מערכת COL | יום כ"ד אלול ה׳תש״פ 13.09.2020

כשהרבי הזכיר את ה'חפץ חיים' בהתוועדות 13 פעמים • סקירה

מה ביקש הרבי הריי"צ למסור בהלווית ה'חפץ חיים'? ההוראה של הרבי ללמוד משנה ברורה, ומדוע זכה לפי הרבי לזכות שספרו התפשט בכל תפוצות ישראל? • המכתב הנדיר של הרבי הריי"צ על קניית או בספר התורה לזכות החפץ חיים לאחר פטירתו • הקשר הנפשי וההערכה העצומה בין החפץ חיים לרבותינו נשיאנו •  מוגש לרגל יום ההילולא מאת הרב שבתי וינטראוב
כשהרבי הזכיר את ה'חפץ חיים' בהתוועדות 13 פעמים • סקירה
מימין: ה'חפץ חיים'. משמאל: מכתב הרבי הריי"צ להשתתפות בכתיבת ספר תורה לע"נ

 

מאת הרב שבתי ויינטראוב

היום כ"ד אלול חל יום ההילולא של הגה"צ רבי ישראל מאיר הכהן מראדין הידוע בכינויו בעולם היהודי בעל החפץ חיים.

קטע מעיתון באידיש מדווח על השליח ששלח הרבי הריי"צ להלויה ואנו כעת מפרסמים בפרסום ראשון שאותו שליח גם קיבל הוראה מהרבי הריי"צ לרכוש עבורו אות בספר התורה לזכות החפץ חיים.

הנה קטע העיתון המדווח על הלויית החפץ חיים. "הרב אליהו ווייץ מוילנא קיבל במוצאי שבת קודש העבר הוראה טלפונית מהרבי מליובאוויטש שליט"א [הרבי הריי"צ נ"ע] לנסבוע לראדין ללוויה של ה"חפץ חיים" זצ"ל, ולהביע בשמו את כאבו העמוק על האבדה הגדולה לעם ישראל, ולמסור הדברים דלהלן: ה"חפץ חיים" אינו זקוק לשבחים, החפץ חיים לא מת! בכדי שכלל ישראל ימשיך להיות מקושר אליו, חייבים ללכת בדרכיו בתורה ויראת שמיים. (ראה צילום מקטע העיתון המדווח על כך)

ביום ראשון בבוקר קיבל הרב אליהו ווייץ מהרבי מליובאוויטש את המברק כדלקמן: "נבהלתי לשמוע מהאסון הנורא מפטירת הצדיק כהנא רבא, מפני  מצב בריאותי אי אפשר לי לנסוע בעצמי. שלחתי את הרב ראונמוטער ואבקש אותו ואת ר' אנשל [אראנאביטש] לנסוע בתור באי כחי להשתתף בהלווית הצדיק ואבקש התעוררות רחמים בעדנו ובעד כל ישראל".

שלשה חודשים בלבד  לאחר פטירת החפץ חיים בתאריך כ' כסלו תרצ"ד הרבי הריי"צ כותב מכתב אל "ועד כתיבת ספר תורה ע"ש הרה"ג חפץ חיים זצ"ל בוילנא".  "במענה על מכתבם המודיע מהחלטתם בכתיבת ספר תורה על שם הרה"ג כהנא רבא הרי"מ [הרב ישראל מאיר]  זצ"ל זי"ע הנני משתתף בזה ומלאתי ידי ידידי הרב וו"ח אי"א מוהר"א [אליהו] שי' וייץ לקנות עבורי זכות כתיבת אות אחת בספר תורה זו" (ראה צילום המכתב)

המשנה ברורה זכה שספרו נתקבל בגלל אהבת ישראל שלו

בשבת ה' טבת תשמ"ח הורה הרבי נשיא דורנו  ללמוד את שו"ע הבית יוסף עם נושא כליו ושו"ע אדה"ז. והוסיף שבנוגע לכל השו"ע חלק או"ח ללמוד גם את המשנה ברורה: "חיבורו של המשנה ברורה, אשר, להיותו "האיש החפץ חיים" זכה שנתקבל חיבורו בתפוצות ישראל... כדרכו של מחבר המשנה ברורה – החפץ חיים, שהאריך בספריו אודות גודל ההכרח דאהבת ישראל, ושלילת הפכו כו', להזהר בתכלית מדיבור בלתי רצוי, אפילו אבק לשון הרע וכיו"ב על איש ישראל." (תורת מנחם תשמ"ח חלק ב' עמ' 171)

[יש לציין בספרו "המשנה ברורה" הוא מזכיר רבות את האדמו"ר הזקן ומכנהו הגר"ז ולא שו"ע הרב או בעל התניא, והסביר זאת הגר"ח קנייבסקי בשם אביו הסטייפלער ש"החפץ חיים" אמר, שרוצה להוריד בזאת את המחלוקת עם החסידים ולהראות שמשווה של האדה"ז לגר"א ולכן כותב הגר"ז.]

