צבי סופר | יום ט"ז חשוון ה׳תשפ״א 03.11.2020

זקן רבני חב"ד הרב טוביה בלוי: "מחזק את פסיקת הרב ברוין"

פסיקה הלכתית של הרב יוסף ישעיה ברוין, מרבני הבד"ץ בשכונת קראון הייטס בדבר הצבעה בבחירות בתוך חדר בכנסייה בתנאים מסויימים – עוררה סערה • זקן רבני חב"ד הרב טוביה בלוי, מגבה ומחזק את החלטת הרב ברוין: "סומכים על פסיקת רב גדול בתורה ובהלכה. לבחירות בארה"ב יש השלכות של פיקוח נפש"
זקן רבני חב
הגה"ח הרב טוביה בלוי (צילום: אלי סגל, 'המבשר')

פסיקה הלכתית של הגאון הרב יוסף ישעיה ברוין, מרבני הבד"ץ בשכונת קראון הייטס בדבר הצבעה בבחירות בתוך חדר בכנסייה בתנאים מסויימים – עוררה סערה.

כפי שפרסמנו לראשונה ב-COL, חלק מתושבי שכונת קראון הייטס שחפצו להצביע בבחירות, גילו כי קלפי ההצבעה שלהם ממוקמת בפאתי השכונה - בתוך חדר בכנסייה.

למרות נסיונות להעביר את הקלפי למיקום אחר, זה לא קרה. מאות רבות של תושבים יהודים בשכונה החפצים להצביע אינם יודעים כיצד לנהוג. הפקידים אומרים להם כי באם אינם רוצים להיכנס לכנסיה, יכולים לנסוע לכתובת מרוחקת כתחליף.

הרב יוסף ישעיה ברוין, מרבני השכונה, התייחס בימים האחרונים לסאגה. בהלכה יומית שמפיץ מטעם הבד"צ, הוצגה השאלה - האם מותר להצביע כאשר הקלפי ממוקמת בכנסייה.

תשובתו של הרב ברוין: "ניתן להיכנס לכנסיה כדי להצביע, בתנאי שהקלפי מוצבת בחדר ייעודי שהקדישו במיוחד למטרה זו, כגון המרתף או חדר אחר, ולא במקום התפילה עצמו, כיון שאז כולם יודעים ומבינים שהנוכחות במקום היא בכדי להצביע ולא בשביל כל דבר אחר. כמו כן, ההיתר הוא רק כאשר אין מקום אחר זמין להצביע. אם ניתן לשנות את המיקום יש לשנות אותו".


קלפי בקראון הייטס (צילום: COLLIVE)


הרב ברוין ציין את המקורות שעליו הסתמך בתשובתו - 'תשובות והנהגות' ב'תיה. 'חיי הלוי' ד'סג.

כאמור, הפסיקה ההלכתית עוררה סערה, ואמש (שני) נשאל הגאון הרב בן ציון מוצפי על ידי אחד מתלמידיו, האם ניתן להצביע בבחירות בארה"ב כשהקלפי ממוקמת באולם שבחצר כנסייה. התלמיד הוסיף וציין ש"באולם זה לא מתקיימות תפלות שלהם".

הרב מוצפי השיב כי אין ללכת ולהצביע במצב כזה: "שאלה זו הוצגה בפני הגאון רבנו עובדיה הדאיה ז"ל, וכתב, שהדבר פשוט שאסור להיכנס לכנסיה שלהם ששם תלוי שתי וערב, ומקור לסטרא אחרא". כמו כן ציטט הרב מוצפי מקורות הלכתיים נוספים.

זקן רבני חב"ד ורב קהילת חב"ד בשכונת נווה יעקב ירושלים הגה"ח הרב טוביה בלוי, מגבה ומחזק את פסיקת הרב הגאון יוסף ברוין, ואומר הבוקר ל-COL:

"ניתן בהחלט לסמוך על פסיקת הרה"ג יוסף ברוין, שהוא גדול בתורה ובהלכה. כרב בשכונה הוא מכיר הכי טוב את המציאות במקום ועל כך ביסס את פסיקתו האמורה, ובפרט שמסייג את פסיקתו רק בתנאים מאוד מסויימים וכו'.

הרב בלוי מוסיף: "כל זאת כשעל כף המאזניים שאלה שיש לה נגיעה ישירה לפיקוח נפש, והוא ההבדל בין המועמד המכהן טראמפ, לבין המתחרה שלו, כידוע לכל".

