מענדי קורטס | יום י"ח חשוון ה׳תשפ״א 05.11.2020

ההתבטאויות המפתיעות, הקשר ההדוק עם שלוחי הרבי • פרופיל

עדיין לא ברור אם הוא יהיה נשיא ארה"ב ה-46. בכל זאת זה הזמן להפנות זרקור אל המועמד בעל הסיכויים הטובים ביותר לכך • COL צועד בתחנות חייו של ג'ו ביידן וסוקר את הקשר ההדוק וארוך השנים שלו עם שלוחי הרבי
ההתבטאויות המפתיעות, הקשר ההדוק עם שלוחי הרבי • פרופיל
ביידן (צילום: מסך, מנאום הניצחון). בקטן: עם יו"ר אגו"ח הרב אברהם יצחק שמטוב (ארכיון 'כפר חב"ד')

כמעט שתי יממות חלפו מאז תמו הבחירות במדינות ארה"ב, ועדיין אין הכרעה סופית בשאלה מי יכהן כנשיא המעצמה הגדולה בעולם בארבע השנים הקורובת.

לפי שעה, ג'ו ביידן, המועמד הדמוקטי שבעברו כיהן אף כסגן הנשיא (בממשל אובמה), הוא המועמד המוביל שכבר זכה בכ-264 אלקטורים. חסרים לו שישה אלקטורים בלבד בשביל להיכנס אל החדר הסגלגל. כל ניצחון שלו באחד ממדינות המפתח שטרם הכריזו על התוצאות בהן - יעניק לו את הניצחון המיוחל.

סיכוייו של דונלד טראמפ להישאר בבית הלבן הופכים לקלושים ככל שנוקפות השעות. בכדי לצלוח את משוכת 270 האלקטורים הוא חייב להשיג רצף ניצחונות בג'ורג'יה, נאבדה, פנסילבניה ואריזונה - מה שנראה כעת כמעט חסר סיכוי.

ועדיין, אצל טראמפ כמו אצל טראמפ, שום דבר לא נגמר עד שהוא נגמר.

על רקע התוצאה הצפויה, כשג'ו ביידן נמצא מרחק נגיעה מהבית הלבן, COL מגיש סקירה נרחבת, פרופיל מזווית חב"דית אם תרצו, על דמותו של האיש שמסתמן כנשיא ה-46 של ארצות הברית.

ג'ו (ג'וזף רובינט) ביידן נולד בשנת תש"ג בפנסילבניה. במשך 36 שנה (בין השנים תשל"ג-תשס"ט) כיהן כסנטור בסנאט של ארצות הברית, כנציג מדינת דלוואר מטעם המפלגה הדמוקרטית. כשנבחר לסנטור, היה השישי הצעיר ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית.

בשנת תשס"ט התפטר מתפקידו כסנטור בכדי לשמש כסגן הנשיא של אובמה. בכך דורג במקום הרביעי בשנות הוותק שלו בסנאט.

בכל שנותיו כאיש ציבור נמנה בייגן על האגף הפרו ישראלי במפלגה הדמוקרטית. הוא הביע עמדות נחרצות לגבי ישראל. בראיון לטלוויזיה היהודית 'שלום TV' אמר: "אני ציוני... ציוני לא חייב להיות יהודי".

במהלך עימות הבחירות שנערך בבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת תשס"ח בין המועמדים לתפקיד סגן הנשיא, ביידן ושרה פיילין, אמר ביידן כי "אף אחד בסנאט של ארצות הברית לא היה חבר טוב יותר לישראל מאשר ג'ו ביידן, לעולם לא הייתי חובר לאובמה אם לא הייתי בטוח לחלוטין שברק אובמה שותף לתשוקה שלי".


עם הרב שמטוב, לאחר הדלקת החנוכייה במדשאת הבית הלבן כסגן נשיא. כסלו תשע"ה


יש לציין, כי חרף דיבוריו ויחסו האוהד, אם מביטים על היסטוריית ההצבעות שלו בסנאט ניתן להבחין במיעוט הצבעות לטובת ישראל (כך לפי דיווח של גיל תמרי. יש הטוענים, למשל הג'רוזלם פוסט, להיפך). הוא אף התנגד לבנייה ישראלית בשטחי יהודה ושומרון.

כדאי במסגרת זו להזכיר גם את יחסו להחלטת הנשיא טראמפ להעביר את שגרירות ארה"ב בישראל מתל אביב לירושלים. ביידן כבר הצהיר כי אם יבחר לנשיאות, לא יבטל את החלטת טראמפ וישאיר את השגרירות בירושלים.

