מענדי קורטס | יום ו' תשרי ה׳תשפ״א 24.09.2020

גייס מיליונים, רתם את חב"ד ויצא במבצע חסד שעוד לא היה כמותו

גיא לרר, מגיש הצינור בערוץ 13 גייס כמעט 20 מיליון ש"ח מהציבור, רתם את חב"ד ויצא במבצע חסד שעוד לא היה כמותו בישראל • "חב"ד זה שם נרדף לסיירת של חסד ברמות הגבוהות ביותר", אומר לרר ומספר על שיתוף הפעולה המדהים עם אנשי 'כולל חב"ד' • ​"בכלל לא שיערתי שזה יגיע למספרים האלה", הודה בשיחה עם 'כפר חב"ד'
גייס מיליונים, רתם את חב
מימין: ר' מנדי בלוי. משמאל: גיא לרר (צילום: באדיבות המצלם, שבועון 'כפר חב"ד')

גיא לרר הוא עיתונאי ישראלי משפיע ומוערך. תוכנית האקטואליה, 'הצינור', שמגיש בערוץ 13, קוטפת בקביעות עשרות אחוזי רייטינג וממגנטת אליה בכל ערב מחדש מאות אלפי צופים אדוקים. הוא גם מפעיל חשבון ייעודי ברשתות החברתיות, שאחריו עוקבים למעלה ממיליון ומאה אלף משתמשים.

אבל הוא לא רק עיתונאי. רבים מכנים אותו, לאחר למעלה מעשור של קריירה מצליחה, גם מנהיג חברתי. לא אחת נטל על עצמו פרויקטים מורכבים למען הציבור וקידם מיזמים חשובים לטובת הכלל. גם לפני כחודשיים, כשהגל השני של הקורונה הגיע לישראל בכל עוצמתו, וגרם לרבבות משפחות לכרוע תחת הנטל, הוא לא נשאר לעמוד מנגד והחליט לרתום את הפופולאריות שבידיו לטובת הנזקקים.

רק שהפעם, בשיתוף פעולה חסר תקדים עם קבוצה של חסידי חב"ד.

"הכל נתחיל כשראינו, אנשי 'הצינור', את ראש הממשלה בנימין נתניהו מכריז על חלוקת מענקים כספיים לאזרחי המדינה, בשל המצב הקשה שאליו נקלעו רבים בעקבות התפרצות הנגיף", סיפר לרר בשיחה עם השבועון 'כפר חב"ד' לפני כחודש. "היה ברור לנו שיש כאלו הזקוקים למענק הזה הרבה יותר מאיתנו, אנשים שבהחלט כורעים תחת הנטל ואינם מצליחים לשלם אפילו את הצרכים הכי בסיסיים שלהם כמו חשמל ומים. החלטנו, כפי שעשינו לא מעט פעמים בעבר - להתגייס למענם".

כבר באותו לילד הכריז לרר על פתיחת פרויקט גיוס המונים בשם "תעבירו את זה הלאה", הקורא לאזרחים שפחות זקוקים לכספי המענק לתרום אותו בעבור אלו הנתונים במצב כלכלי קשה ומשוועים נואשות לכל עזרה. את הפרויקט פרסם בעמוד של התכנית שלו ברשת החברתית, והציב יעד לגיוס - מיליון שקלים.

את בליץ התורמים, מכל רבדי האוכלוסייה ברחבי הארץ, שנרתמו להוזיל מכספם בעקבות המיזם, גם לרר עצמו, אפילו בתרחיש הכי פרוע שדמיין לעצמו, לא צפה. בתוך פחות משעה מאז שעלה הקמפיין לאוויר הצטברו כ-750,000 שקלים בעמוד הפרויקט. כעבור שלוש שעות מרגע ההכרזה כבר הצטבר סכום של כמעט מיליון שקלים. מעט יותר משבועיים אחרי, למעלה מעשרים אלף ישראלים תרמו שמונה עשר מיליון שקלים (!), והיד, כך מסתמן, עוד נטויה.

"בכלל לא שיערתי שזה יגיע למספרים האלה", אומר לרר. "בניתי בתחילה על כמה מאות אלפי שקלים שנצליח לגייס. מיליון היה יעד קצת מופרז, מטרה נכספת. אולם בתוך כמה שעות כבר הבנו כולנו שזה מתפתח למשהו אחר לגמרי מכפי שאנחנו שיערנו. לדעתי מדובר בכלל, לשם הפרופורציות, בפרויקט צדקה מהגדולים ביותר שנערכו בישראל אי פעם, אם לא הגדול ביותר".

כאן נכנס לתמונה זרוע החסד של כולל חב"ד, "אש"ל ירושלים", בראשות הרב מנדי בלוי, שלו ניסיון רב שנים בחלוקת מענקים לנזקקים.

"במהלך הדרך חשבנו כיצד ניתן להוציא לפועל את הפרויקט העצום הזה ולהעביר את הכסף שהצטבר אל משפחות הנזקקים, בצורה הכי יעילה ומסודרת", מספר לרר, "כי הבנו שלא נוכל לבדנו לנהל אופרטיבית את כל המערך. יצרנו קשר עם ארגונים שונים ובמהירות התחוור לנו כי עמותת 'אשל ירושלים' של חב"ד היא חוד החנית בנושא שיכולה לעזור לנו. התרשמתי מאוד מהיכולות הטכנולוגיות, מרוח החסד, מהחשיבה, מהחכמה ומיכולת הניתוח של המהלך שהפגינו אנשי העמותה - והנחתי את אנשי הפרויקט שלי לשתף פעולה באופן מלא עם 'כולל חב"ד', שהוא השפיץ, הקודקוד, של חסד בישראל.