בנוסף לסייגים שכתב הרב ברוין בפסיקתו, הרב בלוי מוסיף ומציין פרטים שיש לקחת בחשבון במקרים כאלו: "יש הלכות שצריך להיזהר ולשים אליהן לב. שלא להתכופף במקומות נמוכים, ולא להביט למקומות עבודה זרה שאסור להביט בהם. כמו כן אין להתעכב ולו רגע אחד נוסף מעבר להליך ההצבעה, ואפילו לא להמתין שם בתור עד להצבעה".

יש לציין, כי עסקני השכונה פועלים על מנת להעביר את מקום ההצבעה. בשיחה עם COL, אמר העסקן ר’ יענקי ברמן, כי לתושבי קראון הייטס ישנה חלופה אחרת: הצבעה בשכונת פלטבוש הסמוכה. חלופה נוספת – להביא את פתקי ההצבעה שלהם היישר למשרד מועצת הבחירות – אפשרות זו פגה בשבוע שעבר, אולם כולם היו מודעים אליה.

לדבריו, גם הרבנים שהתירו את ההצבעה בכנסיה דיברו כאשר אין כל תרחיש אחר אפשרי.

בימים אלה פועלים עסקני השכונה להעביר את הקלפי למבנה אחר. לשם כך על מועצת הבחירות להבין כי יהודים אינם יכולים להיכנס בכל תרחיש לכנסיה. “אם יהיו כאלה שיצביעו בכנסיה”, מסביר ברמן, “דה פקטו זה ישדר כי הכניסה אינה אסורה בתכלית – מה שיפגום בתהליך שמנסים לקדם להזזת הקלפי”.

בימים אלה נקבעה פגישה לחודש הבא עם מועצת הבחירות ואנשי ממשל, ועם חבר המועצה היהודי חיים דויטש, במטרה להזיז את הקלפי אחת ולתמיד. “אני מקווה שבהקדם נוכל לבשר על הצלחה”, אומר ברמן.

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
4 תגובות
1.
יוסי
ט"ז חשוון ה׳תשפ״א
אני הלכתי להצביע לשם יום ראשון.
לא הי' שום צלב!!!
הכניסה מהצד והולכים ישר למרטף לחדר להצביע....
לפי המצב האמריקא, זה ממש פיקוח נפש...
לציין, לפני שהלכתי, בדקתי שאין שום צלב בכלל.
נוסף לזה, בחדר שהולכים, הי' אחד "של מה
2.
מה הרבי היה אומר על כך??
י"ז חשוון ה׳תשפ״א
כמדומני ידוע שהרבי העיר אפילו למישהו שעמד על הדשא שהיה שייך לכנסיה וכן זכור לי משהו ששמעתי שהרבי או היה עובר כביש או היה מקיים את המנהג של והם משתחוים להבל ולריק בעלינו לשבח כשהיה עובר ליד שם ואיך היום יהודי חרדי יכול להיכנס לכנסיה ואולי גם יכולים לצלם אותו ר"ל כשנכנס לכנסיה?? טיפה הגיון חברים! איך אפשר להדרדר עד כדי כך .. כיהודי לא מבין ולא חושב שהרבי היה שולח חסיד לדבר כזה בשום אופן! לעניות דעתי.. לא רוצה לחלוק על רבנים אבל קשה לתפוס מעשה כזה אצל יהודי חסיד של הרבי עם כל ה גאון יעקב וכו'
לא נעים, נכון
י"ז חשוון ה׳תשפ״א
אבל הסמכות להחליט נמצאת אך ורק בידי הרבנים.

הרי דעת הרבי היא שבענייני הלכה עלינו להישמע לדעת הרבנים (שעל אתר).
3.
ילמדנו רבנו
י"ח חשוון ה׳תשפ״א
תורה היא ולימוד צריכה .
לפלא גדול ההיתר בענין כזה הקשור עם עבודה זרה בכזו קלות ויעויין בתניא קדישא פרק כ"ד ולפחות היו מצרפים עוד מזקני הוראה .
בכלל במדינה זו לא היה כמעט סיכוי לטראמפ ואם זו שאלה של פיקוח נפש אז היו צריכים להשפיע בשאר מדינות כמו אריזונה וכדומה .
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.