לג'ו ביידן, קשר קרוב ואישי עם חב"ד ושלוחי הרבי. הוא נחשב לידידו של יו"ר אגו"ח העולמית ושליח הרבי בפילדלפיה הרב אברהם יצחק שמטוב. כסגן נשיא השתתף לא מעט באירועים של חב"ד ושיבח את פעילות השלוחים.

הנה סיפור מעניין שהתרחש בחודש כסלו תשע"א ויכול לשפוך אור על הקשר המיוחד של ביידן עם הרב שמטוב.


ביידן עם הרב שמטוב (צילום ארכיון)


בפילדלפיה נפתח בטקס מכובד המוזיאון הממלכתי להיסטוריה היהודית של ארצות הברית. מדובר במוזיאון ענק, יוקרתי, מפואר, שעלות בנייתו הסתכמה בכמאה וחמישים מילון דולר. מיקומו של המוזיאון נבחר בפינצטה, סמוך ל'היכל העצמאות' - המבנה שבו התקיימו דיוני העצמאות ונחתמה מגילת העצמאות האמריקנית, ול'פעמון החירות', שצלצוליו הזמינו בשנת 1774 את תושבי פילדלפיה כדי לשמוע את הכרזת העצמאות של ארה"ב. אולי המקום החשוב ביותר מבחינה סמלית והיסטורית לאומה האמריקנית.

אגב: המוזיאון בחר ברבי כאישיות היהודית החשובה ביותר כהשקפה יהודית. בין המיצגים במוזיאון ניתן למצוא את מדליית הזהב שהעניק הקונגרס לרבי, צילום של דף 'רשימות' ודולר לצדקה שנתן הרבי לנדיב ארי פרלמן לצד מכתב שצירף הרבי לדולר, בו הסביר את משמעות הדולר. במכתב זה אף הוסיף הרבי בכתב ידו הקדושה שורה וחצי באנגלית, בהן הסביר כי ממנה את מקבל הדולר כשליח להפיץ בעולם את הרעיון שנכתב על הדולר  'in g-d we trust'. הרבי סימן קו תחת למילים הללו בשטר הדולר.

אל החגיגה הוזמנו נציגים יהודים בולטים, ביניהם שליח הרבי לפנסילבניה ויו"ר אגו"ח העולמית הרב אברהם יצחק שם-טוב. אורח הכבוד של הערב היה סגן הנשיא באותם ימים, ג'ו ביידן. במהלך נאומו הפתיע ביידן את המשלחת החב"דית, כשהזכיר את הרבי בשמו. "עלינו לזכור תמיד את מה שאמר רבי (ביידן נקב בשמו המלא של הרבי)", אמר ביידן, "שתמיד תבע לא להסתפק בהישגים הקיימים שהצליחו בהם, אלא תמיד לנסות לעבוד יותר ולנצל יותר את הכישרונות שאלוקים נותן לנו כדי לתקן את העולם".

אבל ההפתעה המשמעותית התרחשה לאחר הנאום: ביידן ירד מהפודיום וחזר לתפוס את מקומו בשולחן הכבוד. לפתע זימן אליו את אנשי המשמר הלאומי והצביע לעבר מקום מושבם של חברי המשלחת החב"דית תוך שמשרטט באצבעותיו צורה של זקן סביב סנטרו. בתוך דקות אחדות אחד מאנשי האבטחה ניגש אל הרב שמטוב, ומשווידא כי מדובר בו אמר כי סגן הנשיא מעוניין לפגוש בו.


ביידן עם הרב שמטוב, בחגיגת חניכת המוזיאון בפנסילבניה


אנשי האבטחה קרבו את הרב שמטוב לאזור הבמה. ביידן ירד, ניגש אל הרב שמטוב בחיוך נרחב, חיבקו ונשקו פעמיים. לא היה איש במרחב שיכול היה לפספס את הרגע. רבים הרימו גבה. הסתבר כי עשרות שנים קודם לכן, בעודו סנטור של מדינת דלאוור, הגובלת בצפונה בפנסילבניה, נסע ביידן ברכבת בין המדינות פעמים רבות עם הרב שמטוב ויחד שוחחו על שורה של נושאים. מאז נרקם הקשר ביניהם.

חודשים אחדים קודם לכן, יומיים אחרי יום ההילולא ג' תמוז (תש"ע), נאם ביידן במפגש סגור עם 100 שלוחים ותומכיהם שהתכנסו בבית הלבן כדי לציין את יום ההילולא.

