מערכת COL | יום י"ב תשרי ה׳תשפ״א 30.09.2020

תאוריית 'חסינות העדר': התופעה מחלחלת גם בקהילות חב"ד?

תיעוד שירת ה'דידן נצח' בטיש של חסידות ויזניץ' בראשות האדמו"ר במוצאי יום כיפור, והפינוי על ידי המשטרה ממשיך להסעיר את הציבור החרדי • יהודה שלזינגר בכתבת שער ב'ישראל היום', טוען כי לא מעט חסידויות החליטו פשוט "להיכנע" לקורונה • ומה קורה אצלינו, בקהילות אנ"ש, האם קיימת התרופפות? • הצביעו והשפיעו: עד כמה לדעתכם יש להתריע על אי עטיית מסכה בבתי הכנסת? • סקר COL
תאוריית 'חסינות העדר': התופעה מחלחלת גם בקהילות חב
שירת 'דידן נצח' של האלפים במוצאי יום כיפור אצל האדמו"ר מויזניץ, לפני הפינוי על ידי המשטרה (באדיבות המצלם)

תיעוד שירת ה'דידן נצח' בטיש של חסידות ויזניץ' בראשות האדמו"ר במוצאי יום כיפור, והפינוי על ידי המשטרה ממשיך להסעיר את הציבור החרדי.

יהודה שלזינגר בכתבה נרחבת ב'ישראל היום', טוען כי לא מעט חסידויות החליטו פשוט "להיכנע" לקורונה בטענה כי הנחיות הריחוק החברתי גובות "אבידות רוחניות" רבות יותר מאשר קורבנות בנפש.

סרטון שהופץ ברשתות החברתיות במוצאי יום הכיפורים, מציג שירת 'דידן נצח' בלחן החב"די המוכר, כשאלפי החסידים שרים לעידוד האדמו"ר, כ"ק האדמו"ר מויזניץ שליט"א. לאחר מכן התרחש פינוי המוני של החסידים ורבם מבית המדרש על ידי המשטרה. יש לציין כי מרבית החסידים היו ללא מסכות, וללא שמירת מרחק חברתי.

שירת 'דידן נצח' של האלפים במוצאי יום כיפור אצל האדמו"ר מויזניץ, לפני הפינוי על ידי המשטרה:

שליזנגר, במאמר כותרת ב'ישראל היום', מגולל את התייחסות בחסידות ויזניץ, לגל הנוכחי של הקורונה, ומה שהביא לדעתו למצב הזה.

"נשמע לי כמעט בלתי נתפס שחצי שנה אל תוך הקורונה - והאדמו"ר הבכיר מפר את הכללים. אז ביררתי. דיברתי עם חסידים בוויז'ניץ ומחוצה לה, עם קרובים לכמה אדמו"רים אחרים, והתברר שאנחנו, הציבור הכללי, מצקצקים בזעם ודורשים מהחסידים לשמור על ההנחיות כשהם, למעשה, החליטו להחיל על עצמם מדיניות אחרת לחלוטין - להדביק את כולם ולעבור את זה. חיסון העדר.

"מבחינתם, לא מדובר בזלזול בהנחיות, ואין באמת בעיות הסברה בהוראות פשוטות כמו עטיית מסיכה, מניעת התקהלות ושמירה על היגיינה. מה כן? יש מדיניות מכוונת ומודעת של לא מעט אדמו"רים שקובעת כי המבוגרים והמצויים בסיכון ישמרו על עצמם, אבל הצעירים והתנהלות החסידות ממשיכים בחייהם כרגיל", כותב שלזינגר.

שלזינגר מסייג כמובן את מסקנותיו, וטוען ש'רוב החרדים מקפידים', אך מדובר בתופעה שכבר מזמן אינה שולית:

"מדיניות "חסינות העדר" של החסידים בחצרות אלו היא עובדה מוגמרת. מי שחושב שהיא הפיכה - טועה. השאלות הן רק אם, מתי ואיך היא תשפיע על המדינה כולה.

