שלמה מן | יום י"ב תשרי ה׳תשפ״א 30.09.2020

בית הכנסת ההיסטורי של העיירה ליובאוויטש שוחזר • מה יש בו?

היסטוריה בליובאוויטש: בית הכנסת המפורסם של העיירה, הצמוד לאוהל הק', בו ערך כ"'ק אדמו"ר הרש"ב נ"ע את המעמד המרטיט של העקדה שוחזר ונבנה מחדש בימים אלו • אתר COL מגיש תיעוד בלעדי לצד סקירה היסטורית על המבנה • השליח הרב גבריאל גורדון: "לראשונה אי פעם יוכלו כהנים לראות את האוהל הק' מבפנים"
בית הכנסת ההיסטורי של העיירה ליובאוויטש שוחזר • מה יש בו?
בית הכנסת הצמוד לאוהל כפי שנראה כיום (באדיבות המצלם)

בבית החיים היהודי בעיירה ליובאוויטש הולכת ונשלמת בימים אלו בניית אחד ממבניה ההיסטוריים של חסידות חב"ד - "בית הכנסת של העקדה", בסמוך לאוהל שבו טמונים הוד כ"ק אדמו"ר ה'צמח צדק' ובנו בעל יום ההילולא כ"ק אדמו"ר מהר"ש.

"בית הכנסת של העקדה" הוקם בקיץ תרכ"ו, חודשים אחדים אחרי פטירתו של ה'צמח צדק', בסמוך לציון הקדוש - כפי שהוקמו בתי כנסת גם בסמוך לציוניהם של כ"ק אדמו"ר הזקן וכ"ק אדמו"ר האמצעי, בהאדיטש ובנייעז'ין.

בספרו 'ליובאוויטש וחייליה', תיאר הרב פולע כהן ז"ל, מתקופת לימודיו בישיבה בעיירה, כי "הכניסה לאוהל הייתה דרך בית כנסת שהיה בנוי לצדו, בצפונו הייתה דלת שדרכה היו נכנסים לאהל, ושם מונח קרש לסימן שעד כאן מותר לכהנים להכנס".

בבית הכנסת התקיימו תפילות מידי שבת וחג, ושם גם התקיים "מעמד העקדה" החב"די, כפי שסיפר הרבי בהתוועדות י"ב תמוז תש"כ. תוכן הסיפור בקצרה: כאשר היה הרבי הריי"צ בן 15, לקחו אביו כ"ק הרש"ב נ"ע לבית הכנסת הזה, אחרי שטבל בנהר. פתח את ארון הקודש ואמר: "הנני מביא היום את בני לעקידה. בענין העקידה יש עוקד ונעקד. אברהם אבינו ע"ה עקד את יצחק בנו כדי שלא יהיה בו פסול ח"ו. ברצוני שהעקידה תהיה כפי הרצוי. הנני כורת ברית עמך. מהיום הנני מוסר לך את העבודה בעסקנות הכלל בעניינים גשמיים ובעניינים רוחניים".


בית הכנסת לאחר השחזור, כיום (באדיבות המצלם)


אחרי עזיבת כ"ק אדמו"ר הרש"ב ועימו תלמידי ישיבת 'תומכי תמימים' את העיירה בשנת תרע"ח, בשל מלחמת העולם הראשונה, הרסו הגויים את האהל ואת בית המדרש הצמוד אליו והעלו אותו באש.

השליח בליובאוויטש, הרב גבריאל גורדון, אשר מפתח את המקום ומשחזר את אתריו ההיסטורים בשנים האחרונות לתועלת רבבות חסידי חב"ד ברחבי תבל, מספר ל-COL כי מצא את רצפת העץ המפויחת מתחת לשכבת אדמה.

"גילינו גם, בתוך ערימות העפר, שאריות של מנורות, מסמרים וצירים מבית הכנסת שבו הייתה פרשת העקידה", מספר הרב גורדון. "ברצפה החדשה הותרנו מספר מקומות שבהם ניתן לראות חלקים מהרצפה של בית הכנסת שהיה במקום ונשרף, הנחנו שם רצפת זכוכית כדי שהבאים למקום יוכלו לראות במו עיניהם את הרצפה העתיקה. אנחנו עובדים בפיתוח בית העלמין ואיתור מצבות בליובאוויטש כבר למעלה מ-5 שנים, כמובן תוך התייעצות עם הרבנים על כל צעד ושעל".

ספר לנו כיצד נראה בית הכנסת המשוחזר כעת?

"בתום כשנה וחצי של עבודות, שוחזר בית הכנסת ההיסטורי. בדרומו של המבנה טמונים הרביים, כפי שהיה בעבר, כאשר הכניסה מבית הכנסת אל הציונים נמצאת בצפון בית הכנסת וחלון גדול מאפשר לכהנים - לראשונה אי פעם - לראות את מקום מנוחתם. הקהל הקדוש יכול גם להתפלל וללמוד במקום ואף הוצבו שם ארון קודש וספרייה.

"אני מתרגש מאוד על הצלחת השחזור עצמו וגם על כך שכהנים יוכלו להתפלל שם, בסמוך מאוד לאוהל הקדוש".

למרות הקורונה והמשבר הכלכלי בעקבותיה, גורמים בחב"ד ומחוצה לה ממשיכים לעמוד לימין הפרויקט, כשבראשם עומד ארגון 'גדר אבות' מיסודו של הרב משה יוסף רובין מקימפולונג זצ"ל והכל במימונו של הנגיד הרב יוסף יצחק הלוי פופאק מניו יורק, בהשתדלות הרב מנחם מענדל הלוי לוין.

יצוין כי בנוסף לבניית בית המדרש הצמוד לציון, נסללה גם מדרכה ראויה לשמה – שחסרונה הורגש היטב עד כה – מהכניסה לבית העלמין ועד למבנה החדש והדבר יסייע בעד אלפי היהודים המגיעים מידי שנה להשתטח על הציונים בליובאוויטש, אשר מספרם עולה כל העת.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.