מנחם כהן, עיתון כפר חב"ד | יום כ"ז תשרי ה׳תשפ״א 15.10.2020

בסוף הילדים הללו יצטרכו לחזור לכיתה, ללוח, לגיר. מה יקרה אז?

איך בדיוק הילד הזה, התלמיד הזה, שנמצא עכשיו בדיוק בעיצוב הכי קריטי של חייו, ושהמוח שלו מתחיל להתרגל למסכי צבע ולעולם הווירטואלי, אמור לחזור בעוד זמן כזה או אחר ללוח-כיתה ולגיר? • איך בדיוק הוא יחזור למצב החברתי הקודם, כשכל עולמו ומוחו נכנסים לתחום הווירטואלי? אנשים מבינים בכלל את ההשלכות האלה על החיים?
בסוף הילדים הללו יצטרכו לחזור לכיתה, ללוח, לגיר. מה יקרה אז?
ילד לומד במחשב נייד. צילום אילוסטרציה, ארכיון COL

קולו של מנהל התלמוד-תורה שצלצל אליי במהלך חול המועד, היה סדוק משהו. הביטחון העצמי שבדרך כלל מהול בדיבורו הרגוע, נעלם כלא היה. משהו בו השתנה. "אתם חייבים לזעזע את אמות הסיפים", הוא ירה בפרומו לדבריו, שבעבורם טרח לצלצל. "אנשים מתחילים להתרגל לקורונה וזה מזעזע אותי", פתח במונולוג שלו.

המנהל, איש חינוך חב"די זה כמה עשורים טובים, נחרד מהמחשבה שהתחלנו להתרגל למצב הלא-נורמלי שכולנו, כל בני האנוש עלי אדמות, שרויים בו. "איך הזום הפך למשהו נורמלי? איך הפכנו לאדישים כאלה? אתה יודע כמה סכנות עצומות יש במצב החדש – לא רק בריאותית וכלכלית, אלא גם חינוכית? אני לא מומחה בריאות, אני לא גאון כלכלי, אני כן מבין בחינוך ורואה את הסכנות מול העיניים ולא יכול לשתוק".

והוא פירט: "כמעט לכל אדם שמשתמש בטכנולוגיה, לגווניה הרבים, יש הפרעות קשב, ברמה כזו או אחרת, ואין טעם להתכחש לזה. זה חלק מנזקי הטכנולוגיה, לצד מעלותיה. הטכנולוגיה גם תרמה לניוון החשיבה האנושית. אם פעם היינו מתאמצים לאתר רחוב, היום בהקשת מקש אנחנו מתומרנים לשם. אפס חשיבה ומאמץ. וזו כמובן דוגמה קטנה בשביל ההמחשה של ניוון המוח. עכשיו, מה אנחנו מצפים מילד קטן שחצי יום מטפס על הקירות וחצי יום מבלה בלמידה מרחוק?

"איך בדיוק הילד הזה, התלמיד הזה, שנמצא עכשיו בדיוק בעיצוב הכי קריטי של חייו, ושהמוח שלו מתחיל להתרגל למסכי צבע ולעולם הווירטואלי, אמור לחזור בעוד זמן כזה או אחר ללוח-כיתה ולגיר? איך בדיוק הוא יחזור למצב החברתי הקודם, כשכל עולמו ומוחו נכנסים לתחום הווירטואלי? אנשים מבינים בכלל את ההשלכות האלה על החיים של ילדיהם ושלנו?".

מתברר שזה היה רק הפתיח להמשך הנוקב יותר. "ואם זה בפן של הריכוז, מה נאמר על משפחות שבהן יש בעיות פְּנים? כשהתלמיד יוצא לכיתה, הוא חווה עולמות חדשים, אבל כשכל היום הוא בבית, באותה סביבה מאתגרת ולא פשוטה, הוא יוצא חבול, עם נזקים לא פשוטים בכלל, ואני מוצף בפניות. ועוד לא דיברתי על גורמים מזיקים שמנצלים את שהות התלמידים במרחב הווירטואלי, שלעיתים, במקרים כאלה ואחרים, אינו מפוקח דיו, ומחוללים נזקים וד"ל".

ביקשתי מהמנהל המוערך לקחת רגע הפוגה מצרור המידע ששפך לי, כשאני בכלל מחפש איפה להניח את קופסת האתרוג עם חזרתי מבית הכנסת, כלומר מהפרגולה הסמוכה.

מה אתה מציע לעשות, שאלתי בפשטות, מנסה להבין מה אני אמור בדיוק לעשות עם כל המלל שהוא ירה בצרורות, מנסה לחשוב מה אדם מן היישוב אמור לעשות כשזה המצב שכל העולם מתמודד עימו.

