צבי סופר | יום א' כסלו ה׳תשפ״א 17.11.2020

'ישראל היום' על שליחת חב"ד המבוגרת ביותר באירופה

בגיל 89 ושש שנים לאחר פטירת בעלה, הרב הראשי של קישינב, ממשיכה הרבנית לאה אבלסקי בפעילות במולדובה ולעזרתה התגייסו בני משפחתה • כתבה מיוחדת ב'ישראל היום', לרגל כינוס השלוחים העולמי 
'ישראל היום' על שליחת חב
4 דורות של שליחות. הרבנית אבלסקי ומשפחתה (צילום: הקהילה היהודית)

חנן גרינווד, 'ישראל היום'

בפעם הראשונה מאז תשמ"ז לא התפרסמה ביום ראשון תמונת השליחים המפורסמת של חב"ד, לאחר שכינוס השליחים העולמי של החסידות עבר במלואו לזום בשל נגיף הקורונה. האירוע, במסגרתו מגיעים אלפי שליחים לבית המדרש של הרבי בשכונת קראון הייטס בברוקלין, הפך לשם דבר בכל העולם, ועבור רבים מהשליחים שמתגוררים במקומות נידחים למקום המפגש היחיד עם חבריהם מדי שנה, אך בשל הנגיף הוחלט לקיים אותו השנה באופן מקוון. כיום ישנם 5,300 שליחים שפועלים ב-105 מדינות ברחבי העולם. מתוכם פועלים 991 שליחים ב-475 בתי חב"ד בישראל.

עדות למפעל השליחות האדיר של החסידות שייסד הרבי ניתן לראות גם במקרים שבהם למרבה הצער נפטרים השליחים, ונשותיהם ממשיכות להתגורר במקום במטרה להפיץ את היהדות בסביבתם.

הרבנית לאה אבלסקי, שליחת חב"ד המבוגרת ביותר באירופה (89) המתגוררת בקישינב, בירת מולדובה. הרבנית עברה עם בעלה הרב זלמן להתגורר במדינה לפני קרוב ל-30 שנה, מעט לאחר נפילת מסך הברזל, לבקשתו של הרבי. השניים עברו למדינה אחרי שחצו את גיל 60 והפכו לזוג השליחים-רבנים הראשון שעבר להתגורר בדרך קבע במדינות חבר העמים.

הרב זלמן כיהן כרבה של המדינה במשך כ-25 שנה ונפטר לפני 6 שנים, אבל הרבנית לא נטשה את המקום ונשארה בו. "היה ברור שאני לא נוטשת את הספינה" היא אומרת ל"ישראל היום". "השליחות כאן היא המוטו המרכזי של חיי. שליחות לא נוטשים, זו משימה לכל החיים. יש במולדובה יהודים רבים שחזרו ליהדותם בגלל הפעילות של בעלי ואני לא יכולה לעזוב אותם. אני המשענת שלהם והם המשענת שלי. הם מתמודדים פה עם שלל בעיות – פרנסה, התבוללות, חינוך ועוד, וברור שאהיה לצידם ככל שאוכל ואתן להם את כל הכלים להתמודד עם הדילמות והאתגרים שנמצאים בפניהם".

כדי להקל על פעילותה של הרבנית, ממלא בנה, הרב יוסף יצחק מנצרת עילית, את מקום את אביו כרב המדינה, ושלוש מנכדותיה שהתחתנו הגיעו למקום עם בני זוגן. באופן מפתיע, וכאילו כדי להראות שנושא השליחות מצריך הקרבה ומסירות גם בגיל צעיר, שלושת הנכדות, חיה מושקא אקסלרוד, חיה זלמנוב, ולאה גוצל, ילדו בשנה האחרונה והן מגדלות במולדובה המנותקת את התינוקות, הרחק מבני משפחתן.

"זו מסירות והקרבה, אבל למדנו מסבתא שלנו שעבור טובה של יהודי שני, הן בגשמיות והן ברוחניות, אנחנו צריכים להקריב מהנוחות שלנו. אין ספק שהסבתא היא מקור ההשראה הטוב ביותר הן עבורנו והן עבור כלל היהודים במולדובה שאוהבים ומוקירים אותה מאוד", מציינת חיה זלמנוב.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.