שלמה מן | יום י"ד אלול ה׳תש״פ 03.09.2020

לקראת סגר כללי בחגים? פרופ' רוני גמזו: "יש סיכוי סביר שכן"

החל מיום שני: סגר ב-30 ישובים אדומים, בהם ביתר עילית ואלעד • ההגבלות: מגבלות תנועה, סגירת עסקים ומערכת החינוך • הפרויקטור רוני  גמזו בתדרוך הערב: "כל מי שלא שם מסיכה יורק בפרצוף של הרופאים והאחיות"
לקראת סגר כללי בחגים? פרופ' רוני גמזו:
צילום אילוסטרציה: דוברות המשטרה

פרופ’ רוני גמזו, הממונה על המאבק בקורונה, ערך הערב (חמישי) מסיבת עיתונאים. זאת לאחר החלטת קבינט הקורונה להטיל סגר על 30 ערים אדומות, בהם גרים כ-600 אלף ישראלים – החל מיום שני.

הסגר יוטל על 30 ערים אדומות למשך שבוע ואחרי שבוע יצטרכו שרי הממשלה להחליט האם להאריך אותו בעוד שבוע.

משמעות ההחלטה: על רוב הערים החרדיות בישראל יוטל סגר, כמו גם על יישובים ערבים ושכונות ערביות בירושלים.

הערים החרדיות, אותן המליץ פרופ’ גמזו לקבינט לצבוע ב’אדום בוהק’: בני ברק, אלעד, בית שמש וביתר עילית. מודיעין עילית לא מופיעה ברשימה בשלב זה.

רשימת הערים והיישובים האדומים בעלי הסיכון הגבוה ביותר: 

‏בני ברק
‏טירה
‏בית שמש
‏כפר קאסם
‏אום אלפאחם
‏אלעד
‏ביתר עלית
‏לקיה
‏דליית אל כרמל
‏מעלה עירון
‏טייבה

בשמונה ערים אדומות שהוגדרו “בוהקות” יהיו מגבלות חמורות: איסור יציאה וכניסה מהיישוב – למעט עובדים חיוניים, מגבלת יציאה 500 מטר מהבית, סגירת עסקים שאינם חיוניים והגבלות בתחבורה הציבורית. מערכת החינוך לא תפעל, מלבד גני ילדים וחינוך מיוחד.

בערים אדומות רגילות – סגר לילי ומוסדות חינוך ועסקים כמו בערים אדומות בוהקות.

ייתכן שהרשימה של 30 הערים תצומצם – אם יתברר שהמשטרה לא תוכל לאכוף את ההנחיות החדשות.

אדלשטיין וגמזו ציינו בקבינט שהעלייה בתחלואה כעת קשורה לאירועים שקרו לפני שבועיים, בין השאר אצל נופשים שלא הקפידו ובחתונות שלא התקיימו לפי הנהלים.

ההמלצה הזו נעשתה כדי לתת סיכוי של שבועיים לתוכנית הרמזור לפני הצעד הקיצוני של סגר ולפני תקופת החגים. בסביבת אדלשטיין אומרים, כי מדובר בנסיון אחרון למנוע סגר לפני החג.

 •

את מסיבת העיתונאים הערב פתח גמזו: “זה לא סוד שמצב התחלואה עלה מדרגה נוספת, מאוד מטריד, אבל אני מתאר קודם כל את מצב התחלואה במדינת ישראל. אנחנו רואים עליה גבוהה מאוד של כמות החולים החדשים במגזר החרדי בשבוע האחרון.

“החברה החרדית, שבוע אחרי שבוע הצליחה להוריד את רמת התחלואה, אבל היא עלתה שוב בעשרה הימים האחרונים באופן מטריד. חלקו קשור בבדיקות חיוביות במסגרת הישיבות, אבל חלק גדול עדיין בתוך הישובים של המגזר החרדי עם הרבה מאוד קושי של כולנו ומנהיגי היישוב איך להתמודד עם הורדה נוספת.

“ביקרתי השבוע ביישובים החרדים, הם עושים את המיטב והצורך הוא עזרה גדולה של כולם כדי להוריד את התחלואה. הגידול שאנחנו רואים, קשה שלא לקשור אותו עם ההתחלה של הלימודים במגזר החרדי, ולסיום של תקופת ‘בין הזמנים’ בה יש הרבה אירועים במגזר. אנחנו רואים שם התפשטות מאוד משמעותית ומטרידה, אנחנו חייבים לעשות הכל כדי להקטין שם את התחלואה”.