”אדמו"רים סבורים שהמחיר של שמירה על ההנחיות כבד מדי. הקורונה זרעה הרס וחורבן בעולם החרדי. החשש הוא מנשירה של אלפי בחורים. החסידויות בנויות על קהילתיות. הערך הכי חשוב: הצטופפות סביב האדמו"ר. אי אפשר לומר לחסיד לא להתקרב לרבו, פשוט אין סיכוי."

• 

ומה קורה בקהילות חב"ד? האם התופעה מחלחלת?

קהילות אנ"ש חב"ד ברחבי הארץ, נחשבות כשומרות באופן קהילתי על ההנחיות. במרבית בתי הכנסת בריכוזי אנ"ש בארץ, ההנחיות נשמרות.

לצד זאת, בכפר חב"ד ונחלת הר חב"ד, בשכונת חב"ד בלוד וכן בצפת, חוו גרף עלייה מדאיג לאחרונה. יש שהסבירו כי מדובר בזינוק 'לא טבעי' וזאת לאחר פתיחת שנת הלימודים בבתי הספר ובישיבות, מה שמגובה במספרים ועובדות.

בי"ד רבני חב"ד, ורבני הקהילות קראו שוב ושוב להישמר ולהקפיד על ההנחיות.

אך מה האווירה בשטח? האם אכן כולם מקפידים על עטיית מסכות ושומרים על הרחקות חברתיות כנדרש? והאם המצב גורם לחיכוכים מיותרים?

א', אחד מגבאי בית כנסת בכפר חב"ד: "לקחנו על עצמינו אני ומתפלל נוסף, ובאישור הגבאי, להיות 'ממוני קורונה'. לאחרונה ארעו תקריות לא נעימות, כולל ביום כיפור עצמו. מתפללים (אמנם חריגים) שלא עוטים מסכה, כל אחד מסיבותיו הוא, מסרבים בתוקף לעטות מסכה ונוצרו מצבים לא נעימים".

האם לדעתך יש לכפות על עטיית מסכה אם הערה לא מועילה?

"לדעתי האישית כן. מדובר ב'שפיכות דמים' כפשוטו, גם מי ש'עבר את זה' אין לו זכות להיכנס ללא מסכה. א. כי מחקרים מראים שמי שחלה עלול להדבק שוב ולסכן אחרים. ב. בכך הוא מפר משמעת קהילתית ואף אחד לא אמור לדעת את העבר הרפואי שלו".

י', מתפלל מניין חצרות מנחלת הר חב"ד, דווקא סבור בדיוק להיפך: "בעיני מספיק להעיר על עטיית מסכות ולתזכר באמצעות מודעות בבית הכנסת. 'שפיכות דמים' בעיניי, של הלבנת פנים ברבים גוברת על כביכול 'שפיכות דמים' של מישהו, בודד או בודדים שלא עוטים מסכה. בדרך כלל מדובר באנשים אחראיים שיש להם סיבה אישית מדוע לא יכולים לעטות מסכה. אף אחד לא יכול ולא צריך להכנס לו לחיים האישיים והוא לא חייב לתת דו"ח לאף אחד."

בעיניך הוא לא מסכן את סביבתו?

"מי שחושש שלא יתקרב אליו וישמור ממנו מרחק. אפשר להעיר בצורה יפה ומכבדת, ובאופו אישי. כל הוויכוחים הללו סביב הדבר הזה בתוך בית הכנסת גרועים יותר מהסכנה של מישהו ללא מסכה".

הוויכוח שהובא לעיל, משקף לאחרונה תופעה קיימת: מסתבר כי התופעה של 'קונספירציות' שונות ומשונות מחלחלות בכל מקום, ולצד מי שלא עוטים מסכות בשל מצב בריאותי, או ש'עברו את זה', יש גם כאלו, בדיוק כמו בחצרות החסידים המדוברות לעיל – שסבורים שכביכול המחלה אינה כה מסוכנת כפי שמנסים לצייר, וכי "במוקדם או במאוחר כולם ידבקו בה", וכיוצא באלו.

יש גם טוענים כי "הנזק של מניעת התפילות בבתי הכנסת וההגבלות החברתיות פוגעות ביהדות יותר מכל דבר אחר", מזלזלים בפועל בהנחיות, ועוטים מסכה "לצאת ידי חובה", כגון עטיית 'מסכת סנטר' וכדומה.

