צבי סופר | יום כ"ד אב ה׳תש״פ 14.08.2020

הגביר התבטא: "עדיף 100 רבנים ממס הכנסה אחד" • טור לשבת

הרבה מאוד אנשים נותנים צדקה, אבל לא כולם זוכים להיקרא בעל צדקה. בעל צדקה הוא אדם שמהותו היא נתינת צדקה • טורו השבועי של שליח הרבי בבאזל שבשוויץ הרב זלמן וישצקי, זווית אישית על פרשת השבוע - מיוחד ל-COL
הגביר התבטא:
משמאל:

 

סמי רוהר ז"ל היה מספר, שבהיותו תעשיין בבוגוטה בשנות השישים, חדשות לבקרים היו באים 'משולחים' מארץ ישראל לאסוף כסף. החברים שלו, כולם ניצולי שואה כמוהו ששיקמו את עצמם בקולומביה, היו מתלוננים "מה זה כל הרבנים האלה שבאים לפה כל יום לבקש כסף"?

סמי אמר בחיוך של יהודי גליציאני שזוכר משטרים שעשקו את היהודים עם מיסים מגמתיים: "הייתי אומר להם: אני מעדיף שיבואו מאה רבנים מאשר שיבוא אחד ממס הכנסה". באידיש זה בכל זאת נשמע טוב יותר: "מיר איז ליבער הונדערט רבנים, ווי איינער פון דער שטאייער".

פרשת ראה אותה נקרא מחר בתורה, היא הפרשה של מצוות הצדקה. מצוות מעשר, הענקה, נתינה ונדבה, פתיחת יד ופתיחת הלב, מדוברים בה בהרחבה ותמיד בכפילות לשון, עשר תעשר, פתוח תפתח, נתון תיתן, הענק תעניק – ברור שהתורה מבקשת מאתנו בפרשה לפתוח את לבנו ואת ידנו שוב ושוב וכפי שרש"י אומר על הכפל המילים נתון תיתן 'אפילו מאה פעמים'.

הסיפור שהזכרתי על סמי רוהר ז"ל, איננו סתם בדיחה או מליצה, סמי רוהר באמת נהג כך. לדעתי סמי רוהר היה 'השר מונטפיורי' של דורנו. צאו אל העולם ותראו, כמעט בכל קהילה בעולם השם שלו נמצא איפשהו, על הבניין או על הפרוכת, על סידורים וחומשים או על מכון לימוד תורה. כי כשהוא למד את הפסוקים פתוח תפתח ונתון תתן, הוא פשוט לקח אותם באופן הכי פשוט שיש - 'אפילו מאה פעמים', ממש ככה.

הרבה מאוד אנשים נותנים צדקה, אבל לא כולם זוכים להיקרא בעל צדקה.

בעל צדקה הוא אדם שמהותו היא נתינת צדקה. יש מי שנותן צדקה לדברים שקרובים לליבו, אחד ייתן בעיקר לבתי תבשיל, האחר בעיקר לישיבות, אחד אוהב לתת בעיקר לבתי רפואה וחברו נותן בעיקר לארגונים של אנשים במצוקה. בעל צדקה ייתן לכולם, הוא פשוט נמצא בכל מקום.

אגב, לא חייבים להיות מיליונרים בשביל לקיים את 'פתוח תפתח ונתון תיתן'. בימנו כל יום פונים אלינו אנשים שנשתתף בגיוס כספים המוני כזה או אחר. לכל אחד יש נטיית לב שונה ולא כל מקרה מעניין או נוגע לנו ללב, אבל אם נזכור את 'פתוח תפתח ונתון תתן' נתאמץ בכל זאת להשתתף בהתרמה, גם כשהיא לא יושבת לנו בול על מה שמעניין לנו.

שבת שלום,

הרב זלמן וישצקי

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.