מערכת COL | יום ד' תשרי ה׳תשפ״א 22.09.2020

הרב הנדל פוסק: "כפרות על כסף, במצב כמו השנה, זה לכתחילה"

פרסום ראשון ב-COL: בפסק הלכה ברור שמשיב היום, קובע רבה של קהילת חב"ד במגדל העמק וחבר בית דין רבני חב"ד הרב ישראל יוסף הכהן הנדל, כי במקרה שלא ניתן לעשות כפרות באמצעות תרנגול באופן ישיר, לכתחילה לבצע כפרות על כסף • "המקור לכפרות על כסף, הוא הרבי. כן נוהגים כל שלוחי המלך בכל רחבי תבל בכל השנים"
הרב הנדל פוסק:
מכתבו של הרב הנדל. ברקע: כפרות (צילום ארכיון: שימי קוטנר)

רבה של קהילת חב"ד במגדל העמק וחבר בית דין רבני חב"ד, הגה"ח הרב ישראל יוסף הכהן הענדל, מתייחס לפולמוס ההלכתי הסוער בימים האחרונים על אודות קיום מנהג הכפרות בימים אלה בשל המצב, וקובע באופן ברור - במכתב המתפרסם כאן באתר COL לראשונה - כי במקרה שלא ניתן לעשות כפרות באמצעות תרנגול באופן ישיר ניתן לכתחילה לבצע כפרות על כסף.

בתחילת מכתבו מציג הרב הענדל את השאלה שהתקבלה במעונו: במצב הקיים, הרבה מאנ"ש אינם יכולים לעשות כפרות על תרנגול כנהוג בכל השנים. האם אפשר לכתחילה לעשות כפרות על כסף ?

תשובתו: א. אף שיש דעות שכפרות צריך להיות על בעלי חיים, הרי שהמגן אברהם בסימן תר"ה סק"ב מביא מרש"י שבת פ"א: שבתשובת הגאונים מובא המנהג שהיו מכניסים זרעים לעציץ ועושים עם זה כפרות. זה מוכיח שאין צורך שיהיה דווקא על בעלי חיים (והרי כל העניין של כפרות התחילו הגאונים).

ב. בשנת תש"ד, פרסם הרבי חוברת קטנה בשם "קידוש ותפילות ראש השנה ושמחת תורה" בהוצאת קה"ת, שמיועדת לכל עם ישראל הלכה למעשה (בחלק שבאנגלית הרבי פתח במכתב כללי לעם ישראל). בחוברת זו מובא אפשרות לעשות כפרות או על תרנגול או על כסף.

כתוב שם הנוסח לומר אם עושים על תרנגול ונוסח לומר אם עושים על כסף. הנוסח על כסף שם הוא: "אלו המעות תלכנה לצדקה... ". נוסח זה אינו מופיע באף מקום אחר. ברור מזה, שזה מנוסח (או אושר) על ידי הרבי. אם כן, המקור לעשות כפרות על כסף, הוא הרבי. כן נוהגים כל שלוחי המלך בכל רחבי תבל משך כל השנים, כאשר אין באפשרותם לעשות כפרות על תרנגול.

ג. נוסף לזה, כתוב בספר "יפה ללב" (מאחד מגדולי רבני ספרד), והובא בספר "אורחות חיים" בקשר לכפרות על כסף, שאותיות "כסף " במילואן "כף סמך פה" בגמטרי'ה "כפרה".

את מכתבו חותם הרב הנדל: "אם כן, ברור הלכה למעשה, כל מי שאינו יכול לעשות כפרות על תרנגול, יכול לעשות לכתחילה על כסף וה' יכפר בעדו. יהי רצון שהשנה תהא שנת פלאות אראנו מיד ממש".

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
2.
ישר כח
ה' תשרי ה׳תשפ״א
3.
אלו חלפתי?
ז' תשרי ה׳תשפ״א
אפשר לרשום פה את כל הנוסח?
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.