שלמה מן | יום י"ט חשוון ה׳תשפ״א 06.11.2020

ה'התנצלות' של הרבי הרש"ב נ"ע בפני מייסד ביה"ר 'שערי צדק'

נכדו של הרב מיכאל כהן ז"ל, שאת ביתו פקד הרבי הרש"ב נ"ע במנוסתו מרוסיה, חשף בפני הנשיא שז"ר לפני למעלה מיובל שנים צילומי כתי"ק של מכתב מרתק שכתב הרבי לסבו • במכתב התייחס הרבי למרכז הרפואי 'שערי צדק' שאך נפתח - ומבקש סליחה • ערב כ' חשוון, חושף COL את המכתב המקורי, לצד ההתכתבות בין כהן לשז"ר
ה'התנצלות' של הרבי הרש
ברקע: הנשיא שז"ר וחזית המרכז הרפואי 'שערי צדק' (צילומים: ארכיון COL)

צרור נדיר של דפים, ארוזים בקפידה, הונחו על שולחנו של זלמן שז"ר, נשיא מדינת ישראל, בחודש אדר תשכ"ו.

מדובר היה במכתב מקורי, ארוך ומעניין, המתפרס על פני חמישה עמודים ונכתב כולו בכתב ידו הקדושה של בעל יום ההולדת הרבי הרש"ב נ"ע, בשנת תרס"ז. המכתב ממוען אל הרב מיכאל הכהן ז"ל, ששימש באותן שנים כאב"ד העיר פולדא בגרמניה.

אל כתב היד הקדוש, צירף השולח - נכדו של הרב כהן ע"ה שנקרא על שמו והתגורר באותם ימים בירושלים - מילים אישיות אל הנשיא שז"ר. השולח ציין את הקשר ששרר בין הרבי הרש"ב ובין סבו ותיאר בקווים כללים את האמור במכתב.

"כבוד מר זלמן שז"ר, נשיא מדינת ישראל", פתח כהן, "הנני מתכבד להמציא לכבודו צילום מכתבו של הרב שלום דובער שניאורסון זצ"ל, האדמו"ר מליובאוויטש, שנשלח על ידו לסבי המנוח, הרב מיכאל כהן זצ"ל מפולדא.

"המכתב דן בין השאר גם בעניין תרומת האדמו"ר למען הקמת ביה"ח שערי צדק בראשית המאה הנוכחית.

"הרב מיכאל כהן היה ממיסדי בית החולים, ממנהיגי יהדות אשכנז. הוא עמד בקשרי ידידות עם גדולי הדור במזרח אירופה וכאשר נאלץ האדמו"ר מליובאוויטש להימלט מרוסיה לגרמניה הקיסרית בתקופת המהפכה הראשונה (עקב איומים על חייו) הייתה תחנתו הראשונה בבית סבי.

"קטעים נוספים במכתב יובנו על רקע התקופה ואין להאריך כאן".


מכתבו של כהן אל שז"ר


הנכד השולח חותם את מכתבו לשז"ר: "אם יש לכם הנשיא עניין בפירוטם, בע"פ ובהעתקי מכתבים נוספים של אדמו"רי ליובאוויטש, אשמח למוסרם לכבודו. בהוקרה ובכבוד רב, מיכאל כהן".

מכתבו של הרבי הרש"ב אל הרב כהן מרתק. הוא נפתח בברכות רבות של הרבי. "מחיה החיים יתן אורך ימים ושנות חיים לכבוד הרה"ג ידיד עליון וידי"נ מפורסם בתורתו וצדקתו יראת ד' אוצרו מעוז ומשגב נותן נפשו הט' על חיזוק התורה והיראה כש"ת מוהר"ר מיכאל הכהן אבד"ק פולדא והגליל נרו יאיר ויזרח לעד".

בהמשך המכתב מתייחס הרבי אל בית הרפואה 'שערי צדק', שאך נפתח שנים אחדות קודם לכן (בשנת תרס"ב) והנמען היה בין מייסדיו. הרבי מבשר כי שיגר תרומה של "חמישים מארק" בעבור בית הרפואה וכי ישגר לו עוד בהמשך, ומבקש 'סליחה' על אשר לא יכול להוסיף עוד בשל העמסה על הנדיבים התורמים לישיבת 'תומכי תמימים'.

