צביקה קעניג | יום ח' תשרי ה׳תשפ״א 26.09.2020

השליח במריופול שאושפז במצב קשה בשל הקורונה שוחרר לביתו

הרב מנחם מענדל כהן, שליח הרבי במריופול שבאוקראינה, שחלה בקורונה באורח קשה והובהל ארצה בטיסת בזק - שוחרר הערב מבית הרפואה • לידידיו כתב: "תחל שנה וברכותיה בשורות טובות לכולם. תודה לכולם על התפילות החיזוקים והעידוד ונחזיר לכולם בשמחות. גמר חתימה טובה"
השליח במריופול שאושפז במצב קשה בשל הקורונה שוחרר לביתו
הרב כהן (באדיבות המצלם)

שליח הרבי במריופול שבאוקראינה הרב מנחם מענדל כהן, שאושפז לפני כשלושה שבועות בישראל לאחר שלקה בנגיף הקורונה בעיר שליחותו באופן חמור, והוטס ארצה במבצע בזק בסיוע אחיו השלוחים - שוחרר מבית הרפואה.

"שבוע טוב ובשורות טובות לכולם!" כתב הערב לידידיו. "הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו. השתחררתי סוף סוף הערב  לאחר שישה שבועות שלא פגשתי את המשפחה. תחל שנה וברכותיה בשורות טובות לכולם. תודה לכולם על התפילות החיזוקים והעידוד ונחזיר לכולם בשמחות. גמר חתימה טובה".

בשיחה בלעדית עם איש התקשורת החב"די מענדי קורטס, שפורסמה בגליון 'כפר חב"ד' שבוע בלבד לאחר שהובהל ארצה, שחזר הרב כהן את התהליך כולו.

"זה היה יום שישי, ערב שבת קודש פרשת ראה. עליתי במדרגות הבית ולפתע הרגשתי במכה אחת את כל התסמינים של הקורונה. קושי בנשימה, עייפות, כאבים בכל העצמות, גלים של חום. בתוך זמן קצר הבחנתי שגם את חוש הטעם והריח איבדתי. עוד לפני הבדיקות והתוצאות הבנתי שזה זה, שחליתי בקורונה.

"קודם לכן לא הרגשתי שום דבר. אני אדם בריא, צעיר, ללא מחלות רקע, לא מעשן, עושה פעילות כושר, מנהל אורח חיים בריא. תמיד בירכתי מוחי אמרתי, 'זה יכול לקרות'. אבל עד כדי כך, זה הפתיע אותי. בכלל, התחלואה באוקראינה זינקה מאוד באותם ימים. בכל אופן, כבר באותו יום שישי התייעצתי עם רופא ידיד, והוא הורה לי לבטל את כל האירועים ולהיכנס לבידוד עד שיהיו תוצאות, כדי שלא לגרום נזק לאחרים.


הרב כהן בקפסולה, רגע לפני הטיסה ארצה לפני כשבועיים


"מעניין גם לציין שמיד התקשרתי לרב לאזאר, שבעצמו עבר את המחלה, והוא האיץ בי לפרסם את מצבי במהירות האפשרית, כדי שלא ייווצר חלילה חילול ה', וגם כי הפרסום יגרום לאנשים להיזהר יותר. הרב לאזאר, שחולש על פעילות ענפה סביב השעון ללא הפסקה, גם נתן לי מיד את מספר הטלפון האישי שלו, ומאז התקשר אליי לא אחת, שלח הודעות והנחה אותי לפרטי פרטים כיצד לנהוג. באותם ימים הוא אף ערך שיחת זום עם אנשי הקהילה שלנו, תיאר לפניהם בהרחבה את כל מה שעבר עליו במחלה הזו, וכיוון בדרכי ההתמודדות.

"גם השליח הרב שלומי פלס ארגן מיד לכל אנשי הקהילה שלנו שיחת זום עם ד"ר אולג רוקינגלז ממחלקת קורונה בבית הרפואה 'אסותא' באשדוד. במשך שעתיים הסביר הד"ר ליהודי העיר כיצד יזהו תסמינים והרחיב בדרכי פעולה במצב שבו יגלו כי לקו בקורונה, כי הבורות בנושא הזה איומה. יש אנשים שדבר ראשון פותחים את ארון התרופות ובולעים מכל הבא ליד.

"ההירתמות הזו מצד השלוחים, כבר בהתחלה, עוד לפני שהבינו עד כמה המצב שלי חמור, למען הקהילה, הייתה מרגשת מאוד. הרגשנו כולנו שאנחנו לא מתמודדים לבד".


בפעילות בבית חב"ד בעידן הקורונה


ביום שני ערך הרב כהן בדיקת קורונה. למחרת הגיעה התשובה החיובית. "הרופא שעימו התייעצתי הנחה אותי לבצע מיד בדיקת ריאות. תוצאות הבדיקה לימדו שמצבי לא טוב ושעליי להתאשפז. בעירי הרפואה לא מתקדמת וכאן נכנס לתמונה הרב אברהם וולף מאודסה, שנרתם מיד לסדר לי מקום בבית רפואה פרטי בעירו. נסעתי לשם במהירות, עשר שעות נסיעה. כשהגעתי לאודסה, בתחילה, עוד לא ממש הבנתי מה אני עושה שם. כי באופן כללי הרגשתי די בסדר. נסעתי רק כיוון שהרופא הורה לי.