מסתבר כי לעומת ה'גל הראשון' בו היתה תמימות דעים מלאה בקשר לדרכי הזהירות והגדרתן כ'פיקוח נפש', חלה התרופפות ציבורית כללית שמחלחלת גם לקהילות אנ"ש. ההתרופפות באה לידי ביטוי מצער לאחרונה גם בוויכוחים סוערים בבתי הכנסת סביב הנושא הטעון, דבר כשלעצמו מצריך עריכת חשבון נפש כללי.

• 

הצביעו והשפיעו: עד כמה לדעתכם יש להתריע על אי עטיית מסכה בבתי הכנסת?

כנסו להצביע וצפו בתוצאות>>>

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
32 תגובות
1.
מגמתי
י"ב תשרי ה׳תשפ״א
החולים בריכוזים החב"דיים זה בעיקר התמימים
(בלוד, צפת, כפרחב"ד, ק"ג קטנה וגדולה, מגדל ועוד) בכל אלו היה התפרצות לאחרונה
לפירוט
י"ב תשרי ה׳תשפ״א
רק בלוד 30
ובצפת עוד 160
והשאר בתהליכי הבדיקות
תיקון פירוט
י"ב תשרי ה׳תשפ״א
אין כבר בישיבה בלוד נדבקים הכל שם נקי כבר
טעות
י"ג תשרי ה׳תשפ״א
לא היתה התפרצות בישיבה בכפחב"ד
2.
אחד שיודע!
י"ב תשרי ה׳תשפ״א
באחת הישיבות (לא אנקוב בשמה מטעמים מובנים) באמת עשו את זה בשביל להידבק ולהחלים ואז לטוס. חכמי חלם
גם אני יודע
י"ב תשרי ה׳תשפ״א
לא רק שם. יודע בוודאות על 2 ישיבות שהיו בהן הדבקות מכוונות והמוניות כדי לטוס.
חבד חייבת שינוי!
י"ב תשרי ה׳תשפ״א
זה לא יכול להיות שאנו כחסידי חבד נתייחס למגיפת הקורונה כאל סיפור בדיוני ולא מציאותי. חייבים לקחת את זה ברצינות, אנשים נפטרים ל"ע בקצב מסחרר!!
מה הרבי היה אומר על זה?
י"ב תשרי ה׳תשפ״א
לסכן אחרים בשביל להגיע אליו. באיזה פנים אפשר לבוא אליו ככה???
צודק
י"ב תשרי ה׳תשפ״א
באמת למה לסכן מבואת גרים תסתכלו בתמונות של צאת כיפור ב 770 ה' ירחם חילול ה' פשוטו כמשמעו
למה חכמי חלם?
י"ב תשרי ה׳תשפ״א
ממילא היתה אצלם התפרצות ובמקום לחזור לבתים ולסכן אנשים בכל הארץ, הם פשוט נשארו שם, וככה באמת יכולים לטוס ואחרי זה יש להם נוגדים והם לא מסכנים אנשים.
מספיק אנשים יקרים גם מבוגרים וגם צעירים...
י"ב תשרי ה׳תשפ״א
בואו רק ניזכר מה קרה בקראון הייטס לפני חצי שנה..
שם זה היה בבת אחת ובפתאומיות, כאן אי אפשר לומר לא ידענו.
בואו וניקח אחריות!
המסיכה עוזרת זה מוכח. והבידוד הכרחי לקטיעת שרשרת ההדבקה!

