מערכת COL | יום ה' תשרי ה׳תשפ״א 23.09.2020

"לא ראינו ולא שמענו מנהג כזה שעושים כפרות באמצעות שליח"

רבה של קריית מוצקין הרה"ח ר' דוד מאיר דרוקמן התייחס היום לפולמוס ההלכתי שמסעיר את חב"ד באשר לקיום מנהג הכפרות בשנה זו. הרב דרוקמן הבהיר את דעתו כי האופציה הטובה ביותר, כאשר לא ניתן לעשות על תרנגול או תרנגולת, היא לעשות כפרות על כסף • ומה באשר להצעה שהעלו כמה רבנים, לקיים השנה את המנהג באמצעות שליח?
הרב דרוקמן (ארכיון COL)

בראיון ל'קו החרדי' התייחס היום (רביעי) רבה של קריית מוצקין הרה"ח ר' דוד מאיר דרוקמן לפולמוס ההלכתי שמסעיר את חב"ד באשר לקיום מנהג הכפרות בשנה זו. הרב דרוקמן הבהיר את דעתו כי האופציה הטובה ביותר, כאשר לא ניתן לעשות על תרנגול או תרנגולת, היא לעשות כפרות על כסף.

"כאשר לא ניתן לעשות כפרות על תרנגול או על תרנגולת, אזי לעניות דעתי כבימים ימימה, עושים על מעות או כסף", אמר הרב דרוקמן.

"לנגד עיני עומדת חוברת שיצאה לאור לקראת לחגי תשרי בשנת תש"ד, שבאותם שנים הרבי נשיא דורנו זי"ע הוא שערך את החוברות שיצאו לאור במסגרת קה"ת, ושם במפורש כתוב שישנה אופציה לעשות כפרות על ממון. כמובן אין שום ספק שע"פ הקבלה עדיף לעשות על תרנגולת או תרנגול, אבל כאשר אין אפשרות עדיף לעשות על כסף.

"צריכים לזכור שישנו עוד היבט בכפרות מלבד הכפרה שבו - המובא בפוסקים - והוא עניין הצדקה שבו. במקור עניין מנהג הכפרות הוא לתת את התרנגול לעניים ובכדי שלא לפגוע נותנים פדיון כפרות, וכאשר עושים על דג מפסידים את העניין הזה של צדקה. ולכן לעניות דעתי אם לא על תרנגול או תרנגולת אז עדיף לעשות כפרות על כסף".

בתגובה לשאלה אם עדיף לעשות כפרות השנה על תרנגול באמצעות שליח, כפי שהיו כמה רבנים שציעו, השיב הרב דרוקמן: "אצל האשכנזים לא שמענו דבר כזה, למעט בספר שו"ת אחד לרב מנשה קליין, שמביא שם סברא שלימה שאפשר לעשות שליחות בכפרות.

"מאידך אולם ישנו מושג שמובא בפוסקים - ש'מעולם לא שמענו'. ואת המנהג הזה לעשות על ידי שליח לא ראינו. גם ברוסיה הסובייטית מעולם לא עלתה סברא כזו לעשות כפרות באמצעות שליח. זה דבר מאוד מחודש. אמנם ישנו כלל שלא ראינו אינו ראיה, אך מאידך גיסא כתוב שבדבר ההווה והמצוי 'לא ראינו' זה כן ראייה".

האזינו לראיון המלא.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.