רב חסד: טעימה מתורתו של ר' לוי יצחק שניאורסון זצ"ל
הרב זלמן וישצקי, שליח חב"ד בבאזל, שווייץ
אמר רב חסדא, יכול אני לפסול את כל הגיטין בעולם. (גיטין כ ע"א)
גט הוא גורם מפריד בין איש לאשה.
דבר המפריד הוא משורש הגבורה. שכן חסד מחבר, וכפי שניתן לראות במוחש, כשאדם עושה חסד הוא מתחבר עם האחר. ואילו גבורה מפריד, וגם זה רואים במוחש, כשאדם מתנהג בגבורה, הוא יוצר הפרדה.
במילים פשוטות: כשאדם מבקש דבר מה ממני. כשאני אומר כן, נוצר חיבור. כשאני אומר לא, נוצר פירוד.
הגט הראשון בעולם הוא הרקיע שנברא ביום השני לבריאה. הוא ש'הבדיל בין מים למים'. המים העליונים נקראים מים זכריים, והמים התחתונים נקראים מים נקביים. עד היום השני הם היו מעורבים, מהיום השני והלאה נוצרה הפרדה והבדלה בין מים למים.
המילה מבדיל היא בגימטריה 86, שזה כידוע בגימטריה שם אלוקים (ה ולא ק), וכן המילה הטבע.
אלוקים, כידוע מסמל את מידת הגבורה והדין. בדיני עבד עברי שבפרשת משפטים נאמר 'והגישו אדוניו אל האלוקים' כשהמשמעות היא שהבעלים מגיש את העבד אל בית הדין, כי אלוקים משמעותו דין.
אם כן, גט הוא ממקור מידת הגבורה שאחראית אל ההבדלה וההפרדה בעולם.
חסדא הוא חסד, רב חסדא זה זה חסד מוגבר - רב חסד.
בדף ז' בגיטין קרא עליו רבו הגדול ר' הונא: חסדא שמך, וחסדאין מילך – שמך הוא חסדא ומעשיך ודבריך חסדים הם.
ובכן כמייצג של מידת החסד אומר ר' חסדא: יכול אני לפסול את כל הגיטין בעולם. כלומר, האמת היא שאם נפעיל את מידת החסד בכל עצמתה נוכל לפסול את כל הגיטין, כל הדברים המפרידים בעולם.
ובלשונו של ר' לויק: נמצא רב חסדא בחינתו ושמו מורה שהוא המחבר ומייחד זכר ונקבה. וענין מה שיכול לפסול את הגיטין הוא שרב חסדא ברוב חסדיו, כשמו שהוא בחי' רב חסד, יכול להסיר את כל הדינין הקשין והגבורות דגט ולהמתיקן, שלא יפרידו בין איש ואשה.
*
מעבר ללימוד לשם לימוד, יש פה, לעניות דעתי, גם לימוד למעשה:
כשאדם נמצא במצב של פירוד או על סף פירוד, עליו לדעת שתמיד ישנה אפשרות להתגבר על הדין בעזרת השפעת חסד, ואם צריך אז גם רב חסד.
אולי הוא לא רוצה למנוע את הפירוד, זה יתכן וזה הגיוני, והנה הקב"ה בעצמו יצר פירוד והבדלה בין מים ולמים ובכלל הביא לעולם את האפשרות הזאת, כולל את מצוות 'וכתב לה ספר כריתות'.
אבל זאת יש לדעת, שאם בכל זאת מתעקשים, ניתן לעלות למעלת 'רב חסד' ולפסול את הפירוד.