צבי סופר | יום ג' חשוון ה׳תשפ״א 21.10.2020

כששגריר צ'ילה הקשה: "מדוע בסמל המדינה המנורה עגולה?"

בחב"ד לדוברי ספרדית קיבלו שאלה מפתיעה משגריר צ'ילה: "מדוע המכתבים שאני מקבל מישראל נושאים סמל ובו המנורה עגולה, כמו בשער טיטוס, ולא עם קנים מלוכסנים כפי שהיה בבית המקדש?" • ומה ענה השליח הרב שניאור זלמן הלפרין?
כששגריר צ'ילה הקשה:
שגריר צ'ילה רודריגו פרנאנדס עם בחורי חב"ד (צילום: 'חב"ד לדוברי ספרדית')

חנן גרינוולד, 'ישראל היום'

סביר להניח כי הרב שניאור זלמן הלפרין, משליחי חב"ד למען דוברי הספרדית, מעולם לא ציפה לטלפון שאותו קיבל ביום ראשון האחרון. על הקו היה רודריגו פרנאנדס, שגריר צ'ילה בישראל, ובפיו שאלה מפתיעה.

"במה זכיתי לטלפון ממך?", תמה הלפרין ובתגובה הסביר השגריר: "רציתי לשאול את הרב על דבר שהתפלאתי לראות, הרי כחלק מתפקידי כאן במדינת ישראל הוא להכיר היטב את העם היהודי. חקרתי קצת על בית המקדש שנבנה בידי המלך שלמה ונוכחתי לדעת שהמנורה שהייתה בזמן המקדש הייתה עם שבעה קנים אלכסונים ולא עגולים".

השגריר הוסיף ואמר: "אנו ברפובלקה הצי'לנית מקבלים מדי פעם מכתבים ממדינת ישראל ותמיד הלוגו הזה מופיע, גם בפגישות שהיו לי בביתו של הנשיא מר ראובן ריבלין ראיתי את הלוגו הזה ובהרבה מקומות של ממשלת ישראל, ולמדתי שהלוגו הממשלתי היא מנורה עגולה. רציתי לשאול את הרב האם יש לכם הסבר לזה".

בעוד שבמדינת ישראל הסתמכו על המנורה שמוצגת בשער טיטוס, שהינה מעוגלת, בחב"ד מסתמכים על איור של הרמב"ם שבה המנורה הינה בעלת קנים אלכסוניים, כמו כן ברש"י הקדוש בביאורו המפורסם על התורה. לכן החנוכיות של חב"ד ברחבי העולם, בהם בוודאי כזה שראה השגריר היו בזוויות אלכסוניות.

הרב הלפרין הסביר את הפער. "כתוב במפורש בתורה שלנו שהמנורה הייתה עם קנים באלכסון, וגם ה'מיימוניד'ס' (הרמב"ם) כותב בספריו שהמנורה הייתה באלכסון. הרבי מאיר על הטעות הזאת בספריו", אמר. לדברי הרב הלפרין הרבי  מסביר כי שהרומאים גנבו את כלי המקדש הם ביקשו להשכיח מהיהודים איך המנורה נראית, ועל כן הם ציירו את זה בשער טיטוס כעגול.

"נפלה טעות"

"ב-1948 נפלה טעות בממשל הישראלי וציירו את הלוגו עם מנורה עגולה, אני בטוח שיעלו על הטעות ויתקנו את זה, זאת הרי בושה לעם היהודי שנופל טעות כזו בסיסית, אבל הם אנשים ולא מלאכים", גרס הלפרין.

'ישראל היום' מוסיף כי "לא ידוע על כך שמדובר בטעות, אלא בעיצוב מחודש שנעשה על ידי אמנים ישראלים עם קום המדינה. את הסמל עיצבו גבריאל ומקסים שמיר, שהגישו הצעה במסגרת מכרז של ועדת הסמל והדגל שהקימה מועצת המדינה הזמנית. את המנורה, הסבירו, עיצבו בדומה לתבליט שעל שער טיטוס."

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
וואווווו
ד' חשוון ה׳תשפ״א
השגריר לא יהודי, נכון??
וואוו
2.
א גרויסע קידוש השם
ד' חשוון ה׳תשפ״א
קידוש השם גדול, בסוף בעזרת ה' כל מה שאמר כ"ק אדמו"ר יבוא לידי פועל,
ישר כח עצום.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.