"בכלל, מבחינתי, כך נחשפתי בשבועות האחרונים בעיקר, חב"ד זה שם נרדף לסיירת של חסד ברמות הגבוהות ביותר. הרב מנדי בלוי, אדם משכמו ומעלה, הוא איש מדהים שכיף לעבוד איתו. אם הייתי צריך להקים מדינה, הייתי לוקח אותו איתי.

"עם חב"ד בכלל, יצא לי להיות בקשר לא מעט בשנים האחרונות, כמו כולם, במסגרות שונות. בית חב"ד פה, בית חב"ד שם. הרב מוני אנדר מגיע אלינו לפני החגים, עם מצה שמורה, עם כוסית לחיים, עם חיוך מתוק. אבל לא משהו מעבר. כעת בפעם הראשונה נחשפתי מקרוב לפעילות החסד העצומה של 'כולל חב"ד' ואני מבין שזה עולם ומלואו. ובאמת אומר, ואני לא חושב שזו תהיה הגזמה, שמדינת ישראל לא הייתה מסתדרת אלמלא ארגונים כאלה".

כשקיבל הרב בלוי מאנשיו של לרר את ההצעה להצטרף לתפעול הפרויקט, הוא נעתר במהירות. "מעבר לסיוע העצום למשפחות והעזרה והחסד שיש כאן", אמר הרב בלוי ל'כפר חב"ד', "מדובר במבצע צדקה חסר תקדים בהיקפו, שאי פעם נעשה. זה מיד קפץ לי. רבבות ישראלים שאני לא יודע כמה הם רגילים לתרום לצדקה ביום יום, תורמים כעת כמות נדיבה. והמעורבות של הקהל בפרויקט הזה היא אדירה, דבר שאין לו אח ורע. ב'מפיין צ'ארידי רגיל לשם ההשוואה מפעילים מערך טלפוני שמחייג אל משפחות מוכרות בכדי שיתרמו. כאן מדובר על אנשים שכלל לא מכירים את הנזקקים, לאיש אין מושג בשביל מי הוא תרם, ומוזילים כספים עצומים. כעת כבר אוחזים ב-18 מיליון שקלים".

את התרומות שהצטברו לנזקקים, ביקשו אנשי 'הצינור' להעביר לנזקקים באמצעות ה'גיב קארד' של כולל חב"ד. מדובר בכרטיס מגנטי נטען שמנפיק הכולל בעשור האחרון וניתן להשתמש בו באלפי חנויות ומשרדים, לפי מה שנקבע מראש. עד עתה הנפיק הכולל, במסגרת שלל פרויקטים, כרבע מיליון כרטיסים, והצפי לפרויקט הנוכחי הוא עשרת אלפים כרטיסים נוספים. הכולל קיבל על עצמו לספוג את העלויות של הנפקת הכרטיסים והמסתעף, בכדי שלא יירד מהתרומות של האזרחים וההשתתפות של הקרנות.

"היתרון שבכרטיס כזה", מסביר הרב בלוי, "הוא שאפשר למקד את ייעוד התרומה בצורה הכי מסודרת. כל אחד לפי עניינו והצורך האישי שזקוק לו. הנזקק שמקבל אותו יכול להרגיש בנוח ולהשתמש במענק בצורה מכובדת".

כאלפיים שיחות בממוצע זרמו בכל יממה, בשבועות הראשונים של הפרויקט, אל שני מוקדים ייעודים שהוקמו במיוחד במסגרת הפרויקט, בירושלים (במטה 'איחוד הצלה) ובראשון לציון (המטה עמותת 'פתחון לב'). הנזקקים שחייגו הצביעו על החסר שנגרם להם מהמצב והנתונים נקלטו במערכת. יש שביקשו סיוע בתשלום של חשבונות החשמל, הגז או המים, יש שנזקקו לסיוע בתשלום לארנונה, ויש ששוועו לעזרה במוצרי מזון. כל משפחה הצביעה על גובה החוב שיש לה, והכרטיס הייעודי בעבורה נטען עם הסכום הרלוונטי, עד רף מסוים שנקבע מראש.

מתנדבי 'איחוד הצלה' נרתמו למלאכת החלוקה. את המוקדים הטלפוניים תרמה חברת 'ימות המשיח' שבבעלות חסיד חב"ד.

"אפשר לראות במפורש, שעצם זה שישנו מוקד היום שמעניק אוזן קשבת ומאפשר לרבבות משפחות שהקורונה הכריעה אותם מההיבט הכלכלי לשטוח את מצם - זה דבר גדול", חותם לרר. "המשפחות מרגישות שהן לא לבד והמענק הזה עוזר להן לחולל שינוי גדול. גם פיננסית, לא להגיע לחרפת רעב, וגם מנטלית, כשרואים שיש מישהו שחושב עליהם.

"לצערנו המצב היום במדינה הוא מצב חירום. אי אפשר לפספס את זה, ותוך כדי העבודה על הפרויקט אנו נחשפים למספרים המצמררים יותר ויותר. עוד ועוד משפחות נכנסות אל מעגל העוני. במוקד שפתחנו התארחו לא מעט פוליטיקאים וכולם אומרים שלא שיערו עד כמה המצב בשטח קשה. צריך לעזור למשפחות הללו, זוהי חובתנו, ולאנשי חב"ד שנרתמו בכל הכוח מגיע הרבה קרדיט".

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
אין על כולל חבד
ז' תשרי ה׳תשפ״א
כולל חבד כל הכבוד על מעשי החסד שלכם
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.