צבי סופר | יום ה' תשרי ה׳תשפ״א 23.09.2020

בעיצומו של סגר: יש סיבות לאופטימיות בשנה החדשה?

סקירה כלכלית של השנה החדשה הצפויה, בעיצומו של הסגר השני בעידן קורונה. האם יש סיבות לאופטימיות? • סדרה כלכלית ובלעדית ב-COL עם ר' שחר וולף, חסיד חב"ד, בעל תואר שני במימון ומנהל עסקים, שביצע בעבר תפקידי ניהול בבנקים, וכיום בעל חברה לייעוץ משכנתאות וליווי עסקי
בעיצומו של סגר: יש סיבות לאופטימיות בשנה החדשה?

שחר וולף

השנה החולפת תיזכר אצלנו כשנה שטלטלה את כולנו. השנה בה כל מה שהכרנו השתנה, ובמיוחד בבחינה הכלכלית.

בפתחה של שנה חדשה, אני רוצה לסקור את המצב הכלכלי ולתת לכם מבט אופטימי.

כןלנו בעיצומו של הסגר השני בעידן הקורונה, ובעקבות הנתונים המצב רק צפוי להחמיר. בתי הספר ופעילויות הפנאי מושבתים וכתוצאה מכך גם רוב הפעילות במשק. האסון הכלכלי במצב זה הוא ברור והיעילות של סגר כזה לעיתים מוטלת בספק.

כאשר נחפש להסתכל על המצב בצורה אופטימית, נוכל לבחון זאת בכמה נקודות עיקריות:

ראשית, אנחנו יודעים מה זה סגר ויש הרבה פחות חוסר ודאות. כולנו מקוים ומתפללים שהסגר יהיה לשלושה שבועות בלבד וייתן את המענה המירבי על הצורך של הורדת התחלואה. רוב זמן הסגר מורכב מחגים שבהם גם ככה רוב האנשים לא עובדים ונשארים בבית.

שנית, בחצי שנה האחרונה רבים מאד מהעסקים הפכו להיות דיגיטליים וכך גם אנחנו. התרגלנו לדפוסי התנהגות דיגיטליים. הקניות ברשת קפצו במאות אחוזים, בנקים הצליחו להוביל מהלכים שהם מנסים כבר שנים וללמד את הלקוחות לעשות את כל הפעולות דרך האתר ולחסוך מהם את ההמתנה בסניפים.

בנוסף, העולם אינו נמצא בסגר ולכן הפעילות הגלובלית וכל פעילות הייצוא והייבוא נמשכים.

בניגוד לצפוי: הכנסות המדינה עלו

אם נסתכל על המצב הכלכלי במדינה, בניגוד לצפוי, ההכנסות לקופת המדינה בחודש אוגוסט השנה עלו על ההכנסות באוגוסט שנה שעברה. למרות זאת, ההוצאות של המדינה עקב נזקי הקורונה גברו וכך הגרעון עדיין גדל. למרות גודל המשבר, הגירעון האמיתי נוצר מסל ההטבות שהמדינה חילקה לאזרחיה.

כתבתי מספר פעמים על ההזדמנויות הנמצאות בבורסה המקומית. הבורסה בת"א, ירדה בחדות מתחילת המשבר וביחס לבורסות בעולם היא נסחרת כרגע בחסר ברמה גבוהה מול מדד הבורסות העולמי.

אם נסתכל על מניות גדולות בת"א כמו מדד ת"א 125, נוכל לראות כי למרות שישראל נפגעה מהמשבר, יחסית למדינות רבות בעולם היא נפגעה פחות. ההתאוששות בחודשי הקיץ הייתה אף גבוהה ביותר, מהמקומות הבולטים בעולם.

נוסף על כך, הסכמי השלום שישראל חתמה ותחתום עם מדינות המפרץ צפויים להזניק את הכלכלה המקומית בצורה ניכרת, מה שלא מתומחר בבורסה המקומית.

*

מה קורה בתחום הנדל"ן? היו רבים שהספידו את הענף בתחילת המשבר, כותרות רבות הצביעו על קיצוצי ענק בתחום ואף על ירידות מחירים. עברו חודשים והמדדים מראים בבירור שהמחירים לא ירדו. מחירי הדירות בישראל עלו מתחילת השנה והביקוש למשכנתאות נמצא בשיא של כל הזמנים.

ההסברים לכך ברורים: יש ביקוש ואין היצע. לא ראינו בשנים האחרונות פרץ בנייה בהיקף כ"כ משמעותי שסוגר את הפער. בנוסף לכך, מחירי המשכנתאות נמצאים בשפל והם הנמוכים שידענו בזמן האחרון מה שמוביל משפחות רבות לחשוב על רכישת נכס נוסף.

לסיכום, לקראת סוף השנה הזו העצה שלי אליכם היא: תכננו את הצעדים הפיננסים שלכם, השקיעו בחוכמה והשתמשו בשנה הבאה למינוף הפיננסי האישי שלכם בהצלחה.

שנה טובה ומתוקה, וגמר חתימה טובה!

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.