ מבלי לבזבז זמן על נסיעות לחנות ולהתעכב בחנות", אומר שיינר. "ההזמנות היו מחכות ללקוחות מחוץ לחנות, או שהייתי מספק בשיווק ישיר ומהיר ללקוח ע"י חברת שליחויות".

>> יש יתרון למיקום של החנות בימים כאלה שהכל כמעט נעשה און ליין?

"מכיוון שחנות המפעל ממוקמת בכפר חב"ד - לקוחות המתגוררים בכפר קיבלו על-ידי את ההזמנה שלהם מהיום להיום עד פתח הדלת. בנוסף, מכיוון שאני מתגורר בלוד, גם לקוחות מלוד נהנו משירות מהיום להיום עד לדלת. אין ספק שזה דרבן לקוחות לקנות בטחה".

ר' יוסי שטיינברגר שמנהל בין היתר את "בייבי בון" מספר על השגחה פרטית מופלאה. "חנות הבייבי בון לא נפגעה. זאת משום שמספר חדשים טרם פרוץ הקורונה, בהשגחה פרטית בחסדי ה', עברנו למכירה און ליין בלבד ולמשלוחים עד דלת הבית".

>> ממש נס אפשר לומר...

"ממש. לאחר מספר שנים בה שכנה החנות בכפר חב"ד ולאחר מכן בראשל"צ, בהחלטה שקיבלנו ששה חודשים לפני פרוץ הקורונה, הגענו למסקנה שאין הצדקה בהחזקת חנות שכן העולם עובר למכירות דרך אתרי האינטרנט עם משלוחים עד לפתח הבית. שכרנו חברת משלוחים המתמחה בשירות עד לדלת הבית. שיכללנו את אתר האינטרנט וסגרנו את החנות הפיזית. והנה הקב"ה הקדים רפואה למכה. מספר חדשים לאחר שסגרנו את החנות ברחוב, פרצה הקורונה אשר נתנה מכה קשה לכל חנויות הרחוב שכן הם נסגרו בהוראת הממשלה. אך אנו כבר היינו ערוכים עם המכירות און ליין מבלי צורך בהגעה פיזית לחנות.

"כיום יש לנו מוקד שירות והזמנות גם טלפוני וגם דרך הוואצאפ, בו ניתן לקבל תמונות והמחשה של כל מוצרינו, ולקבל מענה על כל בקשה, שאלה והזמנה עד לדלת הבית.

"אני בהחלט רואה בזה את השגחתו הגלויה של הקב"ה אשר הכניס לנו לראש לעבור למכירות מקוונות רגע לפני שהחנויות נסגרו. וכפי שמובא בחסידות שמעבודתו של "בעל עסק" (לעומת יושבי אוהל) היא ראיית ההשגחה הפרטית".

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
לענ״ד חשוב שהאתר COL יפרסם את כל אתרי הק...
י' כסלו ה׳תשפ״א
לפרסם אתרי קניות של חסידי חב״ד
י"א כסלו ה׳תשפ״א
צודק.
חייבים לפרסם כל אתרי הקניות של אנ״ש ליובאוויטש.
2.
העולם השתנה. לצעירים הרבה יותר קל לקנות...
י"א כסלו ה׳תשפ״א
לדעתי כל מי שמתחת לגיל 40 (ויש גם הרבה מבוגרים ששולטים בטכנולוגיה) הרבה יותר נחמד ונוח להזמין באונליין הכל, החל ממוצרי מזון וכלה במוצרי הלבשה ודברים לבית. לדוגמא בגדי ילדים זה פשוט תענוג, בלי לסוע, לבזבז זמן, לחפש, פשוט נכנסים לאתר, רואים הכל מול העיניים ומזמינים עד הבית. עכשיו בקורונה יותר מתמיד, כי זה גם נוח וגם יותר בטוח.
דבר נוסף, נראה לי שכדאי להזמין ולקנות דווקא מעסקים פה בכפר, המחירים שלהם מצוינים והסחורה מצוינת וכך גם השירות, מניסיון אישי. גם שמוליק גם בייבי בון וכו' אין צורך ללכת רחוק
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.