מערכת COL | יום י"ח חשוון ה׳תשפ״א 05.11.2020

הד"ר הזהיר מפני שאננות, הרב הזהיר מפני שאננות רוחנית

בביתר עילית נערך השבוע עבור הקהילה החב"דית "כנס חינוך, רפואה ואספקלריה חסידית" באמצעות ה'זום', בהשתתפות ר' יוסי גולדשטיין מטפל רגשי ומומחה לפסיכודרמה, ד"ר יקיר קאופמן נוירולוג בכיר ומומחה משרד הבריאות, והרב דוד מאיר דרוקמן, רבה של קרית מוצקין • במהלך הכנס התפתח דיון מעניין. COL מגיש את עיקרי המפגש 
הד

בביתר עילית נערך השבוע עבור הקהילה "כנס חינוך, רפואה ואספקלריה חסידית" באמצעות ה'זום', ביוזמת נציג חב"ד במועצת העיר ר' משה כהנא, הרב חיים גרינברג, 'היכל מנחם', וועד קהילת חב"ד. בכנס השתתפו ר' יוסי גולדשטיין מטפל רגשי ומומחה לפסיכודרמה, ד"ר יקיר קאופמן נוירולוג בכיר ומומחה משרד הבריאות, והרב דוד מאיר דרוקמן, רבה של קרית מוצקין.

במהלך הכנס התפתח דיון מעניין. COL מגיש את עיקרי המפגש המיוחד.

ר' יוסי גולדשטיין

 

מאחורי המסכה: ר' יוסי גולדשטיין מטפל M.A.  בפסיכודרמה, ומרצה לתקשורת רגשית, שוחח על התמודדות הורים וילדים בעידן הקורונה.

הוא הביא שלל דוגמאות לאתגרים המיוחדים של תקופת הקורונה, כשלצד קשיים גדולים, מתגלים כשרונות חבויים, והזדמנויות חדשות. הוא קורא להורים: "תאפשרו לזה לקרות, זאת הזדמנות שהילדים שלנו יכולים 'להמציא את עצמם מחדש', רק צריך לאפשר להם את זה".

חרדות? לא לברוח, לא למרוח

ר' יוסי גולדשטיין התייחס גם לתופעת החרדות האופיינית לתקופה, וציין שלא מדובר בדרך כלל בחרדות קשות. "הילדים שואלים שאלות, והנטייה הכללית היא לברוח, למרוח, לחמוק ולומר 'יהיה בסדר'.

"התפקיד שלנו כהורים זה ללמד את הילד 'לפגוש' את החרדה, להתמודד איתה. במקום לברוח, בואו נפגוש את זה", הוא אומר. "זה לא תמיד קל, אבל זו הדרך".

ד"ר יקיר קאופמן

 

זהירות, הקורונה עדיין פה: הרופא החב"די ד"ר יקיר קאופמן, נוירולוג ומנהל המחלקה לנהלים וסטנדרטים בחטיבת הרפואה במשרד הבריאות, שוחח במפגש הקהילתי על זהירות נדרשת, רפואה ובריאות בעידן קורונה. הוא גם ענה על שאלות משתתפים בנושא.

סיכון כפול: סעודה משותפת בחלל סגור

הד"ר החב"די ציין את מוקדי הסיכון הגבוהים ביותר: אכילה משותפת בתוך חלל סגור, מה שמשליך ישירות על חסידי חב"ד, שנדרשים להיזהר ביתר שאת בעת התוועדויות ואירועים קהילתיים או חברתיים, ובפרט במקומות סגורים.

הוא גם ציין לא מעט מקרים שנתקל בהם במסגרת תפקידו, של 'הדבקה חוזרת' בנגיף. "אנשים שכבר חלו מסתובבים ללא מסכה ובטוחים ש'לי זה לא יקרה שוב, ואני לא יכול להדביק אף אחד'. לצערינו, יש לא מעט מקרים של הדבקה חוזרת".

לגבי קשישים שנמצאים בבידוד עצמי, עורר הרופא על הצורך הקריטי בפעילות חברתית יזומה, 'לאוורר' אותם, משום שיש להסתגרות מחיר קוגנטיבי כבד עבור הקשישים. הוא עצמו עוסק בתקופה זו בהתנדבות בעידוד פעילות של קשישים ב'כולל זקנים', למען בריאותם.

לא רק על זהירות דיבר הרופא הבכיר, אלא גם על דרכי מניעה: לדבריו, לקיחת ויטמין D וכן ויטמין C, יכולה לחזק מאוד את הגוף, בשל המחסור שלהם בתזונה המתועשת כיום. "הקורונה היא מבחן מאמץ לגוף, לכל דבר ועניין", אומר הד"ר. "אם אתה בכושר גופני טוב, תעבור את המחלה בקלות. לכן מאוד מומלץ לשמור על כושר גופני ותזונה נכונה, ולפחות לעשות 250 דקות מאמץ גופני בשבוע".

"המסכה מצמצמת מאוד את רמת הזיהום שנכנס לגוף במקרה הדבקה, ומי שנחשף עם מסכה יצמצם משמעותית את חוזק המחלה בגופו ויעבור אותה בקלות".

"הרבי דיבר רבות על כך שעיקר הרפואה היא דרכי המניעה שלה מכתחילה. הווירוס הזה אוהב שמנים, המחלה הזאת ברת מניעה".

ד"ר יקיר חתם את דבריו באמרה ש"כחסידים, שמירה על הגוף זה חלק מהמבצע שלנו".

רבה של קרית מוצקין הרה"ג דוד-מאיר דרוקמן

 

אספקלריה חסידית: הגה"ח הרב דוד-מאיר דרוקמן, רבה של העיר קרית מוצקין, מסר שיחת התעוררות והתוועדות חסידית, שחתמה את המפגש.

נקודה מרכזית שעורר הרב דרוקמן היתה "מציאת פתרונות לפיקוח נפש רוחני". הוא הביא כמשל את הסיפור על הפריץ שהכריח את היהודי ללגום יין נסך, ולאחר שלא הייתה ליהודי ברירה והוא שתה מהיין, הוא גם שיבח את טעמו.

בהתייחס לאזהרות של ד"ר קאופמן בהתגוננות מהנגיף, הבהיר הרב דרוקמן כי ברור שיש להישמע להנחיות, אולם לצד זאת הזהיר מפני השלכות רוחניות קשות בעקבות ההגבלות. "אסור לנו להרגיש את ה'בדיעבד' שאין לימודים בתלמוד תורה ושלא מתפללים במניין, שזה 'מלכתחילה'. צריך למצוא פתרונות לפיקוח הנפש הרוחני, ולא רק לפיקוח נפש הגשמי", הדגיש. "יש לצערינו תופעות רוחניות מאוד קשות".

הוא גם ציין דוגמאות למעשה בפועל כיצד להתמודד עם מה שהגדיר כ'פיקוח נפש רוחני': "ההורים וכן המוסדות אל להם 'לשקוט על השמרים', ולהסתפק בלימוד דרך הטלפון, או ה'זום' וכיו"ב. יש להתוועד עם הילדים, לשבת וללמוד איתם. להשקיע, ולא להיות 'מרוצים' מהמצב הקשה שנוצר".

הכינוס נחתם בס"ד בהצלחה רבה, והמארגנים מתכננים בקרוב מפגשים נוספים.

 

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
יישר כח
י"ט חשוון ה׳תשפ״א
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.