שלמה מן | יום ה' כסלו ה׳תשפ״א 21.11.2020

כשיש דילמה בין רפואה 'רגילה' לרפואה טבעית, כיצד יש לנהוג?

הרופאים הטבעיים אמרו שהכל בסדר, מאידך בגישה הקונבנציונלית הודיעו שהמצב מסוכן. הרב מנחם מענדל גלוכובסקי, כתב לרבי על הדילמה, בשליחות החולה • הרבי השיב "לעשות כעצת רב פוסק ותיק בארץ הקודש" • מה הייתה תשובתו של הרב אויערבאך, וגם - ההתבטאות הנדירה כששמע את דברי הרבי • וידאו מתוך הזום ההיסטורי
כשיש דילמה בין רפואה 'רגילה' לרפואה טבעית, כיצד יש לנהוג?
הרב גלוכובסקי בהתוועדות הזום

דבריו של הרב מנחם מענדל גלוכובסקי, רבה של קהילת אנ"ש ברחובות וסגן מזכיר בי"ד רבני חב"ד באה"ק, בהתוועדות הזום ההיסטורית של כינוס השלוחים, שנחתמה בבוקרו של יום שישי:

יהודי מהקהילה שלנו, שליח ומנכ"ל מוסדות החינוך בעירנו רחובות, הרב אלימלך שחר, התגלה אצלו איזשהו פצע שנראה כמו גידול ל"ע על הלשון, וזה התחיל לגדול. הוא הלך לרופא, והרופא אמר לו שזה גידול ממאיר ושיצטרך לעבור ניתוח על מנת להסיר את זה מכיון שזה יגדל.

הוא הלך למספר מומחים על מנת להתייעץ, אך אחד מהמומחים - שהיה מומחה בעיקר ברפואה הטבעית - אמר כי ניתן לרפא את זה באמצעים טבעיים. וכך הוא התחיל לקחת מיני כדורים וטבליות טבעיות על פי הוראת המומחה. אך הפצע המשיך לגדול כל הזמן.

אני התעניינתי אצלו מדי פעם מה קורה, ובכל פעם הוא השיב שהרופא אומר שהכל בסדר ולהמשיך עם הטיפול הטבעי.

יום אחד אשתו מתקשרת אלי ואומרת: "כבוד הרב, יש לנו 12 ילדים, והמצב של בעלי מאד מלחיץ אותי. הפצע ממשיך לגדול וזה מאד מדאיג. היחיד שהוא ישמע לו זה אתה, בבקשה תדבר איתו. הוא חייב לעבור ניתוח, זה לא נראה טוב. הרופאים הקונבנציונליים אומרים שזה לא בסדר ושזה מסוכן וצריך לעשות משהו". 

הלכתי ודיברתי איתו. אומר לי הרב שחר: "תשמע הרב, הרופאים הטבעיים אומרים שהכל בסדר, לא צריך לדאוג". מצד שני אני ידעתי ששאר הרופאים לא מסכימים עם הגישה הזו.

ישבתי וכתבתי לרבי על הדילמה.

וקיבלתי תשובה מהרבי: "לעשות כעצת רב פוסק ותיק בארץ הקודש".


צפו ברב גלוכובסקי, מספר את הסיפור


כשקיבלתי את התשובה עלה בראשי המחשבה שבענייני רפואה הפוסק הותיק והידוע ביותר הוא הרב שלמה זלמן אויירבאך, שהתייעצו איתו כמעט מכל בתי הרפואה (בית הרפואה שערי צדק ועוד).

התקשרתי לרב חיים שלום דייטש וביקשתי אם אפשר לקבוע איתו פגישה יחד הרב שחר כדי להתייעץ על העניין.

הגענו לשכונת שערי חסד בירושלים שם גר הרב אוייערבאך. נכנסנו, הרב אוייערבך היה מאד מאד חביב, ממש כמו 'זיידע' נחמד, החזיק את ידי כל הזמן , והתנהג מאד בפשטות. הוא שמע את הסיפור, ואמרתי לו ששאלתי את הרבי ואת תשובת הרבי על שצריך לשאול "פוסק ותיק".