13 פעמים את שמו של החפץ חיים בהתוועדות כ"ד טבת תשמ"ב

דבר פלא ביותר ששמו לב לכך היה בהתוועדות לכבוד יום ההילולא של האדמור הזקן  בכ"ד טבת תשמ"ב (התוועדויות תשמ"ב כרך ב' עמ' 691 ואילך) שָׁלַל הרבי דיבורים כאילו עם-ישראל יכול להישאר בגלות עוד אלפיים שנה נוספות (רח"ל), כאשר ראש ישיבה מסויים דיבר ר"ל נגד האמונה בביאת משיח ונגד סיפוח הגולן. והוסיף (שם עמ' 693) ש"דיבורים הנ"ל נגד ביאת משיח צדקנו במהרה בימינו ממש – לא יעכבו  את ביאת משיח צדקנו!...".

בהמשך (שם עמ' 696) הרבי אמר  ש"משתמשים הם בשמו של ה'חפץ חיים' – כדי לפתוח פה לשטן ולומר דברים הנ"ל – 'שומו שמים'!!!".

במהלך אותה התוועדות הוזכר הגאון החפץ חיים זי"ע כ-13 פעמים (!) על ידי הרבי נשיא דורנו. דבר נדיר ביותר.

החפץ חיים היה בידידות גדולה עם כ"ק מו"ח

בשנת תשכ"ז, אמר הרבי בשיחה עם כ"ק האדמו"ר רבי יוחנן מרחמסטריבקא: "החפץ חיים היה בידידות גדולה עם כ"ק מו"ח אדמו"ר. חותני הרבי אמר לי שהוא בטוח, שאם היו שואלים את החפץ חיים, היה אומר שלימוד תורת הבעש"ט לנחוצה כלימוד ספרו המשנה ברורה". (שיח שרפי קודש עמ' 190)

הרבי לומד הוראה מסיפור מבעל החפץ חיים בנוגע לשוחד

"יש סיפור ידוע" - אמר הרבי בהתוועדות שבת-קודש פרשת פנחס תשל"ד (שיחות קודש תשל"ד כרך ב, עמ' 298) - "אודות ה'חפץ חיים', שהגיע אליו פעם אחד מתלמידיו ושאל בעצתו: מכיוון שהוצעה לפניו הצעה מקהילה קדושה בישראל לבוא ולשמש כרב מורה הוראה בישראל, הוא מבקש הדרכה כללית איך ינהג ברבנות.

"השיבו ה'חפץ חיים' דמכיוון שהרב צריך להיות נקי מכל שמץ של שוחד וכו', הרי העובדה שממתינים לו עם חזרת הש"ץ יכולה להיות עניין של 'שוחד' שמחמתו ירצה לשאת חן בעיני בני קהילתו, ולא ידון על פי הדין...

הוסיף הרבי ולמד מכאן: ומכאן הוראה נפלאה אודות עניין ה'שוחד', שאפילו דבר מועט כזה אפשר שיהיה עניין של 'שוחד' שמחמתו יטה משורת הדין!

האם מישהו מכם התעלף?...

וסיפור נוסף שסופר על-ידי הרבי - בכ"ד בטבת תשמ"ב ובעוד הזדמנויות נוספות  (התוועדויות תשמ"ב כרך ב, עמ' 701) על ה'חפץ חיים': כאשר מלכות פולין גזרה פעם גזירה נגד היהודים, הלכה 'משלחת' של יהודים מכובדים כדי לפעול למען ביטול הגזירה, ולא הצליחו לפעול מאומה. כאשר שבו אל ה'חפץ חיים' כדי לדווח על התוצאות (שלא פעלו מאומה) - סיפרו לו שדיברו עם השר, ואמרו לו את כל הטענות שלהם, אבל הדבר לא הועיל מאומה.

אמר להם ה'חפץ חיים': האם מישהו מכם התעלף בשעת מעשה?! אם הדבר היה נוגע באמת - היה מישהו מכם מתעלף!!

בשיחות רבות וכן באגרות קודש הרבי מצטט את המשנה ברורה והחפץ חיים, וכן מתפלפל בדבריו במקומות רבים.

 

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
וואו
כ"ה אלול ה׳תש״פ
מעניין מאוד הקשר של החפץ חיים עם הרבי וחבד בכלל פעם ראשונה נחשפתי לזה ישר כח למביא הדברים
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.