"דבר הבית חולים שערי צדק ידוע לי למפעל נעלה ונשגב", כותב הרבי. "עתה אני שולח לכת"ר חמישים מארק. ומביתי אשלח עוד כ"ה רו"כ ע"ז. אמנם להיות מעשה על הדבר הזה יסלח לי אדוני כי יען אשר אני מעמיס הרבה ובתמידות על מכיריי הנדיבים בדבר הישיבה ות"ת 'תומכי תמימים' אשר יסדתי בעזרתו ית'. ואשר המפעל גדול ונעלה מאד, דלבד החזקת התורה הוא יסוד גדול בעזרתו ית' להחזקת האמונה והיראה, וההכנסה על זה באה ביגיעה רבה ועצומה והנדיבים מכיריי תמיד נתבעים מאתי ע"ז, ממילא לא אוכל להעמיס עליהם עוד דברים ואת כת"ר הסליחה".


שני עמודים ראשונים ממכתבו של הרבי הרש"ב. המכתב המלא מופיע בתחתית הכתבה


בהמשך המכתב מתייחס הרבי לעניין בהלכות מקוואות (קטע זה של המכתב הובא גם בשו"ת 'תורת שלום' יורה דעה סימן כ') "ארשה לעצמי לשלוח לכת"ר מש"כ בענין טבילה בנהר, במה שמצאתי כתוב בס' גידולי טהרה, וישים נא כת"ר עינו עין הבדולח בענין הזה, ויחווה לי דעתו דעת תורה בזה. אני הנני מחוסר ספרים בפה, ומה שהשגתי בא לי ביגיעה רבה, ואין ביכולתי לעיין הרבה מטעם הנ"ל.

"בקיץ מצוי הטבילה בנהרות, ובפרט בכפרים ועיירות שאין בהם מקוואות, ונוגע הרבה פרטי הדינים בזה. גם אל ענין הזחילה שלא כטבעה ראוי לשום לב שזה מצוי בכמה נהרות, בהשווימבאד בפה עשוי זחילה כזאת בתוקף גדול.

"ואל יבוז כת"ר אל חכמת המסכן והגולה ממקומו, ויעיין נא בעיונו הטוב והדק, ואתכבד בתשובתו הרמה. ובאשר לא הנחתי אצלי העתקה מכוונת, לזאת אבקש מכת"ר שי' לשלוח אלי את הכתוב חזרה".

המכתב המלא הודפס באגרות קודש של הרבי הרש"ב, חלק א' עמוד שפ"ב (אגרת ק'ע). לרגל יום הבהיר כ' מר חשוון, יום הולדתו של הרבי הרש"ב, חושף COL את צילום המכתב המקורי בכתב ידו הקדושה של הרבי, כפי שנשלח אל שז"ר בשנת תשכ"ו.

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
ואאווו
י"ט חשוון ה׳תשפ״א
מדהים פשוט מדהים יפה מאוד לראות את הכתב של הרבי הרש"ב
תודה שפרסמתם אין על COL
2.
בנימין
י"ט חשוון ה׳תשפ״א
יומני הרב מיכאל כאהן מפולדא כנראה כולל מכתביו ורשימות בעניני עסקנות הכלל ולכאורה גם סיכומי פגישותיו עם רבותינו נשיאינו מצויים אצל צאצאיו - כתובים בגרמנית.

הגיע הזמן שמישהו יגאל את החלקים הנוגעים לרבותינו נשיאינו הרבי נ"ע והרבי הקודם
3.
להעיר
כ' חשוון ה׳תשפ״א
אגרתž־קודש זו נד' מכבר באג"ק כ"ק אדמו"ר מהורש"ב נ"ע ח"א ע' קע ואילך (אף שכמובן, חשיבות יתרה יש בעיון בגוכתי"ק).
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.