"חכה רגע עם הפתרון", ביקש, והמשיך בדבריו: "יש בכל מוסד חינוכי פלח לא קטן של תלמידים הסובלים מבעיות קשב וריכוז. אם עד לקורונה היה להם פתרון כזה או אחר, בדמות מענים חינוכיים וייחודיים, הרי שלאורך כל החודשים האחרונים הכול ירד לטמיון, פשוט צנח. מבעד למסך, או הטלפון, אין שום יכולת אנושית לעקוב אחריהם ולתת להם את תשומת הלב. אין לי תלונה להורים, שמנסים לתמרן בין הצרחות של הקטן לבין התלונות של הגדול. גם הם מתמודדים כמו כולם".

בין דבריו, שלף המנהל נתונים רשמיים, ומהם עולה כי בין 5 ל-10 אחוזים מתלמידי בתי הספר סובלים מהפרעת קשב. "פתאום הורים נאלצים להתמודד עם התופעה הזו ולא מוצאים את עצמם במציאת פתרונות. אין להם צל של מושג איך להעביר כל כך הרבה שעות בבית, לא עם תלמידים רגילים ולא עם בעלי הפרעות קשב, ובפרט כשמדובר במשפחות ברוכות ילדים".

התופעה הזו, לצד תופעות שליליות נוספות, פותחת פערים גדולים וגורמת נזקים עם חשש לאל-חזור. "כשילדים נמצאים בבית שעות על גבי שעות, תקופה כל כך ארוכה, ללא סדר יום ברור, כשהמצב לוט בערפל גם כך וכשההורים משדרים דאגה – אנחנו עלולים לאבד רבים מהם, חלילה וחס", הוא אומר בכאב. "האמן לי שנגעתי רק בקצה הקרחון של הבעיות, ורבות הן בתקופה הזו", הוסיף.

המנהל ביקש לנצל את הבמה ולהודות לכלל הגורמים החינוכיים ובראשם 'אהלי יוסף יצחק ליובאוויטש' שמעניקים תוכן חינוכי רב במצב הקיים ומעשירים את הידע של התלמידים בשלל הפקות מושקעות. "הם עושים עבודה מצוינת שאין לי מספיק מילים כדי להוקיר אותם, אני מדבר על עצם התופעה שכל העולם מתמודד איתה", ביקש להדגיש.

נו, אז מה הפתרון? שאלתי שוב בקוצר רוח.

"אנחנו, בציבור החרדי, היינו צריכים להיות הראשונים בדוגמה חיה לציבור הרחב בישראל. מסיבה פשוטה: דווקא אנחנו, שמבינים את הנזקים החינוכיים העצומים ומודעים להשלכות שלהם, היינו צריכים להילחם על חבישת מסכה והקפדה על ההנחיות ולהוביל לצמצום דרמטי של התחלואה בערים שלנו – שיהפכו לירוקות וייפתחו מחדש. ובמקום זה מה קורה? הערים החרדיות נמצאות בראש רשימת הערים האדומות, ואנה אנו באים? מתלוננים על כל העולם, מאשימים את המבקרים באנטישמיות, לא מביטים לרגע במראה וממשיכים כאילו כלום. למה?!

"הפתרון", המשיך המנהל, "יכול להתחיל מכל אחד ואחת מאיתנו: שימו מסכה, תשמרו על ההנחיות, ותביאו לצמצום התחלואה. אין שום קיצורי דרך. אין שום עיגולי פינות. אין שום מתכון חדשני. רק זו הדרך שתלויה בכל אחד מאיתנו. אחרי שנרד בהיקף התחלואה, נוכל איכשהו לחזור למצב נורמלי ולנסות לתקן קודם כל את הנזקים. דבר אחד בטוח – אסור בשום פנים ואופן להתרגל למצב הזה. זה מצב לא נורמלי! זה מצב לא תקין! מוכרחים לחזור לשגרה הבריאה!".

חורף בריא!

• הטור פורסם השבוע במגזין 'כפר חב"ד'

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
20 תגובות
1.
דברים כדורבנות
כ"ח תשרי ה׳תשפ״א
דברים כדורבנות! חלק מהחרדים שכחו שיש כזה דבר קידוש השם
2.
טענות נכונות, פיתרון לא מתאים
כ"ח תשרי ה׳תשפ״א
מה הקשר בין שמירה על ההנחיות לכמות הנדבקים? זה וירוס, לא מגיפה, מידבק מאוד מאוד. באורח החיים החרדי, סגנון החיים הקהילתי, ריבוי האוכלוסין ב"ה , כל אלה ועוד מקדמים הדבקה בקצב גבוה יותר מאשר בקרב אוכלוסיות אחרות
פשוט לא נכון!
כ"ט תשרי ה׳תשפ״א
נכון שיש יותר סיכויי הידבקות בצורת החיים "החרדית", פשוט גם את זה אפשר לשנות!
כמו להתפלל בחוץ או אם מרחק וכו'.
תירוצים כמו שלך לא מקדמים אותנו לשום מקום חוץ מלהוביל ברשימת הערים האדומות!!!
הפתרון כן מתאים. בטח שיש קשר
ל' תשרי ה׳תשפ״א