עונה לי הרב אוייערבך: "איטס א רעבסקה שאלה". זוהי שאלה של רבי, שאלה עבור רבי.

אני הייתי קצת מבולבל מהתשובה, אך הרב שחר קם מכסאו ופנה לצאת, ואומר: "אני כבר קיבלתי את התשובה, אם הרבי הפנה לפוסק והפוסק אומר שזאת שאלה לרבי, אז זה שאלה לרבי". 

כשחזרנו לרחובות, אמרתי לרב שחר, שעלינו לכתוב לרבי שוב, כך אמר לנו הרב אוייערבאך, אם זאת שאלה לרבי אז נשאל את הרבי שוב. וכך היה. הרב שחר כתב שוב לרבי על העניין.

התשובה של הרבי היתה קצת בנזיפה: (הרב גלוכובסקי מציין כי אלו בערך היו המילים): "הרי זה היפך כוונתי. אני עניתי כעצת פוסק ותיק, ולמה אתם מחזירים את זה אלי?"

התקשרתי לרב דייטש שוב כדי לקבוע שוב פגישה עם הרב אוייערבאך. נפגשנו שוב עם הרב אוייערבאך. הוא זכר אותנו. סיפרתי לו על תשובת הרבי וכי הרבי ביקש תשובה מהפוסק והכוונה לא היתה שהפוסק יחזיר את השאלה אליו. 

הרב אוייערבאך חייך ואמר: "קיין חסיד ביך איך נישט אבער א מתנגד א וודא נישט".  אני אמנם איני חסיד, אבל מתנגד אני בטוח לא. ואם הרבי אמר שאני אפסוק אז אני אפסוק. 

ואז אומר לנו הרב אוייערבאך: אם מדובר בפיקוח נפש, ויש מחלוקת בין הרפואה הקונבנציונלית לרפואה הבלתי קונבנציונלית, הפסק הוא שצריך ללכת לפי הוראות הרפואה הקונבנציונלית. מכיון שרוב המוחות ורוב התקציב מושקע ברפואה הרגילה. וממילא לפי התורה כשיש סכנת ופיקוח נפש הולכים לפי הרפואה הרגילה.

והוסיף הרב אוייערבאך: ובמקום שאינו פיקוח נפש ויש כמה אפשרויות רפואיות, הרבה דרכים למקום ואין צריך להחליט לפי הרפואה הרגילה. 

כמובן שלאחר פסיקת הרב אוייערבאך הרב שחר פנה לטיפול הרופאים הקונבנציונליים ועבר את הניתוח בהצלחה ב"ה, וגם פה היה ממש מעשה מופת. שישה שבועות לאחר הניתוח הרב שחר הגיע לבדיקות כדי לבדוק את המצב לאחר הניתוח והרופא חשב שצריך להתחיל תהליך של הקרנות כדי לעשות בטוח שהגידול הוסר ולא יחזור. מקום הבדיקות היה בירושלים, ומכיון שכך החליט הרב שחר ללכת לכותל עם אשתו להתפלל. ואז בהשגחה פרטית, להפתעתם הם פוגשים בכותל את הרב שלמה זלמן אוייערבאך. הם ניגשו אליו, וסיפרו לו את המצב ושהרופא רוצה לעשות הקרנות "ליתר בטחון". אמר להם הרב אוייערבאך כי אין צורך בהקרנות והכל בעז"ה יסתדר על הצד הטוב.

 מוסיף הרב גלוכובסקי בעניין: כששמע על המעשה הרב לוי יצחק הלפרין ע"ה שהיה ראש המכון הטכנולוגי ע"פ הלכה והיה גם מומחה גדול בענייני רפואה והלכה תקופה לאחר מעשה, הוא הוסיף ואמר כי גם בפיקוח נפש, במקום שאנשי הרפואה הרגילה הרימו ידיים ואין להם עצה (תרופה), אזי מותר וצריך ללכת להתייעץ עם הרפואה הטבעית.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.