לאחד שיודע
י"ג תשרי ה׳תשפ״א
במחילה מכבוד תורתו, ההדבקה בישיבה (שלא אנקוב בשמה מטעמים מובנים) נוצרה שלא במכוון, ומאליה, כמו שבהרבה ישיבות זה קרה.
רק שכדי לא לעורר התפרצות בעוד הרבה משפחות וקהילות נשארו הבחורים בישיבה כבמלונית, הבריאו, עברו בידוד, ובסוף זכו בדיעבד גם להגיע לרבי...
צודק מבחינה עקרונית.
י"ג תשרי ה׳תשפ״א
אומנם אכן רוב הישיבות נדבקו שלא במכוון, אבל אני יודע על ישיבה שהעבירו בה את אותו בקבוק בין התמימים, וזה לא משהו חדש.
לא נכון!
י"ג תשרי ה׳תשפ״א
בחורים רבים חזרו הביתה לבידוד.... ובדרך מה? לא נגעו בעמודים? בספסלים ציבוריים? לא סיכנו? ומה אם בגלל בחור שנדבק באופן מכוון, אדם מבוגר נפטר? או אפילו צעיר? מי אתה שתחליט לחרוץ גורלות של אנשים? איפה הערבות ההדדית? איפה? ומה עם עצמנו? איפה ונשמרתם? בחור יכול להחליט 'לי לא ילך קשה?'
3.
בית מנחם כפר חב''ד נזהרים ונשמרים
י"ב תשרי ה׳תשפ״א
גם האורחים מבחוץ יודעים שאין כניסה ללא מסיכה על האף והפנים
4.
ל: י מנחלת הר חב"ד
י"ב תשרי ה׳תשפ״א
הבעיה זה לאו דווקא האדם הספציפי שלא חובש מסיכה, יש רבים בשכונתינו שלא היו רוצים לחבוש אבל בגלל שזה לא נעים להיות שונה הם חובשים, ככל שיהיו יותר חוכמולוגים שלא יחבשו מסיכה יתרבה באופן מימלא אותם חוכמולוגים. (ויש לא מעט כאלו..) מי שלא חובש מסיכה מסכן ב 2: 1. הוא עצמו גורם לסביבתו לזלזל בדבר שיכול להציל חיים כפשוטו. 2. עצם אי חבישת מסיכה הוא חמור. וד"ל
5.
מצחיק!
י"ב תשרי ה׳תשפ״א
צריך לערוך חשבון נפש על זה שאנשים חושבים פעמיים על מה שהתקשורת הממסדית מפמפמת?!
צריך לדעת לקבל ביקורת. כפשוטו.
י"ב תשרי ה׳תשפ״א
אסביר
י"ג תשרי ה׳תשפ״א
התכוונתי להתבטאות בכתבה על כך שיש לערוך חשבון נפש בעקבות ויכוחים סוערים בבתי הכנסת, ואיני מבין מדוע ולמה בני אדם לא צריכים להשתמש במוח שאלוקים העניק להם...
אל תסביר
י"ג תשרי ה׳תשפ״א
לא תמיד יש צורך במוח. לפעמים דרושה קבלת עול
6.
לא הבנתי את י'
י"ב תשרי ה׳תשפ״א
נשמע טיעון לא הגון ולא צודק.
מי שמעוניין להסתובב ללא מסיכה שלא יכנס לבית כנסת.
שישאר ספון בביתו ובחצרו שלו.
7.
לצערנו
י"ב תשרי ה׳תשפ״א
הרוב הבריא בחב"ד אכן שומר
אבל לצערנו ולבשתנו אכן יש אלפי אנשים בחב"ד שלא שומרים על ההנחיות זה כולל פתיחת מקוואות ובתי כנסת קידושים וכו' נגד עמדת בי"ד רבני חב"ד
מאתר משרד הבריאות:
י"ב תשרי ה׳תשפ״א
האם נגיף קורונה החדש יכול להתפשט דרך מי בורות הטבילה במקוואות?
אין עדות לכך שנגיף הקורונה מועבר באמצעות המים. הפעלה, תחזוקה, טיפול וחיטוי נאותים של המים, וכן ניקוי וחיטוי של משטחים ושמירה על הנחיות משרד הבריאות מונעים את הפצת נגיף COVID-19.
מי בורות הטבילה במקוואות מוחלפים בתדירות גבוהה ועוברים תהליכי סינון וחיטוי בכלור, בברום או בחומר אחר שאישר המנהל, כנדרש בתקנות רישוי עסקים (תנאי תברואה נאותים למקוואות טהרה, 1999).
מנהלי המקוואות נדרשים לפעול בהתאם לדרישת תקנות אלה, ובהתאם לתקנות שעת חירום ולהוראות המנהל לעניין המקוואות.

