שניאור דייטש, COL | יום כ"ג חשוון ה׳תשפ״א 10.11.2020

"המבחן האמיתי עוד לפנינו": מקרים הדבקה בודדים בקפסולות

בישיבות חב"ד ברחבי הארץ החלו במבצע דיגום לקראת סיום שלב א' של מתווה הקפסולות, התאחדות לקפסולות גדולות של עד 250 בחורים. עד עתה נמצאו מקרי הדבקה בודדים • מבחן התוצאה האמיתי יהיה במקרים של התפרצות קורונה בתוך ה'קפסולות המאוחדות'
'תמימים' נכנסים לקפסולה בישיבה לקראת זמן חורף (צילום: COL)

עם פתיחת "זמן חורף", הודיעו במשל"ט הישיבות בסיפוק כי ישיבות רבות הצטרפו למתווה. על פי הסיכומים שאליהם הגיע ראש הדסק החרדי, אלוף (מיל') רוני נומה, עם ועד הישיבות, הוחלט לקיים בדיקות לכל בחורי הישיבות שבמתווה.

לאחר כשבועיים של הפעלת מתווה הישיבות, עולה כי אחוז הנדבקים בקפסולות הישיבתיות נמוך מאוד באופן יחסי.

אלוף (מיל') מיקי אדלשטיין, ראש משל"ט הישיבות: "עם החזרה לישיבות מחופשת החגים, נמצאו כ־100 תלמידים חיוביים (פחות מאחוז אחד מכלל הנבדקים) והם כמובן לא נכנסו לישיבות. בתום שבועיים של לימודים במתווה קפסולות, עד עתה אותרו שמונה חיוביים בלבד".

כתב 'ישראל היום' חנן גרינווד חושף הבוקר, תחת הכותרת "פחות ממחצית בחורי הישיבות לא נבדקו לקורונה", כי "מנתונים שהגיעו לידינו עולה כי מתווה הישיבות אינו מצליח להשתלט על התחלואה במוסדות הלימודים. חלק מהישיבות החרדיות עושות כרצונן אף שהן במתווה, ושיעור משמעותי מבחורי הישיבות אינם נבדקים".

עוד עולה מהנתונים שמביא 'ישראל היום', כי "נכון לסוף השבוע האחרון רק כ־15 אלף מתוך כ־35 אלף בחורי ישיבות שבמתווה ביצעו בדיקות קורונה. גורם בעולם הישיבות חושף כי לא מדובר בהפרה היחידה. בדו"ח רשמי של משל"ט הישיבות עולה כי אמנם מספר הישיבות במתווה עלה משמעותית, אך בפועל השליטה בהן קטנה ולעיתים בלתי קיימת."

גורם שעוסק בתחום טוען כי "תלמידים נכנסים ויוצאים, אלפים לא מבצעים בדיקות קורונה, ובפועל אף אחד לא יודע מה קורה במוסדות האלו".

ומה קורה בישיבות חב"ד?

מבדיקת COL עם גורמים המעורים בנושא בעולם הישיבות החב"די, עולה התמונה הבאה: לאחר שבועיים של הפעלת מתווה הקפסולות בישיבות חב"ד, נמצאו מקרים ספורים-בודדים של נדבקי קורונה, מתוך אלפי התמימים הלומדים בישיבות, מה שמעיד בשלב זה על הצלחה משמעותית בהפעלת המתווה בישיבות חב"ד.

ממש בימים אלו, נערכות בדיקות מקיפות על ידי מד"א בישיבות חב"ד, לפני איחוד הקפסולות. כבר היום הגיעו תוצאות לחלק מהישיבות, וישיבות אחרות נדגמות בימים אלו.

על פי המתווה החדש, לאחר שכל בחור עובר בדיקת קורונה בכניסה לקפסולה, ולאחר שבועיים בידוד בתוך קפסולות המכילות לכל היותר 50 בחורים ובדיקת קורונה נוספת, עד 5 קפסולות יכולות להתאחד לקפסולה ישיבתית אחת גדולה של עד 250 בחורים.

העסקן החב"די מאיר אשכנזי, מגיב על נתוני ההדבקה הנמוכים, ומייחס אותם להערכות הנכונה של הישיבות החב"דיות: "הסיבות העיקריות להצלחת המתווה ומינימום מקרי הדבקה עד עתה נובעת מכך שכל הבחורים עברו בדיקות קורונה לפני כניסה לקפסולות, מה שהוכיח יעילות במבחן התוצאה", הוא אומר, ומציין גם סיבה נוספת: "אני מייחס זאת גם להערכות הנכונה בתיחום של הישיבות למתחמים נפרדים ומסודרים. לאחר ה'זמן' הקודם שהתאפיין בחוסר סדר והתפרצות תחלואה, הפעם לקראת 'זמן חורף' במרבית הישיבות נערכו מראש וכמו שצריך, וזה בא לידי ביטוי בהצלחת המתווה".

אשכנזי מוסיף ואומר ל-COL, כי "כעת, מבחן התוצאה האמיתי יהיה במקרים של ח"ו התפרצות קורונה בתוך ה'קפסולות המאוחדות', ואיך יתמודדו בתוך הישיבות במקרים כאלו.

"על הישיבות להיערך מראש, ולהקצות מתחמים נפרדים ומבודדים הרמטית כדי להתמודד עם תופעה אפשרית עתידית של התפרצות בתוך הקפסולות".

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.