| יום י"ט אלול ה׳תש״פ 08.09.2020

כשהמטה העולמי של חב"ד כמעט עבר לארץ הקודש

הסיפור המרתק מאחורי ביטול מסעו של האדמו"ר הזקן לארץ הקודש, וארגון הצדקה שנוסד בעקבותיו • פרטים שאולי לא ידעתם על הקמתו של כולל חב"ד
כשהמטה העולמי של חב


השנה שנת ה'תקל"ז (1777). מותשים מהרדיפות הבלתי פוסקות מצד ה'מתנגדים', ומקשיים רבים נוספים שצצו בדרכם, החליטו הרה"ח ר' מענדל מהורודוק וקבוצת חסידים לקום ולעלות לארץ הקודש, שם יוכלו לעבוד את ה' כרצונם ללא הפרעות. על קבוצת החסידים נמנה גם האדמו"ר הזקן, שהחשיב את ר' מענדל כמורו ורבו.

עם הגעתם לגבול טורקיה, ר' מענדל פנה בבקשה לאדמו"ר הזקן: בחששו להשאיר מאחור את עדת החסידים ברוסיה ללא מנהיג, ביקש מרבי שניאור זלמן לשוב על עקבותיו וליטול על כתפיו את עול ההנהגה.

לאחר שבועות של היסוס והתלבטות נעתר האדמו"ר הזקן לבקשה, נפרד מקבוצת החסידים ועשה את דרכו בחזרה לליאוזנה.

עם הגעתם של החסידים לארץ הקודש, הבחינו כי סכומי הכסף שהביאו עימם אוזלים במהירות, והבינו כי תושביה העניים של הקהילה היהודית בארץ בתקופה ההיא לא יוכלו לתמוך בהם ולבוא לעזרתם.

ר' מענדל הורודוקער החליט לשלוח את אחד הבולטים שבחסידיו בחזרה לרוסיה כדי לגייס תרומות ולשלוח אותן לחסידים שהתיישבו בארץ הקודש. בנוסף, מינה שלושה מחסידיו, ביניהם האדמו"ר הזקן, לפקח על גביית התרומות וחלוקתן.

כעבור זמן נפטר ר' מענדל, כמו גם שני האחראים הנוספים, בהשאירם את האדמו"ר הזקן כמנהיגה הבלתי מעורער של כל עדת החסידים.
עם התפקיד הגיעה גם האחריות על ניהול ארגון הצדקה, כולל חב"ד.

במהירות הוקם מערך מסודר כדי לייעל את תהליך איסוף התרומות והעברתן ליעדן. כל חסיד נדרש לתרום סכום שבועי קבוע לתוך קופת הצדקה המיוחדת, ואת הסכום שהצטבר להעביר לנציג כולל חב"ד בעירו. במהלך החורף היה עובר החסיד ר' יעקב מסמיליאן בין ריכוזי החסידים ואוסף את כספי התרומות מכל הנציגים.

מיד לאחר הפסח היה שליח מיוחד יוצא למסע לארץ ישראל, ומעביר את התרומות לחסידים יושבי ארץ הקודש. מסע זה ארך חודשים ארוכים והיה רצוף קשיים וסכנות.

כך התנהל מערך התרומות ליושבי ארץ הקודש במשך 30 שנה. בכל שנה נהג האדמו"ר הזקן לשגר מכתב ארוך לכל החסידים, בו הודה להם על תרומתם והרעיף ברכות על ראש התורמים.

האדמו"ר הזקן היה מאוד נחוש בהוראותיו והנחה שכספי התרומות יהיו חתומים ונעולים, וישמשו למטרה אחת ויחידה: לתמוך ביהודי ארץ ישראל הנזקקים. נאסר השימוש בכספים אלו לכל מטרה אחרת, חשובה ככל שתהיה.

משימת הניהול של כולל חב"ד לא הייתה פשוטה. עלילות שהפיצו ה'מתנגדים' האשימו את החסידים בשליחת כספים לטורקיה (אויבתה של רוסיה באותם הימים). למעשה, העילה המרכזית למאסרו של האדמו"ר הזקן נסובה סביב שליחת הכספים מעבר לים, בתואנה שבכך הוא מבקש לכאורה למרוד בצאר הרוסי ולתמוך באימפריה הטורקית.

האדמו"ר הזקן המשיך לעמוד בראש כולל חב"ד עד להסתלקותו בשנת ה'תקע"ג (1813).

עם קבלת הנשיאות על ידי אדמו"ר האמצעי, הפך הוא למנהלו הרשמי של כולל חב"ד, ומאז שימשו נשיאי חב"ד לדורותיהם כמנהלי ארגון הצדקה הממשיך למלא את יעדו המקורי גם בימינו אלה.

עשרות אלפי יהודים נזקקים בארץ הקודש מקבלים בכל שנה ארוחות, מוצרי מזון ושוברים לרכישת מזון מאת כולל חב"ד.

השנה, בעקבות מגפת הקורונה, הורע מצבן הכלכלי של מאות אלפי משפחות בישראל, עד שרבות מהן אינן יודעות מהיכן יביאו את צרכי החגים הבאים עלינו לטובה, וכיצד יערכו את שולחן החג.

כולל חב"ד, כאז גם היום, נחלץ לעזרתם של הנזקקים בישראל, ואתם יכולים לעזור!

הצטרפו ל'מבצע תשרי' של כולל חב"ד, והבטיחו שכל משפחה בארץ הקודש תוכל לחגוג את החגים בכבוד ובשפע.

כל תרומה של 200 ש"ח ומעלה מזכה אתכם אוטומטית בכניסה להגרלה נדירה ומיוחדת, על כיפת בד העשויה מבגד של הרבי!

כנסו עכשיו וקחו חלק: Tishreidrive.com/colia2 

תודה על תרומתכם!
הרב שלום דוכמן
יו"ר כולל חב"ד

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.