צפיפות אוכלוסין יש בבני ברק, לא בכפר חבד.
הכפר הוא מקום כמעט בלי בניינים ויש מרחבים גדולים למנייני חצרות ברווח ברוך ה' אז איך יצא מצב שהוא הפך לאדום??
כי אנשים לא שומרים. אנשים לא קולטים שאם הם מפירים רק הנחיה אחת פשוטה יש לזה השלכות
הרוב המוחלט בכפר כן שומר.
אבל מספיק כמה אנשים בודדים לא אחראים והכפר הופך לאדום. לא בגלל צפיפות ותירוצים אלא בגלל אדם אחד לא אחראי שהגיע לבית הכנסת בלי מסיכה או בגלל אדם אחד שחשב שהוא חכם והפר בידוד והדביק שני אנשים וכל אחד מהם הדביקו עוד 10 אנשים והנה איזה יופי הכפר צבוע באדום
ואין מוסדות.
תקלטו כבר!!!!! כל אחד פה אחראי על כולם!
תפסיקו להתנהג בחוסר אחריות!
פשוט תשימו מסיכה בכל יציאה מהבית.
נכון שזה לא נוח אבל אין ברירה.
מספיק עם תירוצים!
זה תלוי בכל אחד ואחד מאיתנו
3.
לתמודי התורה התורה יש מענה לילדי קשב ורי...
כ"ח תשרי ה׳תשפ״א
פש...........
זה חידוש גדול .
תרשו לי לגחך.
אבל אין ספק שזום הוא סיוט עבר ילדים אלו
הרעשים , התמונות של החברים שמקפצות על המסך...
4.
ומה עם ילדי השלוחים? וכל שאר העולם?
כ"ח תשרי ה׳תשפ״א
האם ילדי השלוחים שלומדים במחשב גם בשגרה רגילה וכן כל שאר העולם חוץ מהחרדים שכן משתמשים במסכים ביום יום הם פגועי מוח ובעלי הפרעות?
ממש לא...
כ"ח תשרי ה׳תשפ״א
ראיתי כמה ילדי שלוחים שלומדים בד''כ דרך האינטרנט שהגיעו עם משפחותיהם לארץ לתקופת זמן קצרה ובזמן הזה ההורים שלחו אותם ללמוד בבית ספר הרגיל עד שיחזרו למקום שליחותם ואותם ילדים הסתגלו בקלות ללימודים עם לוח וטוש...
אני
כ"ט תשרי ה׳תשפ״א
שים לב שילדי השלוחים לא לומדים רק מהמחשב אלא גם בחברותא עם ההורים או עם בחורים שמגיעים אליהם לשליחות.
בנוסף, בגיל ישיבה הם גולים מבתיהם למקום תורה.
גם הם מבינים שהמחשב הוא לא הכלי האופטימלי ללמידה.
דבר נוסף, מדובר בהרגל. ילדי ישראל רגילים ללמידה בבית הספר. למידה בזום היא לא למידה.
הם התרגלו לזה מכתה א
כ"א כסלו ה׳תשפ״א
5.
המאמר נכון אבל המסקנה לא נכונה
כ"ח תשרי ה׳תשפ״א
6.
משהו לא ברור לי
כ"ח תשרי ה׳תשפ״א
איך הילדים שהתרגלו לפני הקורונה ללמוד בבית ספר איך הם מצליחים ללמוד בזום??? כמו שהילדים הצליחו ללמוד זום אפילו שהם התרגלו למשהו אחר גם הילדים שרגילים רק לזום יצליחו בסוף (אחרי הקורונה) ללמוד בבית ספר רגיל. לא רואה שום בעיה.
(ובבקשה לא לבלבל את המוח על זה פגעי הטכנולוגיה וכו' וכו', שום דבר לא יקרה מללמוד בזום).
בטוח
כ"ט תשרי ה׳תשפ״א
אין לך ילדים בבית, אחרת לא היית חושב ככה
היראו עיניך את מה שידך כותבת?!
כ"ט תשרי ה׳תשפ״א
ישנם ילדים רבים שלא היו חשופים לפגעי(!!!) הטכנולוגיה, חלקם לגמרי וחלקם חלקית, אבל ברור שהקורונה גרמה גם להיפך הקדושה (וד"ל ואכמ"ל) אצל הרבה לצערנו.
מה שנותר לנו הוא לנסות למזער את הנזקים, או יותר נכון לחפש איך ניתן להפוך את החיסרון ליתרון...
בכלל בנושא זה מומלץ לא לשחק אותה ראש קטן, לא הזום הוא מקור הבעיה, אבל...
7.
הלוואי
כ"ח תשרי ה׳תשפ״א
