מערכת COL | יום כ"ד תשרי ה׳תשפ״א 12.10.2020

ישיבות חב"ד חוזרות לקפסולות? החלטה סופית תתקבל בסופ"ש

דריכות בישיבות חב"ד בארץ לקראת הכרעת הממשלה האם ישובו הישיבות ויפתחו במסגרת ה'קפסולות' • אחד מראשי ישיבות חב"ד בארץ אומר ל-COL: "מוכנים לחזור בכל רגע למתכונת הקפסולות בישיבה. בלי שנקבל הוראות ברורות בכתב מהגורמים הרלוונטיים, אף אחד לא רוצה לקחת אחריות"
ישיבות חב
לימוד ב'קפסולה' בישיבה (אילוסטרציה, ארכיון COL)

 

דריכות בישיבות חב"ד בארץ לקראת הכרעת הממשלה האם ישובו הישיבות ויפתחו במסגרת ה'קפסולות'.

מחר (שלישי) יתכנס קבינט הקורונה, ויחליט על הצעדים להקלות מהסגר הכללי בארץ. הערים האדומות יישארו בשלב זה תחת מגבלות הסגר, ויתכנו גם צעדים נוספים.

שר הביטחון פני גנץ פרסם "עדכון קצר על הצעדים שאנו עושים כדי שנצא מהסגר הזה חכמים ומוכנים משנכנסנו, ובפעולות שאנחנו נוקטים כדי לשטח את העקומה ולהציל חיים". אחד הצעדים שציין גנץ, היה פתיחת הישיבות במתכונת קפסולות:

"אנחנו מפנים בתיאום עם הרשויות המקומיות אלפי חולים שלא יכולים להישאר בבית ל-26 מלוניות קורונה ונערכים לחזרת תלמידי הישיבות - הפעלת ישיבות במתכונת מלוניות\קפסולות."

גם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות הפרופ' איתמר גרוטו, בעד חזרה לשגרה מדורגת במערכת החינוך ודווקא שיבח את מתווה הקפסולות בישיבות: "מתווה הקפסולות בישיבות הצליח", אמר גרוטו. "לא הוחלט בדיוק היכן יפתחו מסגרות החינוך. יהיו הקלות בקרוב זה לא יהיה סגר אבל עדיין זה יהיה קרוב לזה. נצטרך להתרגל להגבלות מחמירות שתהיה לנו שליטה במצב". לדבריו, "יהיו הבדלים בין הערים, הרמזור יכנס רק בעוד 4-6 שבועות".

'כאן חדשות' מדווח כי פוליטיקאים חרדים בכירים מקדמים יוזמה, במסגרתה יסכימו להגבלות מחמירות על הערים האדומות שמרביתן חרדיות, אך במקביל תהיה הסכמה לפתיחת תלמודי התורה והישיבות. המתווה המוצע הונח על פתחם של רבנים בציבור החסידי הכללי והליטאי.

כאמור, מחר יום שלישי יתכנס קבינט הקורונה, שם ככל הנראה יוחלט על פתיחה מדורגת במוסדות החינוך.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום בדיון לקראת ישיבת קבינט הקורונה ביום שלישי ליישובים האדומים ולאפשרות של שחרור הדרגתי מהסגר הכללי בארץ, לעומת השארת הסגר ביישובים אדומים (שרובם יישובים חרדים), ואמר כי הוא משוכנע שמודל הרמזור הוא הנכון, אך סייג כי "זה צריך להיות בתיאום של ראשי הערים".

מסתבר כי הדעות חלוקות על הצלחת או אי הצלחת מתווה הקפסולות בישיבות. חלק סוברים שהמתווה נכשל לאחר שהיו מספר מקרים של הדבקה בישיבות בתוך הקפסולות, ואילו אחרים דווקא מצדדים במתכונת שהוכיחה את עצמה בשטח, כשמקרי הדבקה טופלו ברמה המקומית בישיבות שהפכו ל'מלוניות קורונה' ובכך לא נמשכה שרשרת הדבקה נוספת מחוץ לישיבה.

משיחה שערך COL עם מספר אנשי צוות בהנהלת הישיבות של חב"ד בארץ, וכן עם ראשי ישיבה, יש שאיפה להחזיר את התמימים מהר ככל האפשר לישיבות במתכונת שפעלה לפני החגים, מתווה הקפסולות, תוך הפקת לקחים מהפעלת המתווה ויישומם בשטח.

כמו שפורסם ב-COL בהרחבה לפני החגים, ישיבת תות"ל מגדל העמק הפכה למלונית קורונה בתיאום מלא עם פיקוד העורף, לאחר מקרי הדבקה, וגם בחורים מקרית גת שוכנו שם עד שהבריאו.

אחד מראשי הישיבות בחב"ד עמם שוחחנו, אומר ל-COL כי "בישיבות רוצים לחזור לשגרת לימודים עם מתווה הקפסולות. הרי אי אפשר למשוך את המצב הזה לנצח, הבחורים צריכים לחזור למסגרת. בלי שנקבל הוראות ברורות בכתב מהגורמים הרלוונטיים, אף אחד לא רוצה לקחת אחריות".

גורמים פוליטיים חרדים חוששים מה'עליהום' שעלול להיווצר באם תתאפשר בקבינט הקורונה כבר מחר פתיחת הישיבות ואילו עסקים יישארו בהגבלות במסגרת השחרור ההדרגתי של המשק במספר שלבים.

"יש מחלוקת בתוך הממשלה האם מתווה הקפסולות היה טוב או לא. בנוסף, למפלגות החרדיות יש בעיה עם זה שיש 'עליהום' על הציבור החרדי וזה לא יעבור בשלום בתקשורת אם יפתחו ישיבות לפני שפותחים חנויות", אומר הגורם.

בישיבות ממתינים בדריכות להחלטות הקבינט, ובהתאם לכך יחליטו בסוף השבוע על הצעדים הבאים.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.