שלמה מן | יום ג' תשרי ה׳תשפ״א 21.09.2020

בג”ץ קבע פה אחד: להעמיד את הרב שמואל אליהו לדין משמעתי

שופטי בג"ץ קבעו: על שר המשפטים והיועץ להעמיד לדין משמעתי את רבה של צפת, בגין התבטאויות בגנות הציבור הערבי והתבטאויות פוליטיות • 'כמה וכמה מהתבטאויותיו הפומביות, אם כי לא כולן, חצו הקו האדום אשר מפריד בין מה שמותר לרב עיר להגיד ולפרסם ברבים לבין מה שאסור לו'
בג”ץ קבע פה אחד: להעמיד את הרב שמואל אליהו לדין משמעתי
הרב אליהו (ארכיון COL)

שופטי בג”ץ קבעו היום (שני) פה אחד כי על שר המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה להעמיד לדין משמעתי את רב העיר צפת, הגאון רבי שמואל אליהו - בגין התבטאויות שהשמיע בגנות הציבור הערבי, וכן התבטאויות בנושאים פוליטיים.

מנגד קבעו השופטים, כי בגין התבטאויות שהשמיע הרב אליהו בנושאים הלכתיים, כדוגמת איסור להשכיר דירות לנוכרים, לא יועמד הרב לדין משמעתי.

העתירה נגד הרב אליהו הוגשה לפני כארבע שנים על ידי המרכז הרפורמי לדת ומדינה, פורום ‘תג מאיר’, המטה למאבק בגזענות בישראל והאגודה לזכויות האזרח.

בפסק הדין קבע השופט שטיין: “נראה, לכאורה, כי כמה וכמה מהתבטאויותיו הפומביות, אם כי לא כולן, חצו את הקו האדום אשר מפריד בין מה שמותר לרב עיר להגיד ולפרסם ברבים לבין מה שאסור לו להגיד ולפרסם בפרהסיה, בהיותו רב עיר.

“התבטאויות אסורות אלה, מספרן, וציר הזמן הארוך שעל פניו הן מתפרשׂות – אשר מובילנו לשנת 2020 – מעידים על כך שאמצעי המשמעת החלופי, בו הסתפקו המשיבים 2-1, אשר כלל, כאמור, שיחות הבהרה ואזהרה, ותו לא, לא הועיל ולא סיפק מענה ראוי להתנהלותו של הרב”.

בפסק הדין הביא השופט שטיין שלוש דוגמאות להתבטאויות נגד הציבור הערבי בגינן יש להעמיד את הרב אליהו לדין משמעתי.

בנוסף הביא השופט שטיין מספר דוגמאות ל”התבטאויות פוליטיות בעייתיות” של הרב אליהו, ובהן דברים שאמר במסגרת ראיון שהעניק לגלי צה”ל, על השאלה מי לעמדתו צריך להנהיג את הימין הדתי: “לבנט יש אפס חוט שדרה בענייני יהדות. הוא לא יכול להיות בראש הבית היהודי, הוא יכול להיות חלק – אם יקבל את המנהיגות של הרב פרץ.”

מלשכת הרב שמואל אליהו נמסר בתגובה לפסק הדין: “מדובר בבית משפט פוליטי. אם היה מדובר על חופש דיבור של אנשים שלהם – אין שום בעיה להציג גליוטינה או ראש ממשלה על חבל תליה. אם מדובר על רבנים או דתיים – הם יעקמו את החוק כדי לבטל את הזכות היסודית הזו. אנחנו לא נפסיק לדבר. לא נפסיק לומר את האמת. אין לנו אמון בבית המשפט הזה”.

המטה להצלת העם והארץ: "העמדה לדין של הרב אליהו היא ניסיון הפחדה" 

במטה העולמי להצלת העם והארץ שהתמודדו עם משפטים דומים וניצחו את הפרקליטות בשלשה ערכאות כולל בבית המשפט העליון במשפט  על חלוקת כספים למשפחות חיילים שסרבו לגרש יהודים,  הגיבו הלילה על העמדה לדין של הרב שמואל אליהו: "מדובר בניסיון הפחדה של רבנים מהצד הימני של המפה הפוליטית. לא מדובר בנושא משפטי, אלא במאבק פוליטי של הפרקליטות, ברצותה זה חופש הביטוי וברצותה זה הסתה וסכנה לדמוקרטיה, הכל תלוי כמובן מאיזה צד אתה של המפה הפוליטית.

 "במשפט  נגד ראשי המטה להצלת העם והארץ הוכחו לשופטים עשרות דוגמאות כיצד הפרקליטות מתנכלת לימין ותמיד שמדובר בצד של הערבים ואויבי ישראל הפרקליטות נוטה לומר שזה חופש הביטוי", אומר שי גפן מהמטה להצלת העם והארץ שזוכה בשלשה ערכאות משפטיות במאבק שנמשך למעלה מעשור שנים. 

 "אנו מחזקים את הרב אליהו וקוראים לו לא להכניע אלא ללכת עד הסוף ולנצח ולהמשיך להביע ללא פשרות את עמדת התורה וההלכה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.