"באודסה קיבלתי את הטיפול הכי טוב שיכול להיות. השלוחים במקום, הרב אברהם ורעייתו חיה וולף, ובני קהילתם בכלל, יצאו מהכלים כדי לסייע לי. רעייתי, שגם היא סבלה מהקורונה, הגיעה לאודסה ביום שישי עם הילדים".

שבוע לאחר מכן התרחש המפנה. "זו הייתה שעת בוקר מוקדמת. נכנסתי למקלחת, החדר התמלא אדים ולפתע הרגשתי שאני לא יכול לנשום. החמצן בגופי צנח במהירות. הבנתי שמשהו לא טוב עובר עליי. מדדתי מיד את החמצן והתוצאות לא בישרו טוב. אם בבוקר המדד הצביע על 95, באותה שעה הוא כבר צנח ל-89. מאז גופי נחלש בצורה קיצונית, לא הצלחתי לעמוד או לצאת מהמיטה ונדרשתי להשתמש במשקפי חמצן. המצב כבר החל להדאיג".

בשלב הזה, קבוצה של שלוחים נמרצים שהיו מודעים למצבו של הרב כהן, ובראשם הרב שלומי פלס והרב דוד מונדשיין מאור אבנר, החליטו להיכנס אל עובי הקורה ולהירתם למענו. לאחר התייעצויות עם רופאים ועסקנים בישראל (ד״ר דני קינג, מנהל מחלקת טיפול נמרץ ומחלקת קורונה בבית הרפואה 'מאיר', ור' משה גרוסברגר, מנכ"ל מדאסיס. השניים מלווים מצבי חירום אצל שלוחים במשך כל השנה. מ"ק), שחיוו את דעתם על אתר כי אם לא יקבל עזרה מיידית יזדקק להרדמה והנשמה – החליטו, ברגע אחד, לארגן בעבורו מטוס פרטי שיביאו ארצה. לטיסה הצטרפו ד"ר קינג ושני רופאים נוספים ממחלקת טיפול נמרץ.


במטוס בדרך ארצה


"זה היה הרגע", משתף הרב כהן, "שבו הבנתי שדואגים לי כמו לבן משפחה. אני לא זוכר עוד פעם אחת בחיי שבה התרגשתי כל כך, כמו שהתרגשתי במהלך הטיסה ארצה. הייתי עטוף מכל כיוון בשכבות של הגנה, אבל זה לא הפריע לי. שמחה והתרגשות הציפו את ישותי. כזו אהבת אחים, כזו אהבת חסידים אמיתית. אלו לא קרובי משפחה שלי, או אנשים שחייבים לי משהו, גם לא פניתי אליהם לעזרה. הם מיוזמתם פנו בשבילי ודחפו והשיגו ופעלו כדי שאקבל את הטיפול הרפואי הכי טוב שיכול להיות. הם גם לא ביקשו שום תמורה, עשו הכל מההתחלה ועד הסוף למעני, כי אני שליח של הרבי. גם בכל משך הטיפולים, הרב משה קוטלרסקי, הרב בנצי ליפסקר והרב פלס התעניינו בכל רגע נתון במצבי. היה חשוב להם לשמוע על כל התקדמות, ולו הקטנה ביותר".

במרכז הרפואי איכילוב הוזרקו לרב כהן במהירות נוגדנים והוא החל לעבור טיפול מתאים. בתוך כמה ימים החל לחוש בשיפור. "בתחילה לא יכולתי אפילו לעמוד יותר מדקה, עכשיו אני מצליח קצת יותר", הוא אומר. "בכלל, לרמה של המעקב הרפואי והטיפול בחולים כאן בארץ אין אח ורע. אני מרגיש רגוע יותר, וגם סומך על צוות הרופאים ועל שיקול דעתם.

"בשבוע וחצי הראשונים שלי בארץ אושפזתי בחדר עם חולים נוספים. התחושה הייתה קשה. אלו הורדמו והונשמו, רבים מהם לצערנו שבקו חיים. רק הבוקר, יום ראשון, לאור שיפור במצבי, העבירו אותי לחדר פרטי כדי שאוכל לנוח טוב יותר ובשקט. הקורונה מחלישה מאוד את הגוף ולמנוחה יש חלק גדול בהחלמה.

"בכל זמן שהותי כאן שוחחתי רבות עם אנשי הצוות, האחים והאחיות. דיברתי איתם על שליחות, על עזרה לאחרים. הרגשתי גם מצידם יחס מיוחד כי אני שליח חב"ד. הם מכבדים מאוד ושמחים לעזור. אין לי מילים לתאר".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.