https://govextra.gov.il/ministry-of-health/corona/corona-virus/faq-corona/
8.
איפה המסיכות???
י"ב תשרי ה׳תשפ״א
אני מכיר בית כנסת מסויים אין מסיכות ואין מרחקים כלל וכלל ולא שיש שם איזו תאוריה כגון דא אלא סתם זלזול הנובע מעצלנות גרידא!!
לתגובה 8
י"ב תשרי ה׳תשפ״א
תפרט בבקשה באיזה מקום מדובר שנדע לא להגיע לשם?
תודה
9.
נכון הייתי בבית מנחם ונזהרים
י"ב תשרי ה׳תשפ״א
הקהל במרפסת וברחבת הכניסה וכולם עם מסיכות
10.
חשוב
י"ב תשרי ה׳תשפ״א
חשוב להבין שנוגדנים זה דבר שנעלם מהגוף אחרי כמה חודשים ואז חוזרים להיות בסיכון אני יודע שבישיבה אחת בארץ בחורים עשו בדיקת נוגדנים והם חלו בקיץ שעבר והרבה יצאו שלילים לנוגדנים(שאין להם נוגדנים) ומי שלא מבין את החומרה שיצפה בסרטון של הרופא החב"די זה נמצא ב"הכי ניצפים" באמצע האתר
11.
מכחישי הקורונה גרועים ממכחישי השואה
י"ב תשרי ה׳תשפ״א
הקורנה פוגעת מול עינינו במליון איש ואומרים שאין כלום??? בעניני צבא הרבי אמר שחובה לשמוע לאנשי צבא אז איך םה כל הרופאים הפכנו אותם לאנשים עם מטרות שליליות..בושה וחילול ה' לראות אברכים רציניים משכנעים אחרים שאין כלום
אולי הם פחות רציניים
י"ג תשרי ה׳תשפ״א
ממה שחושבים. יתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים
לא אהבתי את הכותרת...
י"ג תשרי ה׳תשפ״א
12.
קבינט הקורונה האזרחי חרדי
י"ג תשרי ה׳תשפ״א
א. יש להוציא את כלל המאומתים מתחת גיל 30 מהספירה בכלל! (שפעת ותו לא ע"ע כלל בחורי הישיבות אלפים שנדבקו ללא תופעות מיוחדות בכל אופן באלפית האחוז בלבד. שוב שפעת.)
ב. יש להפעיל הסברה על קבוצת הסיכון, הגשת עזרה ושמירה אחראית והדדית על היקרים לנו. ללא ביקורים והשתתפויות בשמחות
ג. להתמקד בתחזוק מערכת הבריאות, תוספת מיטות אשפוז, הכשרה מהירה של כח אדם.
ד. לחזור לשגרה ככל האפשר הקו3ונה איתנו לעוד תקופה ממושכת וחייבים לחזור לחיות אחרת נאבד את שפיותינו! רוחניותינו, פרנסתינו. די לסגרים! די להשבתת מערכת החינוך!

זה תשפ"א!!!!
13.
יש עוד משהו חשוב שיש לפרסמו
י"ג תשרי ה׳תשפ״א
ב"ה משום מה כל הדיונים רק על "איך להזהר שלא להידבק, ולא להדביק".
אבל יש עוד תחום מאוד חשוב שמשום מה לא מדגישים אותו מספיק. וזה התחום של איך צריך כל אחד להכין את הגוף לאפשרות של הידבקות ח"ו בנגיף הקורונה.
וכן איך צריך לאכול ולשתות ולהתנהג אם מישהו כבר נדבק בנגיף הקורונה.
אין ספק שפרסום של מידע כזה יכול להציל נפשות רבות.
בדיוק כמו שיש תופעה של אנשים שקשה להם ללבוש מסכות, כך יש גם תופעה גדולה הרבה יותר של חוסר רצון וחוסר יכולת לשמור על הנהגת בריאות נכונה.
ויש להשקיע הרבה מאמצים כדי לעזור לאנשים לשמור על הבריאות שלהם.
וה' ישלח רפואה לכל חולי ישראל!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.