ביידן, שהשתתפותו נשמרה בסוד על-ידי המארגנים ב'ידידי ליובאוויטש באמריקה' שמנהל הרב לוי שם טוב, הפתיע את הנוכחים בהשתתפותו ונשא באוזניהם דברים חמים ויוצאי דופן. "בעולם כולו יש היום שפע עצום של ידע ומידע", אמר ביידן. "יש בעולם גם מידה רבה של בינה. אבל קיים מחסור גדול מאוד בדעת. לכן, העולם כולו זקוק לחב"ד. לכן העולם כולו שואב מחב"ד שנים רבות את הדעת".

ביידן הוסיף אז: "מזה שנים רבות יש לי הכבוד והזכות לשמוע מפיו של הרב אברהם שם טוב דברי חכמה, בינה ודעת שנאמרו בפי הרבי. אחד המסרים הללו, העומד לנגד עיני תמיד, הוא שהרבי חזר והדגיש כי הישגים בעבר הם בהחלט דבר ראוי לשבח, אבל אף פעם לא הנקודה שבה ניתן לעצור ולנוח על זרי הדפנה. גם מי שיש מאחוריו הישגים גדולים חייב לשאול את עצמו: מה הלאה? מה אני עושה היום ומחר"...


ביידן במפגש עם השלוחים ותומכיהם יומיים אחרי ג' תמוז תש"ע


ר' יודי צייטלין, שליח של הרבי באריזונה ואיש תקשורת חב"די אמריקני, סיפר השבוע בראיון שהעניק לעיתון 'כפר חב"ד' על אותו מפגש עם ביידן בבית הלבן: "הוא ציטט משפטים שלמים מהרבי בלי למצמץ או לגמגם. יש לו לב חם ליהדות והוא אוהב את ישראל. כששמעתי את דבריו, כמעט מילה במילה כמו דבר תורה של שליח סטנדרטי בערי השדה, הופתעתי. זה שגרתי שפוליטיקאים חוזרים על מסרים של עצמם שוב ושוב. אבל לשמוע פוליטיקאי שמהדהד מסרים של הרבי. זה היה מפתיע ומרגש כאחד".

לא אחת כיבד ביידן, בתפקידו הרם, אף את אירוע הדלקת המנורה במדשאת הבית הלבן, שארגן הרב שמטוב בימי חג חנוכה. בשנת תשע"ה, לאחר המעמד המסורתי, העלה ביידן לעמוד שמפעיל ברשת החברתית צילום שלו עם הרב שמטוב. ביידן כתב: "בשם ילדיי ואשתי, תנו לי רק לומר חנוכה שמח".

לצפייה בכל הכתבות על ביידן באתר COL לחצו כאן

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
10 תגובות
1.
ווי איזו סקירה מטורפתת. אחלה COL
י"ח חשוון ה׳תשפ״א
2.
הסקירה ממש חבל׳׳ז ! אבל....
י"ח חשוון ה׳תשפ״א

הדעות של טראמפ בענין ;1. ׳׳שלימות ארץ ישראל׳׳
2.''7 מצות בני נח''
הם יותר קרובים לדעת תורה מהדעות של ג׳ ביידן .
ב׳׳ה עוד השבת כ׳ חשון נשמע על נצחונו של טראמפ!
חלום באספמיה..
י"ח חשוון ה׳תשפ״א
3.
זה אומר הכל:
י"ט חשוון ה׳תשפ״א
...אמר ביידן כי "אף אחד בסנאט של ארצות הברית לא היה חבר טוב יותר לישראל מאשר ג'ו ביידן, לעולם לא הייתי חובר לאובמה אם לא הייתי בטוח לחלוטין שברק אובמה שותף לתשוקה שלי".

עם כאלה חברים, מי צריך אוייבים
4.
זה אובמה
י"ט חשוון ה׳תשפ״א
זה לא הוא יהיה הפקטור
5.
ישר מתחיל הליקוק לפריץ...
י"ט חשוון ה׳תשפ״א
6.
כתבה שלא במקומה ושלא בזמנה לדעתי
י"ט חשוון ה׳תשפ״א
8.
פלאות אראנו
כ' חשוון ה׳תשפ״א
בקרוב מאוד נראה איך שה"אף" מתהפך "לפלאות אראנו" כדברי הרבי
9.
חנוך
כ' חשוון ה׳תשפ״א
א. הרב שמטוב הוא השליח בפילדפיה ולא של כל מדינת פנסילווניה.
ב. אני חושב שהכתבה המפרגנת מקדימה קצת את זמנה ויכולה וכנראה גם שתזיק.
למה לא יכולים להתאפק עוד מעט עד שהדברים יתבהרו, או יאפירו
10.
__
כ' חשוון ה׳תשפ״א
וואו מדהים!!
הארכיון ממש ממש מקסים!!
COL אתם מ-ד-ה-י-מ-י-ם-!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.