גמזו הוסיף: “אנחנו רואים גם עלייה מסויימת באוכלוסייה הכללית, תחלואה שמגיעה ומטפסת ביממה אחת מכ-2,000 מאה ליותר מ-3,000. תזכרו שיש לנו מערכת חינוך שנפתחה השבוע בצורה מלאה בכל הארץ. זה מה שנמצא לנו מול העיניים”.

על מתווה הרמזור אמר: “הצלחנו להעביר את הרמזור שבעצם נותן לנו לדרג מדרג של יישובים לפי מצב התחלואה. הרמזור לא נגמר בצבעים שלו, הוא כלי ויכולת לנתב את הצעדים שלנו באופן שהם לא רק צעדים כללים אלא ממוקדים באזורי התחלואה, זה גם ההתערבות ומיקוד וגם התמיכה העזרה לאותן ערים”.

גמזו הדגיש: “ערים אדומות זה לא אות קין, הן מקומות שבהם אנחנו רוצים לשים יותר אמצעים ומעורבות שלנו כדי לעזור להם לצאת ממעגל התחלואה. הנחתי היום את פיקוד העורף לתת את מירב הסיוע לכל הערים האדומות. והערים האדומות יכולות להתמודד, אבל זה לא מספיק ולצערי התחלואה הגבוהה בערים אדומות מחייבת צעדים נספים וקיבלנו החלטה לא נעימה לסגירת מערכת החינוך שם.

“אנחנו ננהיג עוצר לילי בחלק מהערים, אין ברירה וכן כמובן סגירת מערכת החינוך. הצעדים הללו הם לא פשוטים לערים, לתושבים, לי, לקבינט הקורונה, אך כשאנחנו רואים התפרצות וחוסר שליטה שלנו ושל העיר על מצב התחלואה – אין לנו ברירה.

“סיבה נוספת שאנחנו מגבילים כניסה ויציאה לערים אדומות – במיוחד לערים שיש תנועה, פעילות גבוהה, זה עצם העובדה שאנחנו רואים וזה מוכח לנו יום יום – עיר שכזו גורמת לתחלואה בערים אחרות עקב התנועה ממנה ואליה, אנחנו רואים את העברת התחלואה מעיר לעיר במיוחד במגזר החרדי והערבי.

“וזה בעצם מכוון אותנו להדבקה או לתחלואה בכל רחבי המדינה, וכשאנחנו נהיה מול ההיקפים הללו, לא נצליח לשלוט במצב, זה הרגע שבתי החולים יקרסו. לכן המטרה שלנו בשביל הזה זה בלימת ההתפשטות. ולכן אנחנו נדרשים לצעדים שאנחנו נוקטים אותם בלב כבד”.

הממונה על הקורונה קרא: “בעיני כל ישראל במלחמה, כולנו צריכים לעזו אחד לשני לצאת מהמצב הזה, אבל יש ערים שהם יותר בחזית, והצעדים שאנחנו חייבים לעשו הם שונים מעיר ירוקה או צהובה, אבל כל עיר שתזכור שיש עליה בתחלואה ושם אני רוצה לעצור”.

גמזו התייחס למתקפות עליו: “לפעמים אני חוטף מפה ועוקצים אותי משם. אני מבקש מכולם – אנחנו באירוע של מלחמה. אני מבקש מכולם להיות אחרי הממשלה והקבינט כגוף אחד בהחלטות הקשות, כי יש לפנינו עוד החלטות קשות.

“נצטרך לראות מה קורה בימים הקרובים. זה מסר לכל מדינת ישראל – שום חתונות היום, שום אירועים המוניים, שום התקהלות שאיינה חוקית ושום זלזול בשום מסעדה ובשום מקום. יש ערים שבשבוע הקרוב יכנסו לעוצר סגר וקושי חברתי אישי כלכלי ונפשי. כל אחד שלא שם מסיכה ומזלזל בכל מצב שהוא בעיניי יורק בפרצוף של רופא או אחות שעובדים 24/7 במחלקות הקורונה”.

גמזו אמר כי קיים סיכוי סביר שיוטל סגר כללי בחגי תשרי. ”יכול להיות שבעוד שבוע נגלוש ל-60 ערים אדומות, עם התפתחות מעריכית של הנדבקים, ואז נידרש לצעדים כמו סגר כללי”.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.