אם עטיית מסכה היתה עוזרת באמת להוריד תחלואה.... חוץ מהקטע שאצלנו החרדים המשפחות צפופות יותר.ולכן יש מצב שההדבקה גדולה יותר, יש גם עוד חלק שהרבה אנשים לא אוהבים לדבר על זה, אבל בהחלט אני נוטה לחשוב שתוצאות הבדיקות (שמלכתחילה משרד הבריאות אמר שיש 40% טעות) לא אמינות בעליל! ויש לי הרגשה שמוסרים תשובות "חיוביות לאיזורים חרדים באופן שוטף.... (מקרים שאני מכיר--(מסתמא הם לא היחידים) שהתקשרו להודיע לבעל שהוא יצא חיובי האישה ענתה כבר שבוע שאני מנסה לתפוס מישהו ולומר ששכחו את הבדיקות על השולחן... ועוד משפחה שקיבלה תשובה חיובית על ילד שכלל לא עשה בדיקה.. וכ'ו.. )
בקיצור צריך להיזהר ולהישמר *ע"פ תורה,* אבל לא להיות תמימים יותר מידי בקשר להנחיות הרשויות.. כי לא טובתינו הם דורשים....
שטויות במיץ עגבניות!
כ"ט תשרי ה׳תשפ״א
במקום לשחק לידיהם של אותם גורמים קיצוניים, שמנסים להבעיר אש בעם ישראל, ולגרום לשנאה הדדית.
מסיכה עוזרת - עובדה! - רוצה להכחיש תעשה דוקטורט בנושא ואז...
אף אחד לא חושב ברצינות שיש אפי' אחד מכל הפוליטיקאים וכיוצ"ב שחושב על טובתנו, ולמרות זאת בכל נושא כזה הרבי תמיד הורה להישמע לרשיות המוסמכות בנושא.
לדעתי כל הספיקות בדבר התועלת של המסכות נובעת מתוך רצון עצלנות ואגואיסטיות!!! חוסר כח לחבוש מסכה, ואם זה פוגע אז זה בעיקר במבוגרים וכו'...
8.
שטויות והבלים!
כ"ח תשרי ה׳תשפ״א
הלמידה במחשב עדיפה עשרת מונים מהלמידה בטלפון
מה גם שאחרי הגל הראשון לא ראינו שתלמידים השתגעו וכד'
באמת? לא ראית?
כ"ח תשרי ה׳תשפ״א
אתה יכול לשאול מורים מה האחוז של ההקשבה בזום
הכוונה
ל' תשרי ה׳תשפ״א
של הכותב זה שעדיף זום מאשר טלפון!
ברור לכולם שזה לא אותו דבר
9.
המאמר נכון אבל המסקנה לא נכונה
כ"ח תשרי ה׳תשפ״א
נכון שהמצב שלא לומדים בכיתות רק בצורה וירטואלית זה דיעבד גמור ואפילו יותר מכך, אבל מה שצריך לעשות זה לחזור ללימודים בצורה סדירה כמו שעושים בהרבה תלמודי תורה כמו שסיפרו לי קרובי משפחה בביתר עילית, המצב הוא כ"כ אבסורדי הרי אי אפשר להתעלם שאחרי כל כך הרבה זמן בר לא שומרים על כל הכללים זה המצב ואי אפשר להתכחש, אז בדיוק לימוד תנוקות של בית רבן שעל זה העולם עומד זה נזניח
לסיכום המאמר של המנהל הנכבד שהמצב חמור צריך להוביל למסקנה המתבקשת לחזור לספסל הלימודים ובמידת האפשר לשמור על כללי ריחוק, אבל כאן ועכשיו צבאות השם צריכים לחזור לתלמוד תורה
10.
אני
כ"ט תשרי ה׳תשפ״א
הפיתרון הוא לא המסכה.
כל מחלים מקורונה וגם מי שלא אומרים במפןרש שכולנו נידבק בקורונה. השאלה היא רק מתי ואם נפתח תסמינים.
אני יכול להעיד בפניך שבמקום הלימודים של בני לא הקפידו על מסכות אולי בגלל שגם על מרחק לא ניתן להקפיד אלא אם כן שוברים את קירות הכיתה. היה שם תלמיד שחלה עם תסמינים קלים ואף אחד לא נדבק.
יש להחזיר את כל התלמידים והתלמידות לבית הספר בכל ערי ישראל בהקדם כי כל יום שעובר כשהם בזום או בטלפון הוא אסון!!!
וירוס הקורונה לא משתווה בסכנה שלו לסכנה הנפשית והחינוכית שילדים רבים מבתים טובים מצויים בה.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.