מנדי ברגר | יום ד' חשוון ה׳תשפ״א 22.10.2020

פרשת נח: בוא אל התיבה - בוא אל התפילה | הרב שמואל רסקין

מדור שבועי ב-COL: 'בודפוסט' - עם מסר לשבת קודש מאת הרב שמואל רסקין, שליח חב"ד בבודפשט בירת הונגריה • מיכאל ורונית סיימו את הארוחה ופנו לצאת. "נו, מרים אמרה לכם במה מדובר?", שאל יוסי, והם ענו: "לא, ראינו שמרים קצת עסוקה ולא רצינו להפריע, אולי בפעם הבאה". יוסי התעקש, ובקש ממרים לבוא ולראות במה מדובר. מרים קראה את המילים הכתובות בכתב היד, ואמרה בתדהמה: 'אניו', אמא, אמא! זה של אמא, אני לא מאמינה!
פרשת נח: בוא אל התיבה - בוא אל התפילה | הרב שמואל רסקין

צפו בווידאו:

**

הפעם אני רוצה לשתף אתכם בסיפור מאוד מרגש שקרה כאן אצל חברי הקהילה בבודפשט: לפני כמה שנים, רונית אביטן הגיעה לסוף שבוע ארוך לבקר את אבא שלה מיכאל, שעושה פה עסקים בהונגריה. ביום ראשון מיכאל לקח את הבת שלו לטייל בשוק הפשפשים המקומי. יחד עברו בין הדוכנים, עד שבאחת הסמטאות צדה עיניהם ויטרינה עם ספרים יהודיים.

מספר מיכאל "הרגשתי קול פנימי שמושך אותי לספר שהיה שם בוויטרינה, ורכשתי אותו. חזרנו חזרה לבודפשט והלכנו לאכול ארוחת צהריים בחומוסיה של חברי, יוסי וייס. כשנכנסנו, סיפרתי ליוסי שקניתי עכשיו ספר יהודי, שמתורגם לאיזו שפה, ויש שם כתב יד שמישהו כתב. שאלתי אותו אולי ידע להגיד לי במה מדובר, הוא הביט ומיד אמר: זה בצ'כית. בת הזוג שלי מרים ילידת צ'כיה, והיא תוכל לתרגם את מה שכתוב שם".

מיכאל ורונית סיימו את הארוחה ופנו לצאת. "נו, מרים אמרה לכם במה מדובר?", שאל יוסי, והם ענו: "לא, ראינו שמרים קצת עסוקה ולא רצינו להפריע, אולי בפעם הבאה". יוסי התעקש, ובקש ממרים לבוא ולראות במה מדובר. מרים קראה את המילים הכתובות בכתב היד, ואמרה בתדהמה: 'אניו', אמא, אמא! זה של אמא, אני לא מאמינה!

מסתבר, שהספר הזה הוא הסידור תפילה שהיה שייך לאמא של מרים זיכרונה לברכה. אמא של מרים, שעברה את הדברים הקשים ביותר בשואה, איבדה את כל משפחתה. זה היה סידור התפילה שבו היא הייתה מתפללת, ובתוך הסידור דף  בו כתבה אמא של מרים בכתב ידה תאריכי יארצייט – ימי הפטירה של יקיריה שנפטרו, ובנוסף כתבה שם מילות הקדשה לבן הקטן שלה, שבו היא מחזקת אותו ומברכת אותו שימשיך להיות חזק ומחובר לאלוקים.

הילד הקטן הזה נרצח בשואה כשהיה רק בן שמונה, אך אמא של מרים המשיכה להיות חזקה, ואחרי כל התלאות ואחרי כל הדברים הקשים היא הקימה משפחה מחדש. והנה, הבת שלה מרים בבודפשט, מחזיקה בידה את סידור התפילה שהיה שייך לאמא שלה. "זה הסידור שלכם, הוא יישאר אצלכם" אמר מיכאל למרים, ואת ההתרגשות שהייתה שם, אין מילים שיוכלו לתאר.

חברים יקרים, השבוע אנחנו קוראים בפרשת נח על המבול ששטף את העולם, סוג של אתחול (ריסטרט) שאלוקים עשה לכל העולם. מובא בחסידות שבחיי האדם, המבול מסמל את הטרדות הגשמיות שמציפות אותנו בחיי היום-יום. הדבר מתחדד עוד יותר בזמן הזה, שכולנו נמצאים בתקופה מאוד מאתגרת. הבעל שם טוב נותן לנו עצה נפלאה: אם אנחנו רוצים להינצל מטרדות היום-יום עם ים הדברים וה'מבול' שמציף אותנו, עלינו לעשות את מה שעשה נח.

ה' אמר לנח: "בא אל התיבה". מסביר הבעל שם טוב: "תיבה" מלשון "מילה". עלינו להיכנס אל המילים ול"תיבות" שיש בתוך סידור התפילה, אל התכנים, המילים והתיבות שיש בספרי התורה. אם נכנס פנימה ונעשה את זה באמונה ומכל הלב, ונבין שאלוקים הוא זה שמנהיג את העולם והוא יודע מה טוב בשבילנו ויעשה את הכי טוב בשביל הילדים שלו, זה ייתן לנו כוח להינצל מכל המבול של הטרדות שמציפות אותנו ביום-יום.

אבל לא פחות חשוב, אומר הבעל שם טוב: אחרי שנכנסנו אל התיבה - לצאת מן התיבה. כמו שאלוקים אומר לנח לאחר המבול: "צא מן התיבה". אחרי שלקחנו את הכוחות הרוחניים מהתפילה ומלימוד התורה, עלינו לצאת אל משימות החיים שאלוקים נתן לנו, כשאנו מחוזקים ומלאים בכוחות שקיבלנו לעמוד איתנים מול כל האתגרים שבחוץ בחיים החומריים והגשמיים. בהצלחה רבה!

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.