שלמה מן | יום ח' תשרי ה׳תשפ״א 26.09.2020

יום כיפור בצל הזינוק בתחלואה: הנחיות מפורטות מבי"ד רבני חב"ד

על רקע התחלואה המזנקת, בי"ד רבני חב"ד באה"ק במכתב לקהל אנ"ש באה"ק באשר להתנהלות ביום הכיפורים • בין היתר קוראים הרבנים לתלמידי התמימים שבישבתם אובחנו חולים בקורונה, גם אם אינם חייבים בבידוד מסיבות שונות להתפלל רק בשטח פתוח • ויש גם דף הנחיות מפורט • למכתבים המלאים המתפרסמים ב-COL לראשונה
יום כיפור בצל הזינוק בתחלואה: הנחיות מפורטות מבי
מכתבי הרבנים. צילום רקע: תפילות יום הכיפורים, מסך יהדותון, ארכיון COL

רגע לפני יום הכיפורים, ועל רקע התחלואה המזנקת, מפרסם בי"ד רבני חב"ד באה"ק מכתב מפורט אל כל אחד ואחד מאנ"ש, המפרט את ההתנהלות ביום הכיפורים בצל הנגיף. במכתב - המתפרסם כאן באתר COL לראשונה - כותבים הרבנים:

"בעקבות ההחמרה שחלה בהתפשטות הנגיף בשבועות האחרונים בארץ הקודש, בראש ובראשונה עלינו להתחזק באמונה ובטחון, כפי שעורר כ"ק אדמו"ד נשיא דורנו עפ"י דברי המדרש "בני אל תתיראו, כל מה שעשיתי לא עשיתי אלא בשבילכם... הגיע זמן גאולתכם". עלינו לעודד את הסובבים אותנו, ולהתחזק במבצעי הקודש ה"ה מבצעי שמירה הגנה והצלה.

"יחד עם זאת, מאחר שסכנת ההדבקות גדולה יותר מתמיד ועלולה לסכן אחרים עד כדי פיקוח נפשות, על כל אחד ואחד להקפיד על עטית מסכה כנדרש, לשמור מרחק במרחב הציבורי ולהמנע מהתקהלויות שלא לצורך".

בנוגע לפעילות בתי הכנסת והמקוואות בקהילות אנ"ש, כותבים הרבנים: "יש לנהוג לפי הנחיות משרד הבריאות והוראות המרא דאתרא בכל מקום ומקום, אשר מודע יותר למצב בעירו ומכיר היטב את בני קהילתו באופן אישי".

באשר לתפילות יום כיפור: "לדעתנו נכון לפצל את כמות המתפללים למנינים קטנים, ובמידת האפשר יתפללו במקומות פתוחים".



הרבנים מוסיפים כי "התמימים שבישיבתם נמצאו חולי קורונה, אף אם הם לא נדרשים להיכנס לבידוד ואין להם סימפטומים כלל, עלול הדבר לסכן את האנשים בסביבתם, ולכן עליהם להקפיד להתפלל במנינים במקומות פתוחים ולשמור על מרחק מהאנשים שסביבם".

את מכתבם חותמים הרבנים, "ויהי רצון שיזכה כאו"א מאנ"ש בתוככי כלל ישראל לחתימה וגמר חתימה טובה לשנה טובה ומתוקה בטוב הנראה והנגלה, והשי"ת יסיר מאיתנו את המגיפה כנאמר 'אבינו מלכנו מנע מגיפה מנחלתך', וירחם על עמו וישלח לנו את משיח צדקנו בגאולה האמיתית והשלימה תיכף ומיד ממש".

הרבנים אף מוסיפים דף הנחיות מפורט באשר לצום יום כיפור השנה בארץ הקודש. COL מפרסם את ההנחיות המלאות. "במענה לשאלת חולי קורונה או הנדרשים לבידוד, או חולים שהחלימו, לגבי צום יום כיפור, להלן דעתנו לאחר התייעצות עם רופאים ידידים מומחים:

חולה קורונה, או הנדרש לבידוד:

א. ללא תסמינים ומרגיש טוב - צם כרגיל (במידה וההרגשה הכללית משתנה במהלך הצום באופן חריג מעבר לקושי הרגיל אצלו בצומות - אוכל ושותה לשעורים).

ב. עם תסמינים קלים יחסית - כאבי גרון, אובדן טעם וריח, שיעול, אך ללא תסמינים חמורים של חום גבוה (מעל 38 מעלות), או קשיי נשימה, או חולשה כללית (כאב או חולשה שמתפשט בכל הגוף) - יתחיל לצום כרגיל. במידה והחום יעלה, או מרגיש קשיי נשימה או מרגיש חולשה כללית - אוכל ושותה לשיעורים.

ג. עם תסמינים חמורים- חום גבוה או חולשה כללית או קשיי נשימה (תחושת חוסר אויר)  - אוכל ושותה לשעורים (יכול להקל בשיעורים של אכילה ושתיה כל  4 דקות ובמידת הצורך כל 2 דקות ובשתיה עד כחצי דקה, ובשעת צורך גדול עוד יותר - אוכל ושותה כרגיל).

ד. עם תסמינים קלים והינו בקבוצות סיכון - במקרה של מחלות רקע - כגון מחלת ריאות/לב/כלי דם/סכרת/יתר לחץ דם/עודף משקל חריג  - יש להתייעץ עם הרופא האישי לפני יום כיפור. אם לא הספיק להתייעץ, אוכל ושותה לשיעורים, גם אם במצבו הרפואי הרגיל יכול לצום בשנה רגילה.

חולה קורונה עם תסמינים חמורים

א. אם החלים והבריא לחלוטין - ללא חולשה כללית, עייפות מוגברות או תופעות לוואי - יצום כרגיל.

ב. אם החלים אך לא הבריא לחלוטין - אוכל ושותה לשיעורים. במידה ונחלש במהלך הצום – אוכל ושותה כרגיל.

ג. אם חלה קשות והוצרך לעזרה נשימתית חיצונית (חמצן או הנשמה) - יש להתייעץ עם הרופא האישי לפני יום כיפור. אם לא הספיק להתייעץ: אם עבר חודש ימים מהחלמתו – יצום כרגיל, פחות מחודש או שלא חזר לאיתנו – אוכל ושותה כרגיל.

החמרה במהלך הצום: בכל מקרה שחלה החמרה בתסמיני קוצר הנשימה במהלך יום כיפור - יש לפנות מיידית לסיוע רפואי.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.